Festival Lípa Musica přivezl do Hejnic koncert, na který publikum rozhodně nezapomene

Osmdesát let od války, tři sta let od vysvěcení kostela
Hejnice leží ve Frýdlantském výběžku nedaleko hranic s Polskem a Německem, a jak ve svém úvodním slově připomněl rektor hejnické baziliky Pavel Andrš, jsou místem, kde se i v současnosti setkávají tři národy, kterých se válka dotkla. Zdůraznil, že koncert je vyjádřením touhy po smíru. Městečko je nejen proslulé svou výstavnou bazilikou, citlivě zasazenou na úpatí hor, ale i přiléhajícím klášterem, který v 17. století založili františkáni. Jeho současný ředitel Jan Heinzl rovněž po léta úspěšně rozvíjí plodnou česko-německou spolupráci a navazuje na dodnes v Hejnicích vzpomínaného pátera Miloše Rabana, který dokázal přesvědčit bývalé německé obyvatele, aby se finančně podíleli na obnově zchátralého objektu kostela i kláštera. Hejnické poutní místo se tak stalo symbolem česko-německého usmíření.
V kostele, obsazeném do posledního místa, vystoupili violoncellista Tomáš Jamník, mezzosopranistka Bella Adamova a Symfonický orchestr Českého rozhlasu řízený německým dirigentem Gregorem A. Mayrhoferem. Na programu byla dvě díla: Koncert pro violoncello a orchestr č. 2, H. 304 Bohuslava Martinů a Pět písní na texty Friedricha Rückerta (Rückert-Lieder) Gustava Mahlera.

Vysoké technické nároky jako by neexistovaly
Druhý violoncellový koncert začal Martinů psát krátce před Vánocemi v roce 1944, v době, která již dávala naději na ukončení války i návrat skladatele do vlasti, bohužel nikdy neuskutečněného. Je to dílo plné lyriky (ale i virtuozity), českých nápěvů a pastorálních ozvěn. Působí zdánlivě nekomplikovaně a prostě, jeho zpěvnost a přístupnost je však dána promyšleným uměleckým vkladem skladatele. Violoncellista Tomáš Jamník zahrál tento koncert, jako by s ním byl srostlý. Krásné téma první věty Moderato znělo v mnoha obměnách, variované dynamicky sólistou i orchestrem. Autor v této větě nedopřává sólistovi oddechu, ale zdálo se, že to naopak Jamníka podněcuje, a aniž by jeho hra působila exaltovaně, nechal vyznít vší rafinovanosti, melodičnosti a citovosti svého partu. Dirigent Mayrhofer, pro něhož to byla druhá spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (první se uskutečnila letos v dubnu v rámci abonentního koncertu), vedl orchestr výborně, nechal vyznít vroucnost a zamyšlenost Jamníkovy interpretace a současně symfoniky podnítil k působivé melodičnosti a plnému zvuku rozléhajícímu se do všech prostor chrámu. V druhé větě Andante poco moderato si sólista pohrával s melodií, tónem i dynamikou, slyšitelná byla radostnost, s níž tuto větu interpretoval, orchestr pozorně reagoval na dirigentovy podněty, byl citlivý vůči sólistovi (jemné pizzicato, kterým smyčce doprovázely melodii violoncella, vyznělo nádherně). Třetí věta Allegro si žádá vysoké osobní nasazení sólisty a jeho technickou zběhlost. Kadenci této věty zahrál Tomáš Jamník excelentně, vysoké technické nároky jako by neexistovaly, dominovala vřelost tónu, která rozechvívala emoce posluchačů. Orchestr se na závěr kadence připojil tak jemně a ohleduplně, že výkon sólisty ještě zvýraznil. Nestává se pokaždé, že jsme svědky tak soustředěného, pečlivého, obětavého a zaujatého výkonu. A tato slova míří k sólistovi, orchestru i dirigentovi.

Excelentní interpretace Mahlera
Gregor A. Mayrhofer se blýskl i v druhé části programu, která náležela mezzosopranistce Belle Adamové a jejímu podání Mahlerových Rückert-Lieder (Pět písní na texty Friedricha Rückerta). Mayrhofer řídil ansámbl s ohleduplností vůči zpěvačce a zároveň nechal vyznít orchestrální plochy cyklu. Tvárnost a pohyblivost zpěvaččina hlasu, její bezpečná intonace, přesná artikulace, cit pro dynamiku a hloubka výrazu učinily z jejího provedení silný zážitek. Její hlas plyne v precizně modulovaných frázích, lehce přechází od hloubek do zářivých výšek a v Hejnicích mu navíc velmi prospěl chrámový prostor, který zdůraznil jeho kvality. Vedle zmíněných pěveckých kvalit zaujala na její interpretaci Rückert-Lieder výrazová šíře. Milostnou Liebst du um Schönheit (Pro krásu miluješ-li) naplnila láskou a něhou, Blicke mir nicht in die Lieder! (Nenahlížej mi do mých písní!) vyzněla v jejím podání až rozverně, v melancholické Ich atmet’ einen linden Duft (Dýchal jsem něžnou vůni lip) se její hlas krásně pojil s houslemi koncertního mistra. V bolestné, boha oslovující písni Um Mitternacht (O půlnoci) vyjádřila pěvkyně bezútěšnost a zoufalství, svůj temně zabarvený hlas dokázala plynule rozvinout a nenásilně vygradovat do plné síly. Závěrečnou Ich bin der Welt abhanden gekommen (Zmizel jsem ze světa minulého), nevesele život bilancující, na interpreta kladoucí značné technické nároky, obdařila Bella Adamova nejen bezpečně zvládnutými intonačními skoky, ale i mnoha barvami tónů a svému projevu dodala i neocenitelnou kvalitu – pravdivost. Bella Adamova má schopnost posluchače upoutat, přikovat k sedadlům, dostat je do své moci. Gustav Mahler je jejím zásadním autorem, kterému rozumí nejen intelektem, ale především srdcem. Vřele aplaudujícím posluchačům se odměnila jímavou interpretací písně Wiegala židovské autorky Ilse Weberové.
Ke smíření nedošlo toho sobotního večera jen v rovině mezilidských a přeshraničních vztahů, ale i v duších návštěvníků koncertů.

Lípa Musica: Hudba/Humanita
24. května 2025, 19:00 hodin
Hejnice, poutní kostel Navštívení Panny Marie
Program
Bohuslav Martinů: Koncert pro violoncello a orchestr č. 2, H. 304
Gustav Mahler: Rückert-Lieder (Liebst du um Schönheit, Blicke mir nicht in die Lieder!, Ich atmet’ einen linden Duft, Um Mitternacht, Ich bin der Welt abhanden gekommen)
Účinkující
Tomáš Jamník – violoncello
Bella Adamova – mezzosoprán
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Gregor A. Mayrhofer – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]