Pražský hudební život 1850-1900 (1)

Úvodem

Období druhé poloviny 19. století představuje v dějinách moderní české hudby klíčovou epochu, kdy dochází nejen k nebývalému rozmachu tzv. národní tvorby, ale také k utváření a konsolidaci veřejného hudebního provozu. Snad nikdy předtím ani potom nedošlo k tak výraznému propojení hudebního a společensko politického života se všemi klady a zápory, které takové vzájemné ovlivňování přináší. Hudební dění v Praze nemůže s ohledem na své specifické postavení věrohodně reprezentovat situaci v celé oblasti českých zemí, na druhou stranu však umožňuje porovnání různých sfér tehdejšího hudebního provozu: operní, koncertní, spolkový, atd. Časové vymezení vytýčené v titulu článku je pouze orientační: z pochopitelných důvodů nelze sledované období přísně ohraničit dvěma historickými daty, a tak jsou do úvahy zahrnuty i dobové souvislosti přesahující do minulosti či budoucnosti.

Přehled souvislostí

Při pohledu na dějiny hudebního života v českých zemích 19. století vyvstává obzvlášť nápadný rys, který zásadně ovlivňuje nazírání dané epochy. Je jím nepřehlédnutelná disproporce mezi relativně bohatým děním v oblasti operního divadla a naprosto nedostačujícím koncertním provozem, který až do konce století živořil na periferii zájmu publika i hudebníků. Zatímco jevištní realizace operního žánru měla velkou tradici sahající až hluboko do barokní doby, koncertní život byl dlouhou dobu omezen jen na příležitostné akce postrádající dlouhodobou koncepci či návaznost. Tuto skutečnost dobře ilustruje mj. i zcela odlišná míra zájmu o stavbu dvou nejvýznamnějších budov určených hudebnímu provozu – Národního divadla pro operní produkce a Rudolfina pro činnost koncertní.

 

Rudolfinum

Nejvýrazněji se nezájem o mimooperní tvorbu týká repertoáru orchestrálního a kantátově oratorního, kde byla na překážku pravidelného uvádění především absence stálých profesionálních hudebních těles, ale také nedostatečná hudební vyspělost obecenstva – opera se svoji vizuální složkou byla širokým společenským vrstvám přece jen přístupnější, než náročný symfonický repertoár. Množství instrumentální hudby se k laikům sice dostávalo prostřednictvím nejrůznějších úprav (především pro klavír, aby byla uspokojena poptávka měšťanských “salónů”), které ovšem často představovaly nemalý posun, až deformaci, původního notového textu a jejich přínos pro skutečné poznání díla tak byl přinejmenším diskutabilní. Dramaturgie koncertů v 19. století ostatně většinou vypadala poněkud jinak než dnes, často připomínala spíše jakousi “směs” přístupnějších děl různých autorů. V oblasti komorní hudby dokázala nedostatek oficiálních institucí a hudebních těles částečně suplovat činnost pražských měšťanských salónů, kde se scházela středostavovská společnost při domácím “muzicírování”.

 

Prozatímní divadlo
 
Jestliže otevření Prozatímního divadla roku 1862 přineslo rozšíření operního repertoáru a následná činnost Bedřicha Smetany i jeho kvalitativní vzestup, koncertní provoz se po řadě více či méně úspěšných pokusů začal systematicky rozvíjet až na sklonku 19. století, a to především díky vzniku prvního českého profesionálního orchestru, České filharmonii, která svoji činnost fakticky zahájila až roku 1896.

Dějiny hudby v českých zemích 19. století – a především jeho druhé poloviny – představují fascinující fenomén nejen z hlediska čistě muzikologického. Právě v tomto období dochází k snad nejtěsnějšímu propojení hudebního provozu s mnoha dalšími složkami společenského života a hudba mnohdy představuje svého druhu politikum, daleko přesahující rámec své běžné působnosti. V důsledku emancipačních snah českých vlastenců byla sice na hudbu, která se provozovala při různých společenských událostech, upřena zvýšená pozornost (slavnostní otevření Národního divadla), na druhou stranu se při těchto příležitostech recepce hudebního díla mnohdy posunula až mimo estetickou rovinu a účast na jeho provedení se stala spíše politickým manifestem. Vnímání veřejné hudební produkce jako vlasteneckého gesta, při němž vlastní dílo ustupuje do pozadí a stává se jen jakousi kulisou pro masové vyjádření národní sounáležitosti, je faktorem, který pak pochopitelně zpětně ovlivňoval i samotnou hudební tvorbu.

Položení základního kamene Národního divadla
 
Zcela zvláštním a pro danou dobu charakteristickým jevem je domácí provozování hudby. Souvisí s celospolečenskými změnami, které jsou pro dějiny 19. století příznačné: vzestup nové společenské vrstvy, která je v mnoha případech schopna svým sociálním postavením konkurovat šlechtě, na rozdíl od ní však postrádá něco, co lze jen obtížně získat penězi – tradici. Účast na vysoké kultuře a nápodoba životního stylu šlechtických sídel včetně domácího provozování hudby je tak jedním z pokusů, jak se přiblížit světu aristokracie a zároveň dostát své pozici uvědomělých vlastenců podporou českých umělců či interpretů (např. vztah Neff – Dvořák).

V souvislosti s politickým uvolněním po roce 1860 rovněž dochází k širokému rozmachu tzv. spolkového života. Vzniká řada organizací, které se na amatérské nebo poloamatérské bázi věnují pěstování hudby, a jejich činnost dokáže v některých směrech částečně nahrazovat absenci profesionálních hudebních těles. Jedná se o jediný typ hudebních aktivit, který v té době dokázal v masovějším měřítku zasáhnou nejen Prahu, ale také regiony, a měl tak významný vliv na hudební povědomí širokých vrstev obyvatelstva.

Co se týká vzniku hudebních institucí a hudebních těles, byla situace v Praze, nemluvě o českých zemích jako celku, značně specifická. Vzhledem k politickému postavení Prahy zde není možno hovořit o jakékoli návaznosti např. na instituce panovnických dvorů, jak tomu bylo v mnoha jiných velkoměstech tehdejší Evropy, a většina aktivit v této oblasti tak musela vznikat “na zelené louce”. Nesnáze, které z této situace plynuly, měly výrazně negativní dopad na veřejný hudební život po celé 19. století. Přestože se objevila řada vynikajících hudebních tvůrců, z nichž někteří dosáhli světové proslulosti, realizace hudebních děl neustále pokulhávala za jejich tvorbou. A byla tu i zpětná vazba: pomineme-li vrcholné autory, řada tvůrců byla touto neutěšenou situací ovlivněna natolik, že svoji tvorbu omezeným možnostem tehdejšího provozu dokonce (vědomě či nevědomě) přizpůsobila.

České kvarteto
 
Výrazný vzestup hudebních aktivit nastal až v 90. letech a souvisel mj. i s rostoucím věhlasem českých interpretů na zahraničních pódiích (K. Burian, E. Destinnová, J. Kubelík, České kvarteto aj.). Jejich úspěchy pak zpětně působily na snahu zdejších institucí zvát významné evropské hudebníky k hostování. Prahu tak navštívili mj. P. I. Čajkovskij (1888, 1892), A. Rubinstein (1892), F. Bussoni (1895), G. Mahler (1898) nebo dirigent Hans Richter s Berlínskými filharmoniky (1900).

Neprofesionální sféra

Máloco je pro hudební život Prahy ve 2. polovině 19. století tak typické, jako existence řady neprofesionálních hudebních sdružení, představovaných v naprosté většině sborovými tělesy, tzv. zpěváckými spolky. Jejich vznik nesouvisel ani tak s čistě hudebními záměry jako spíše s vlasteneckými pohnutkami: český masový zpěv byl považován za prostředek k účinnému vyjádření politického názoru.

Vzhledem k tomu, že zpěvácké spolky jako společenské organizace podléhaly povolovacímu řízení, první z nich se objevily teprve na počátku 50. let, kdy určitou možnost jejich vzniku dovoloval prozatímní asociační zákon z roku 1849 a císařský patent o spolcích a stanovách z roku 1852. Jejich masové zakládání je však spojeno až s liberalizací politických poměrů po Říjnovém diplomu z roku 1860.

Snahy organizátorů hudebních spolků většinou směřovaly k propojení vokálního a instrumentálního ansámblu po vzoru pražské Cecilské jednoty a Žofínské akademie. Pro nedostatek zkušeností a nevyhovující podmínky k systematické práci se ale mnohem častěji setkáváme s existencí čistě pěveckých sdružení působících při měšťanských besedách, čtenářských spolcích apod.

Žofín
 
Naprostý nedostatek českých škol byl příčinou, že česky hovořící inteligence bylo minimum, a proto první spolky byly paradoxně spíše německé nebo smíšené a provozovaná díla pocházela jak od českých tak německých autorů. Časem se proto začaly stále častěji objevovat požadavky na vytvoření pěveckého tělesa, které by pěstovalo výhradně český zpěv. Tyto tendence vyvrcholily roku 1860 založením pražského Hlaholu, a to především zásluhou J. L. Lukese, kterému se podařilo pro svůj záměr získat podporu významných osobností tehdejší hudební Prahy. Organizátoři Hlaholu nic neponechali náhodě a jeho vznik byl provázen – řečeno dnešním slovníkem – masivní reklamní kampaní, což se odrazilo v hromadném růstu dalších zpěváckých spolků (jen v následujícím roce jich v českých zemích vzniklo dalších 31).

V dalších letech byly v Praze opakovaně organizovány i tzv. sjezdy zpěváckých spolků, z nichž největší byl sjezd v roce 1864, kterého se zúčastnilo 114 spolků s celkovým počtem 1400 zpěváků. Slavnosti vyvrcholily společným koncertem v Novoměstském divadle, který řídil B. Smetana.

Novoměstské divadlo
 
70. a 80. léta přinášejí do činnosti řady spolků četné změny související s politicko společenským klimatem doby. Nadšení 60. let nesené vlnou vzedmutého vlastenectví pomalu opadá a soubory vzniklé primárně z těchto pohnutek ukončují svoji činnost nebo jsou nuceny uchylovat se ke stále podbízivějšímu repertoáru pro udržení publika. Jen ty spolky, které mají zázemí větších měst, širokou členskou základnu a umělecký potenciál, se vydávají alternativní cestou, kterou je zkvalitnění výkonů a přenesení těžiště své činnosti ze sféry společenské do oblasti ryze umělecké.

V Praze to byl opět především Hlahol, který se k interpretaci kantátové tvorby dostal již za sbormistrovského působení B. Smetany (1863-5). Sbor byl postupně schopen provádět i náročná díla světového repertoáru (Bach, Beethoven, Schumann, Mendelssohn, Liszt).

Od 90. let můžeme pozorovat postupné opadávání zájmu o pěvecká sdružení a tendenci k přesouvání amatérského provozování hudby do měšťanských salónů, které v pražských maloburžoazních rodinách vznikaly podle vzoru velkých evropských metropolí. Z dřívějšího velkého množství spolků se vydělilo jen několik velkých těles, která ale již nadále pracovala na profesionální bázi.

Dokončení příští pátek: Operní a koncertní život Prahy

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]