Rozhodnuto: ND a SoP se spojí k 1.1.2012
Mnoho let nesmyslných bojů Národního divadla a Státní opery Praha je minulostí, neboť toto je nejlepší možné řešení ze všech. Tak ministr kultury Jiří Besser dnes okomentoval své rozhodnutí o tom, že obě divadla budou od Nového roku sloučena. Za jediné správné řešení to vzápětí označil i nynější šéf obou divadel Ondřej Černý.
O sloučení Národního divadla a Státní opery Praha k 1.1.2012 dnes před polednem ministr Jiří Besser informoval na zvláštní tiskové konferenci, za přítomnosti svého náměstka Radka Zdráhala, ředitele resp. pověřeného ředitele obou divadel Ondřeje Černého, nastupujícího šéfa opery první scény Rocca a šéfa jejího baletního souboru Petra Zusky.
I přes ohlášené spojení obou divadel k 1.1.2012 bude zachován vedle stávajícího orchestru ND i orchestr SoP, stejně jako jako i oba operní sbory; každé z těchto těles si ponechá svoje dovasadní označení. Operní sólisté obou divadel budou převedeni do jednoho ansámblu. O případných personálních změnách a redukci počtu umělců ve spojeném souboru opery, tedy i v obou orchestrech, resp. sborech se podle dostupných informací uvažuje až od sezony 2012-2013. Co se baletních souborů obou divadel týče, ty budou spojeny od Nového roku do souboru jediného, pod označením Národní balet. Jedná se tedy de facto o návrat ke stavu před osamostatněním Smetanova divadla, resp. Státní opery Praha. Na šéfovských postech ministr kultury i nadále počítá s Ondřejem Černým, Roccem (s tím od Nového roku, kdy v čele opery vystřídá – jak už bylo zveřejněno před časem – Jiřího Heřmana) a také s Petrem Zuskou, který povede spojený balet.
K 1.lednu příštího roku má dojít k majetkovému propojení obou divadel, kdy však každé z nich zůstane samostatnou účetní jednotkou. Další podrobnosti chtějí Jiří Besser a Ondřej Černý zveřejnit až v září. I přesto ale v průběhu dnešní tiskové konferenci padly v odpovědích na dotazy novinářů některé další konkrétní informace. Spojená opera by napříště měla mít 7 premiér za sezónu (4 orchestr, resp. sbor ND a 3 orchestr, resp. sbor SoP), baletní soubor by měl uskutečnit v každé sezoně 3 premiéry. Dosavadní orchestry i sbory by měly zůstat ve svých budovách, spojený baletní soubor bude působit především v budově Státní opery. Pro činohru ND se nic měnit nemá, svůj současný operní repertoár by si mělo udržet i Stavovské divadlo.
Ministr kultury Jiří Besser dnes své rozhodnutí zdůvodnil zlepšením podmínek pro práci umělců v obou divadlech, větší efektivitou hospodaření, postupným zlepšením platových podmínek, účelnějšími investicemi a také využitím rezerv, které jsou podle něj jak v provozních nákladech, tak i v práci a počtech managementu obou divadel. Pražské Národní divadlo má být po uskutečnění dnes oznámených změn konkurenceschopné – jak doslova uvedli zástupci ministerstva – Vídni, Drážďanům, Barceloně či Frankfurtu. Ministerstvo dnes současně přiznalo, že jednou ze zvažovaných variant bylo i zavření a následný prodej budovy Státní opery Praha.
Podle nezávislého operního manažera Richarda Koláře petici za samostatnost Státní opery podepsalo přes 15 tisíc lidí. Kolář v otevřeném dopise zaslaném médiím naznačuje, že za reformou operní scény mohou být i ekonomické zájmy, konkrétně prodej některých objektů z majetku Národního divadla.
Dokument:
Tisková zpráva Ministerstva kultury
Ministerstvo kultury představuje plán transformace Státní opery Praha a Národního divadla
Ministerstvo kultury připravuje projekt transformace Státní opery Praha a Národního divadla, který dlouhodobě zajistí další rozvoj opery, činohry a vzniku prvního baletního souboru v zemi. Ambiciózní plán, který zachová uměleckou samostatnost obou těles, se inspiruje zkušenostmi podobné transformace ve Vídni a Paříži. Základním cílem spojení je zlepšit celkové podmínky pro práci umělců a přitom zvýšit efektivitu hospodaření.
„V rámci nové struktury chceme docílit lepší fungování uměleckých souborů, které budou mít centrální řízení. Chceme mít jistotu, že investice, které stat vloží do Státní opery Praha a do Národního divadla, budou maximálně efektivně rozdělovány a povedou především ke zlepšení podmínek pro jednotlivé soubory a umělce. Rezervy hledáme především v provozních nákladech, v nákladech na managementy a některých provozně výrobních procesech.“ říká ministr kultury Jiří Besser.
Odborná skupina vedená náměstkem ministra Radkem Zdráhalem řeší transformací dvou významných státních kulturních institucí zejména dlouhodobý nedostatek financí pro provoz Státní opery Praha, selhání modelu dvou separátních pražských operních scén pod jedním zřizovatelem i nemožnost plánování jakékoli dlouhodobější strategie či vize.
„Řešení, které předkládáme, naše odborná skupina konzultovala s řadou zkušených odborníků u nás i v zahraničí. Řadu důležitých informací a podnětů jsme získali ze strany vedení Bundestheater Holdingu ve Vídni. Velmi konkrétním a detailními radami nám pomohli Dr. Georg Springer, obchodní ředitel Budenstheater Holdingu, spravujícího Wiener Staatsoper, Volksoper Wien a Burgtheater a ředitel Wiener Staatsoper Dominique Meyer, který má bohaté zkušenosti s vedením tak odlišných institucí, jakými je pařížská opera se svými dvěma scénami – Palais Garnier a Opéra Bastille, Théatre des Champs-Elysées, jehož byl deset let uměleckým ředitelem a intendantem a opera ve švýcarském Lausanne, kterou vedl celkem pět let jako generální ředitel,“ doplňuje náměstek Zdráhal.
Transformace Státní opery Praha a Národního divadla bude odstartována 1.1.2012. To bude pro první fázi procesu znamenat především:
– Majetkové propojení pod IČ Národního divadla
– Obě instituce tvoří samostatné účetní jednotky
– Spojením baletních souborů vzniká Národní balet jako první baletní těleso v zemi
– Orchestry a sbory ND a SOP se organizačně neslučují a zůstávají samostatné
– Značka Státní opera zůstává zachována
– Dochází ke sloučení souboru sólistů opery ND a SOP
– Činohra ND pokračuje bez jakýchkoli změn
– Zvýšení státního příspěvku z kapitoly MK, především na vylepšení mezd uměleckých
profesí
Nastartování tohoto procesu umožní v druhé fázi:
– Revizi všech pracovních procesů s cílem zefektivnit řízení celé organizace
– Komplexní dlouhodobé řešení výrobního, servisního i zkouškového zázemí ND
– Revizi mechanizmů pro kontrolu umělecké kvality souborů
– Přechod k pružnému způsobu odměňování včetně motivačních složek mzdy
– Zvýšení aktivit směrem k vícezdrojovému financování
– Přípravu nutných legislativních kroků
“Při sestavování koncepce jsme především mysleli na to, aby se ND nestalo nehybnou, neefektivní institucí,“ říká Ondřej Černý, ředitel Národního divadla. „Jsem naopak přesvědčen, že flexibilní schéma organizace a umělecká nezávislost jsou pro kalitní práci jednotlivých souborů klíčové a že jim zajistí ideální podmínky pro jejich tvorbu,“ pokračuje.
„V těch bodech se skrývá celá řada dílčích, větších či menších opatření, ale celkově z toho doufám vyplývá, že chceme vytvořit opravdu dlouhodobé stabilní prostředí pro práci klíčových uměleckých těles této země, včetně uvažované výstavby nového zázemí, které by ulehčilo provozu v historických budovách Národního divadla a Státní opery Praha. Není to věc, která se dá udělat za týden, za měsíc nebo za jeden rok, ale dlouhodobý proces, na který musíme připravit i legislativní prostředí a zajistit financování. Celkové profinancování transformace se bude muset řešit na celé časové ose tohoto procesu,“ dodává ministr Besser.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]