Monteverdiho festival staré hudby v Cremoně 2013
První květnový víkend jsem zavítal do Cremony uprostřed Lombardie, abych se zúčastnil několika koncertů festivalu Claudio Monteverdi 2013 pořádaného Fondazione Teatro Amilcare Ponchielli Cremona v měsíci květnu.Příhodné místo ve městě, které dalo hudebnímu světu nejen slavné houslaře Andrea Amati, Antonio Stradivari, Andrea Guarneri a mnohé další, ale kde se také narodil a byl pokřtěn (15. května 1567) hudební skladatel Claudio Giovanni Antonio Monteverdi (křestní zápis doložen v archivu kostela S. Abbondio).Krásné město plné lombardské renesanční a barokní architektury nás přivítalo vskutku s otevřenou náručí.Zahajovací koncert (3.5.) se uskutečníl v jezuitském kostele San Marcellino. V podání věhlasného soboru Concerto Italiano pod vedením Rinalda Alessandriniho zazněly Mariánské nešpory (Vespro della Beata Vergine) od tamějšího rodáka C. Monteverdiho. Provedení bylo nezapomenutelné. Těžko hledat slova k vyjádření tohoto zajisté duchovního prožitku. Orchestrální i pěvecké výkony byly na vysoké úrovni, což bylo patrné především v exponovaných vokálních partech, kde nebylo patrné žádné zaváhání (Nigra sum, Pulchra es, Duo Seraphim, Magnificat). Dokonalé souznění vokálního ensemblu i jednotlivých částí orchestru dávalo tušit nejen vysokou profesionalitu jednotlivých členů, ale především snahu o dokonalý soulad celku na úkor vlastní virtuozity. Direttore e maestro concertatore R. Alessandrini nám tak připravil úchvatný prožitek hudebně-duchovní oslavy Matky Boží, což je v májovém měsíci, který je jí v katolické tradici věnován, veskrze aktuální. O to více je pro mě nepochopitelná slabší návštěva na koncertu tohoto souboru v březnu loňského roku v Praze u sv. Šimona a Judy. Nemohl jsem si však také na druhou stranu nevzpomenout na provedení tohoto vrcholného Monteverdiho díla 28.4.2009 v pražském malostranském kostele Panny Marie pod řetězem v rovněž skvělém provedení Collegia 1704 pod vedením Václava Lukse.
O den později jsme se na stejném místě mohli usebrat do liturgie Bílé Soboty ve společnosti The Tallis Scholars, který vede Petr Phillips a Cantori gregoriani (ved. Fulvio Rampi). V jejich podání zazněla všechna 3 nokturna z liturgie Ad Matutinam (v dnešní liturgické praxi ji nahradila výrazně kratší tzv. Modlitba se čtením). Oba autoři Pierluigi da Palestrina i Carlo Gesualdo da Venosa (400. výročí úmrtí) jsou vrcholnými představiteli renesanční polyfonie. Provedení renomovaného anglického souboru bylo opět velmi hlubokým zážitkem, zvláště na pozadí celkem nedávného slavení Velikonoc, kde jsme tato duchovní témata mohli prožít při vlastní liturgii Svatého týdne. Pochopitelně před vámi vyvstanou pozdější tolik oblíbená barokní zpracování tzv. Lecons Ténebres (L. Couperin, M. A. Charpentier atd.) nebo Velkopáteční lamentace (J. D. Zelenka).
Pobyt v Cremoně v těchto festivalových dnech měl i tu výhodu, že město přes svou bohatou historii a množství památek není nijak přeplněno turisty. Tak nebylo vzácností spontánní setkání s hudebníky u oběda na Piazza del Comune.Nedělní hudební matiné v Auditoru Giovanni Arvedi (5.5.) ve společnosti mladého souboru L´Aura Rilucente pak bylo svěžím zakončením krásného pobytu ve městě houslařů. Tento soubor mladých, ale již zároveň patřičně vyzrálých hudebníků, nám předložil několik ukázek z komorní tvorby dalšího oslavence Arcangella Corelliho (300. výročí úmrtí), ale i jeho současníků (A. Caldara, Tommaso G. Albinoni).
Když jsem při návratu do Čech čekal v letištní odletové hale Sala Monteverdi bylo to asi pro ten krátký pobyt příznačné. Krásná a návštěvníkům otevřená Cremona nás na pár dní přijala a dala nám zakusit ze svého nejen hudebního bohatství to nejlepší, co se zde v její historii urodilo.Nebyl to však vůbec nostalgický návrat, neboť hudební agapé v podobě Myslivečkovy opery Olimpiade ve Stavovském divadle mě natolik pozitivně šokovalo, že jsem si jist tímto. Hudba, která se dotýká srdce člověka, je často mnohem blíže a doslova nadosah, než třeba jen kdesi za Alpami, v zemi hudbě zaslíbené, jakou je právě Itálie. Stačí jen v pravou chvíli naslouchat a ne stále jen kritizovat, jak je tu u nás v Čechách všechno špatné. Není to tak. Bohu díky.
I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected]
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]