Laterna magika představí v USA inscenaci Antikódy

Multimediální inscenaci Antikódy Václava Havla, která měla letos v březnu premiéru na Nové scéně Národního divadla v Praze, představí soubor Laterny magiky ve Spojených státech. Podle mluvčího scény Jana Mocka půjde o tři reprízy – 7. prosince ve Washingtonu, o tři dny později v Miami a 13. prosince v New Yorku. Laterna magika se proslavila v zahraničí už prvním veřejným představením v roce 1958 na světové výstavě Expo v Bruselu, kde představila originální inscenační principy a progresivní postupy propojováním divadelní technologie, projekce a živé herecké a taneční akce. V roce 2010 přešel soubor po osmnácti letech zpět do svazku s Národním divadlem a od loňského 1. ledna je trvalou součástí repertoáru Nové scény Národního divadla.

Podle Mocka se Laterna magika do Spojených států vrací po třiceti pěti letech. V této souvislosti upozornil na nepříliš známou skutečnost, že v únoru 1979 bylo v New Yorku otevřeno divadlo Twentytwo steps zřízené speciálně pro Laternu magiku. „Měla to být americká filiálka této české scény s americkým investorem. Ten bohužel po pár týdnech hraní Kouzelného cirkusu od projektu upustil a divadlo bylo zavřeno,” řekl Mocka.

Vizuálně-pohybová inscenace Antikódy je založena na nejnovějších multimédiích a symbolicky tak navazuje na tradici Laterny magiky, známé coby první multimediální divadlo na světě. Na představení navazuje workshop, v rámci kterého si mohou diváci vyzkoušet interaktivní technologie použité v představení.

Havlovy typogramy mě oslovují svou jednoduchostí, hravostí, promyšleností, vnitřním pohybem a dynamikou, na jedné straně ornamentálností, ale na druhé také minimalismem. Většinu typogramů lze považovat za živou strukturu s vlastním příběhem. A právě přenést tyto příběhy do scénických situací bylo naším úkolem,” charakterizoval přípravu inscenace její režisér Braňo Mazúch.

Klasický předtočený filmový materiál, typický pro dřívější projekty Laterny magiky, je v Antikódech nahrazen projekcí a zvuky, které vznikají v sále naživo. Inscenátoři přinášejí do Laterny magiky poprvé takzvaný realtime tracking – detekování lidí nebo objektů v předem určených zónách. Prostředí scény tak v reálném čase přirozeně obrazem nebo zvukem reaguje na pohyb tanečníků na scéně.

Laterna magika se znovu silně hlásí k tradici inovativního uměleckého tělesa. Vrací se k aktivnímu dlouhodobému vývoji nových projektů a přistupuje ke spolupráci s novými tvůrci a uměleckými platformami na poli multimediálního divadla. Příkladem jsou další plánované inscenace – v únoru Human Locomotion od režijní dvojice Skutr a také projekt Alice Nellis Poslední den Julese Verna chystaný na rok 2015,” dodal Mocek.

Foto archiv 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]