Ahoj, Ježibabo! Premiéra Rusalky v Metropolitní opeře má rozporuplné ohlasy
Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka v režii Američanky Mary Zimmerman (překlad rozhovoru s režisérkou a první videa z inscenace přinesla Opera Plus zde) se podle listu The New York Times může stát nečekaným hitem sezony v newyorské Metropolitní opeře. Naopak podle listu The New York Observer by Rusalka mohla být “největším hitem dekády”, ovšem za předpokladu, že by všichni podali stejně dobrý výkon jako při čtvrteční premiéře americká mezzosopranistka Jamie Barton v roli Ježibaby.
Premiéra nové inscenace se v Met uskutečnila ve čtvrtek večer. Podle autora recenze The New York Times Anthonyho Tommasiniho je nové nastudování “téměř šokujícím temným sexy dramatem”. “Mysteriózní scéna, fantaskní a zlověstná, v kombinaci se smyslným zpěvem krásných postav vytváří romantickou energii, neobvyklou v Metropolitní opeře – nebo i v jakémkoli jiném operním domě,” napsal Tommasini.
Před nynějším novým nastudováním Rusalky v Metropolitní opeře (po letech 1993 a 2014) vzbuzovala režisérka Zimmerman se svým tradičním pojetím opatrné reakce. Podle The New York Times se ale úkolu zhostila dobře, když například do nejmenších detailů propracovala postavy i scénu tak, aby vykreslila tajemnou atmosféru.
Postavě víly, která kvůli lásce k princi obětuje svůj hlas, lotyšská sopranistka Kristīne Opolais podle Tomassiniho dodala bolestnou zranitelnost. Do nejznámější árie tohoto díla Měsíčku na nebi hlubokém představitelka titulní role oproti ostatním sopranistkám vložila nebývalou intenzitu a vzdor, míní recenzent.
Naopak podle Jamese Jordana z listu The New York Observer při premiéře Opolais neměla svůj hlas zcela pod kontrolou a rychle se unavila. Ani výprava se Jordanovi nelíbila. Režisérka Mary Zimmerman podle něj nedokázala správně uchopit “tuto skvělou romantickou operu založenou na poutavém mytickém příběhu”.
Autor recenze z The New York Observer nicméně přiznal, že Dvořákova Rusalka není jednoduchá pro ztvárnění. Režisérka Zimmerman podle Jordana nezvládla temné prvky pohádkového příběhu.
Scéna, kdy Ježibaba pomůže Rusalce stát se člověkem, napůl zvířecími bytostmi podle Jordana “připomínala Ostrov doktora Moreaua”. Závěrečný obraz, kdy Rusalka polibkem usmrtí svého milého, označil Jordan za sentimentální. Jediný dobrý výkon podle něj předvedla mezzosopranistka Jamie Barton, pro jejíž hlas “se těžko hledají dostatečné superlativy”. “Pokud by všichni v Rusalce hráli na úrovni Barton, měla by Metropolitní největší hit dekády. Ale takhle by společnost udělala lépe, kdyby operu zkondenzovala do jednohodinové aktovky s názvem Ahoj, Ježibabo!,” zakončil Jordan svou recenzi.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]