Autor: Drápela Emil

Emil Drápela (nar. 1960) působil 42 let v brněnské filharmonii na postu prvního klarinetisty. Absolvent brněnské konzervatoře a JAMU kombinoval profesi orchestrálního hráče s činností sólisty a hrou v několika komorních souborech. Sólově vystoupil v sedmnácti zemích Evropy a Asie, byl rovněž hostem řady renomovaných mezinárodních hudebních festivalů. Pro Český rozhlas nahrál kolem dvou set padesáti skladeb klarinetového repertoáru (spolu s desítkami dalších na 9 CD). Radioservis mu jako sólistovi vydal 20 koncertů pro klarinet českého a světového klasicismu a romantismu v pěti albech. Emil Drápela premiéroval a nahrál řadu skladeb soudobých autorů, českých i zahraničních, z nichž mnohé mu byly dedikovány. Velká část jeho zahraničních aktivit byla spojena se smyčcovým ansámblem Čeští komorní sólisté, s nimiž úzce spolupracoval šestnáct let. Píše také již více než dvacet let programové texty pro Český spolek pro komorní hudbu při České filharmonii, Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno, mezinárodní festivaly Pardubické hudební jaro, Pražské jaro, Moravský podzim. Je rovněž autorem recenzí pro Operu Plus. Drápelovy vtipné fejetony o hudbě a hudebnících, původně zveřejňované na portálu OperaPlus, vyšly v roce 2021 souborně pod názvem „Jak se žije v orchestru – nevážné fejetony o vážné hudbě“. V současnosti již pracuje na jejím pokračování. Emil Drápela se věnuje rovněž činnosti hudebně badatelské: na základě vlastních objevů a spartací zrealizoval novodobé premiéry a nahrávky více než sedmdesáti zapomenutých skladeb 18. a počátku 19. století, převážně českých autorů. V této oblasti spolupracuje s vydavatelstvím Českého rozhlasu Praha a Radioservisem ČR, řada jeho realizací starých mistrů vyšla tiskem. Emil Drápela působí rovněž jako organizátor hudebního života ve funkci předsedy Spolku přátel hudby v Brně. Je také členem Rady Kruhů přátel hudby Nadace Český hudební fond.

Dvakrát totéž není totéž

Hudební fejeton Pamatujete na slavný němý film Moderní doba s Charlie Chaplinem v hlavní…

Filharmonie Brno na náměstí Zázraků

Jsou místa, která na vás mocně zapůsobí svou výjimečností, všudypřítomným geniem loci.…

Otázka volby v životě hudebním

Hudební fejeton Mnohokrát se mě různí lidé ptali, proč jsem si zvolil…

Hudba za scénou aneb O umění viděti za roh

Hudební fejeton Tuhle jsem se dočetl, že americká armáda vyvíjí flintu, která…

Dvě hudební metody ke zvýšení porodnosti

Hudební fejeton Podle statistiků měla naše země na konci letošního května 10.553.843…

Dirigenti: typologie osobností a pokus o definici ideálu

Hudební fejeton Během dlouhých zájezdových přejezdů přijde řeč na všechno možné; jedním…

Studujeme soudobé dílo: (instru)mentální sonda

Hudební fejeton Čas od času vám osud či progresívní dramaturgie přivane na…

Rozjímání o relativitě rytmu a strategii žabích skoků

Hudební fejeton Ač z národů jsme různých, mluvíme jazyky rozdílnými a pějeme písně…

Nechtěně intimní zahájení Velikonočního festivalu v Brně

Pětadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby byl slavnostně zahájen 20. března 2016,…

Triumf průzračnosti: Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek

Galakoncert pro Concentus Moraviae Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae si před dvaceti…