Operní panorama Heleny Havlíkové (283)
Prodaná nevěsta z fundusu. - Za open-air Wagnerem do Mikulova: Střet ambic a reality - Holanďan s hvězdami i bez sboru po bouři a šesti zkouškách…
Helena Havlíková je operní publicistka a specialistka na regulaci elektronických médií.
Na stanici Český rozhlas Vltava a na portálu Opera PLUS pravidelně každý týden glosuje aktuální dění v oblasti opery a vokálního umění. V tomto oborou je kmenovou spolupracovnicí Lidových novin nebo dříve Hudebních rozhledů, publikuje například také v Czech Music Quarterly. Uplatňuje se také v rozhlasových pořadech Album dne nebo v České televizi na stanici ČT art například v pořadu ArtZóna. Je členkou operní poroty Cen Thálie.
Působila jako dramaturgyně v opeře Národního divadla (1989–1992), ředitelka nebo konzultantka hudebních festivalů (mimo jiné první kompletní cyklus oper Bohuslava Martinů v roce 1990, bienále operních souborů Opera). Je autorkou hesel o českých skladatelích a operách v The New Grove Dictionary of Opera.
Je absolventkou divadelní a hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (PhDr.) a studijního programu Hubert H. Humphrey Fellowship v USA (2001–2002).
Její další odbornou doménou je mediální legislativa a regulace médií, kterou uplatňuje jako právní specialistka v Českém rozhlasu, a tyto disciplíny také přednáší na vysoké škole.
Prodaná nevěsta z fundusu. - Za open-air Wagnerem do Mikulova: Střet ambic a reality - Holanďan s hvězdami i bez sboru po bouři a šesti zkouškách…
Rusalka pod Stalinem
Barokní noc s Cupidem a Hyménem
Úplně jiný Sen ve Znojmě; Letní slavnosti staré hudby začaly meditací
Soubor Musica Florea se odvážně rozhodl nezrušit 18. ročník svého prázdninového cyklu Musica Florea Bohemica. I v době pro pořádání akcí pro větší počet lidí…
Krutá Bystrouška záhřebských studentů; Konečně i opera bude bez internetu
„Normální“ mimořádný koncert Collegia 1704. - Hudson není Volha.
Další radost z talentů; Vídeňská Makropulos dle scénických poznámek
S hudebním ředitelem Opery Národního divadla Jaroslavem Kyzlinkem o koronavirových obavách i očekáváních. - Pasticcio před oponou. - „Prokaučovaný“ bruselský Mrtvý dům.
Koronavirová verze Pražského jara; Collegium 1704 neochvějně spolehlivé – i v povinných rouškách; Mozartovská protikoronavirová benefice; Směry putování Zimní cestou
Kameny Ondřeje Adámka z Festivalu Aix-en-Provence: Rozdíl mezi člověkem a kamenem je čas; České přírůstky do diskotéky – operní, písňové i operetní lásky Barbory Poláškové
Opera v časech koronavirových V; Koronaviru navzdory; Konečně „normální“ koncert; Fidelio jako přeformátované „Urfassung“; České přírůstky do diskotéky – ostravská Věc Makropulos
Opera v časech koronavirových IV. - Upír z Bruselu – nemrtvý Mozartův Silla. - České přírůstky do knihovny – Skutečný zpěv podle Margreet Honig. -…
Opera v časech koronavirových III: Vídeňská ilustrace Bystroušky. - České přírůstky do diskotéky – dobrodružství Cappelly Mariana.
Opera v časech koronavirových II. Dvakrát Don Giovanni: Minimalistická nuda z Říma. - Pološílená ubohá troska z Helsinek.
Opera v časech koronavirových: Jak nevěstu prodávali na Garsingtonském festivalu. Operně-taneční Rusalka z Antverp. - Inspirace na dny příští.
Vzpomínka na operní časy předkoronavirové: Ozvěna bourání Stalinova pomníku doznívala v Brně. - Ostravské vysvědčení ze Školy žárlivých jen na postup. - Vtipná a svěží…
Festival OPERA 2020: Banskobystrická La Gioconda na hranici možností. - Košický Falstaff příliš usazený v křesle. - Turandot na předváděcím molu (festivalu). - Love Songs…
Hausopera za výlohou knihkupectví. - Vzorně vzorový Porgy z MET. - Další návraty do Státní opery – Aida a Bohéma.
Doku-opera o Boženě Němcové. - Dvakrát Jihočeské divadlo s Verdiho „hity“: Nabucco s šaškem. Traviata ve vaně.