Les Arts Florissants na Pražském jaru
Uvést v rámci jediného večera Sedmou knihu madrigalů Claudia Monteverdiho, to si může dovolit opravdu jenom úzce specializované sdružení, jakým je Les Arts Florissants, soubor…
Uvést v rámci jediného večera Sedmou knihu madrigalů Claudia Monteverdiho, to si může dovolit opravdu jenom úzce specializované sdružení, jakým je Les Arts Florissants, soubor…
V Rudolfinu byla 17. května na programu Dvořákova Dramatická ouvertura, B 16, a Biblické písně, opus 99, B 185, s orchestrálním doprovodem a po přestávce předehry…
Koncertní večer s určitým dramaturgickým profilem se z pochopitelných důvodů nepořádá na jevišti Národního divadla právě často, vypovídá však mnoho o všech důležitých rysech současného…
Malé ohlédnutí Před časem jsem se v úvaze A zase jedna Bystrouška… (najdete zde) zmínila, že obě premiéry národnědivadelních Příhod lišky Bystroušky a také další dvě…
Polská krev a Yerma – absurdní spojení? Co jen mohou mít společného? A přece tak trochu mají – v obou případech jde o výlet do…
Malá soukromá úvaha Nechci se zabývat problémem, je-li nebo není-li Janáčkova Liška Bystrouška „dětskou operou“, myslím si totiž, že to není podstatné. Je operou pro…
Schumannovu jedinou operu Jenovéfa (Genoveva), zkomponovanou v letech 1847 a 1848 jsem poprvé slyšela a viděla jako soutěžní snímek na televizním festivalu Zlatá Praha v roce 2009.…
Dvořákova Rusalka je v současné době jedním z prubířských kamenů našich i zahraničních režisérů, kteří ji interpretují v nekonečné paletě od až kýčovité „pohádkovosti“ až…
Donizettiho opera Maria di Rohan je na repertoáru operních domů zřídka a u nás o sobě dala roku 1998 vědět na Sychrově, na českém panství…
A já jsem je 27. ledna ráda spoluoslavila. Orchestr Národního divadla ztratil na jevišti Stavovského divadla šanci schovat se v „díře“ a to je vždycky…
Proč nepřiznat, že jsem v úterý 17. prosince šla na „běžnou“ reprízu Mozartovy Figarovy svatby hlavně kvůli hostujícímu Adamovi Plachetkovi. Chtěla jsem jej po delší době…
V brněnském Divadle Na Orlí (s podtitulem Hudebně-dramatická laboratoř JAMU) připravila Komorní opera Hudební fakulty JAMU inscenaci Mozartova Dona Giovanniho, která měla svou první premiéru…
Charakteristickým rysem oper Bohuslava Martinů je jejich rozdílnost, pestrost forem a stylů - a to nejen hudebních. Každá je z jiného soudku, každá je komponovaná s vyhraněným…
Tentokrát jsem nenavštívila premiéru, která se konala 25. října, ale až reprízu 26. listopadu. Orchestr hrál nepřesně, s nesčíslným množstvím chyb, řízen panem dirigentem Františkem Babickým,…
Simon Boccanegra v Národním divadle - další stopa toho nešťastného bývalého šéfa „spojených“ pražských operních souborů Roka Rappla (Rocca), kterého si vybral ještě nešťastnější bývalý…
Inscenovat písňový cyklus patří k těm nejtěžším úkolům, jaké si operní režisér může vymyslet. Přetavit křehounkou strukturu Schubertovy Zimní cesty (Winterreise) do stejně poetické, romanticky…
Přiznávám, že mám nejraději inscenace, na nichž je jasně patrné, že se inscenačnímu týmu podařilo podnítit soubor k soustředěné práci, vtisknout mu pečeť svého talentu…
Rozhovor s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla Petrem Kofroněm Vážený a milý Petře, promiňte, že začnu poněkud ze široka tichou vzpomínkou na historickou předchůdkyni samostatné…
Premiéra Verdiho opery Ernani, která patří ke skladatelovým méně hraným dílům, byla v Ostravě naplánovaná na 10. října, tedy přesně na den Verdiho narození, jen…
Opery Richarda Wagnera nehrají v brněnském divadle často, roku 1995 vznikla inscenace Tannhäusera režiséra Ladislava Štrose a dirigenta Jana Zbavitele a o třináct let později…