Les Arts Florissants na Pražském jaru

Uvést v rámci jediného večera Sedmou knihu madrigalů Claudia Monteverdiho, to si může dovolit opravdu jenom úzce specializované sdružení, jakým je Les Arts Florissants, soubor…

České operní gala v Národním divadle

Koncertní večer s určitým dramaturgickým profilem se z pochopitelných důvodů nepořádá na jevišti Národního divadla právě často, vypovídá však mnoho o všech důležitých rysech současného…

Pražská Bystrouška ve druhém obsazení

Malé ohlédnutí Před časem jsem se v úvaze A zase jedna Bystrouška… (najdete zde) zmínila, že obě premiéry národnědivadelních Příhod lišky Bystroušky a také další dvě…

Polská krev a Yerma

Polská krev a Yerma – absurdní spojení? Co jen mohou mít společného? A přece tak trochu mají – v obou případech jde o výlet do…

A zase jedna Bystrouška…

Malá soukromá úvaha Nechci se zabývat problémem, je-li nebo není-li Janáčkova Liška Bystrouška „dětskou operou“, myslím si totiž, že to není podstatné. Je operou pro…

Proč (ne)hrát Jenovéfu

Schumannovu jedinou operu Jenovéfa (Genoveva), zkomponovanou v letech 1847 a 1848 jsem poprvé slyšela a viděla jako soutěžní snímek na televizním festivalu Zlatá Praha v roce 2009.…

Rusalka z Met v pražském Světozoru

Dvořákova Rusalka je v současné době jedním z prubířských kamenů našich i zahraničních režisérů, kteří ji interpretují v nekonečné paletě od až kýčovité „pohádkovosti“ až…

Donizettiho Maria di Rohan v Brně

Donizettiho opera Maria di Rohan je na repertoáru operních domů zřídka a u nás o sobě dala roku 1998 vědět na Sychrově, na českém panství…

Mozart měl narozeniny

A já jsem je 27. ledna ráda spoluoslavila. Orchestr Národního divadla ztratil na jevišti Stavovského divadla šanci schovat se v „díře“ a to je vždycky…

Don Giovanni na JAMU

V brněnském Divadle Na Orlí (s podtitulem Hudebně-dramatická laboratoř JAMU) připravila Komorní opera Hudební fakulty JAMU inscenaci Mozartova Dona Giovanniho, která měla svou první premiéru…

Mirandolina Bohuslava Martinů v Ostravě

Charakteristickým rysem oper Bohuslava Martinů je jejich rozdílnost, pestrost forem a stylů - a to nejen hudebních. Každá je z jiného soudku, každá je komponovaná s vyhraněným…

Rusalka v Liberci

Tentokrát jsem nenavštívila premiéru, která se konala 25. října, ale až reprízu 26. listopadu. Orchestr hrál nepřesně, s nesčíslným množstvím chyb, řízen panem dirigentem Františkem Babickým,…

Simon Boccanegra v Národním divadle

Simon Boccanegra v Národním divadle - další stopa toho nešťastného bývalého šéfa „spojených“ pražských operních souborů Roka Rappla (Rocca), kterého si vybral ještě nešťastnější bývalý…

Zimní cesta Jiřího Heřmana

Inscenovat písňový cyklus patří k těm nejtěžším úkolům, jaké si operní režisér může vymyslet. Přetavit křehounkou strukturu Schubertovy Zimní cesty (Winterreise) do stejně poetické, romanticky…

Traviata v Plzni

Přiznávám, že mám nejraději inscenace, na nichž je jasně patrné, že se inscenačnímu týmu podařilo podnítit soubor k soustředěné práci, vtisknout mu pečeť svého talentu…

Quo vadis, Opero?

Rozhovor s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla Petrem Kofroněm Vážený a milý Petře, promiňte, že začnu poněkud ze široka tichou vzpomínkou na historickou předchůdkyni samostatné…

Ostravský Ernani

Premiéra Verdiho opery Ernani, která patří ke skladatelovým méně hraným dílům, byla v Ostravě naplánovaná na 10. října, tedy přesně na den Verdiho narození, jen…

Nový Bludný Holanďan v Brně

Opery Richarda Wagnera nehrají v brněnském divadle často, roku 1995 vznikla inscenace Tannhäusera režiséra Ladislava Štrose a dirigenta Jana Zbavitele a o třináct let později…