Bigonzettiho Šeherezáda v Praze jako manifest mužské krutosti
Vedení Baletu Národního divadla v Praze si přizvalo k vytvoření podzimní premiéry italský tým v čele s choreografem Maurem Bigonzettim, s jehož staršími choreografickými díly…
Prof. Helena Kazárová, Ph.D. se specializuje na taneční a pohybovou kulturu minulých století jak prakticky(rekonstrukce a oživování tanců ze zápisů a grafických záznamů, choreografii ve stylu dané epochy, barokní gesto), tak teoreticky (je autorkou dvou knih – Barokní taneční formy a Barokní balet ve střední Evropě – a početných odborných článků a studií).
Absolvovala na pražské AMU, několik let byla zaměstnána jako profesionální tanečnice, poté začala vyučovat dějiny tance a baletu, teorii a estetiku tance, dějiny umělecké kultury a stala se badatelkou v archivech. Její teoretický výzkum se brzy vtělil do rekonstrukcí a inscenování historických tanců, přičemž se zpočátku specializovala zejména na období baroka. Studovala a spolupracovala s řadou mezinárodních odborníků (B. Massin, M.-G. Massé, D. Wortelboer, E. Green atd.) a zvláště s Marcem Leclercqem, se kterým spolupracovala na významných operních projektech (Castor et Pollux Rameaua a Sub olea pacis et palma virtutis of Jana Dismase Zelenky) v pozici asistentky choreografie a režie). Od té doby vytvořila a obnovila mnoho barokních, renesančních a empírových tanců pro různé významné hudební a divadelní festivaly /Japonsko, Litva, Polsko, Rakousko, Německo, Maďarsko aj.) a také pro baletní soubory (např. Entrée d´Apollon barokních choreografů Feuilleta and Pécoura pro Balet Národního divadla v Praze a Brně), spolupracovala na dobových inscenacích pro činoherní soubory.
Od roku 1997 do roku 2022 umělecky vedla soubor Hartig Ensemble – Tance a balety tří století, který založila a pro který vytvořila široký repertoár tanců na základě jejich rekonstruování z Beauchamp-Feuilletovy notace a dalších pramenů.
V posledních letech se věnuje navíc také dobovým interpretačním prostředkům (gesta a jevištní pohyb) v repertoáru 17. a 18. století, přičemž tyto znalosti využívá v inscenování děl barokního hudebního divadla, z nichž řadu také režírovala. Vytvořila choreografie pro pořad dirigenta Gerda Albrechta Gerd Albrecht představuje Mozarta (Stavovské divadlo Praha 2006) a spolupracuje s celou řadou dirigentů, kromě „rezidenčního“ Marka Štryncla k nim patří též Václav Luks, Adam Viktora Robert Hugo, Vojtěch Spurný, Ondřej Macek, Jiří Petrdlík ad.
Je profesorkou na AMU, kde přednáší dějiny tance a baletu, estetiku tance a vyučuje historické tance. Vyučuje také na mezinárodních letních akademiích, spolupracuje s rozhlasem, filmem a televizí (např. Bathory J. Jakubiska, To horké léto v Marienbadu M. Cieslara, Příběh rodinné opery M. Suchánka, Donšajni J. Menzela nebo Rolando Villazón Meets Don Giovanni, BBC-Redgrave Pictures, Interlude in Prague, Stilking Films). Jako badatelka a specialistka na barokní, rokokovou a preromantickou kulturu pohybu je zvána též na mezinárodní konference (naposledy Oxford University 2015, Rothenfels 2016, EADH Drážďany 2017).
Vedení Baletu Národního divadla v Praze si přizvalo k vytvoření podzimní premiéry italský tým v čele s choreografem Maurem Bigonzettim, s jehož staršími choreografickými díly…
Petr Zuska pro Pražský komorní balet choreografoval nové představení nazvané Pro mou vlast. Název večera, uvedeného poprvé 20. října 2024 v pražském Divadle na Vinohradech,…
Ve středu 15. května 2024 se v nedožitých 78 letech uzavřela životní pouť Vlastimila Harapese, osobnosti, která proslavila baletní umění v naší zemi jako málokdo.…
Když v roce 1815 debutoval v uherském tanci na prknech kodaňského Dvorního divadla teprve desetiletý August, nemanželský syn francouzského baletního mistra Antoina Bournonvilla a Švédky…
S výjimkou dvou minulých „covidových“ let bylo možné každoročně v České republice vídat plakáty souboru Shen Yun, který sídlí ve Spojených státech amerických, je ale…
Jihočeský baletní soubor vede Lukáš Slavický sedmou sezónu a po čtvrté měli jeho tanečníci možnost vystoupit také jako inscenátoři vlastní tvorby. Balet Extra #4, jak…
Francouzská zkušenost: Castor a Pollux V minulém díle jsem popsala své zkušenosti s Händelovou Terpsichorou, kterou mohli diváci znovu zažít v obnovené premiéře 8. září 2016 v Praze na…
Georg Friedrich Händel a jeho Terpsichora Po prozkoumání podob a úloh jevištního tance v anglické semi-opeře v Londýně devadesátých let sedmnáctého století a v Praze realizované velké festa…
Taneční scény v opeře Costanza e Fortezza V prvním díle (najdete jej zde) jsem popisovala své zkušenosti s vytvářením jevištních tanců na hudbu Henryho Purcella. Nyní budeme…
V následujícím malém seriálu bych se ráda podělila o své poznatky a zkušenosti s inscenováním tančených částí v barokních a klasicistních operách, které jsem načerpala v průběhu posledních necelých…