Bomsori Kim okouzlila Prahu svým přirozeným přednesem

V rámci své 28. koncertní sezóny Prolomit ticho představila PKF – Prague Philharmonia v Rudolfinu koncert s velmi různorodým programem, který potěšil nejen milovníky smyčcových nástrojů, ale i dechových instrumentů či čisté orchestrální hudby. Hlavní protagonistkou večera byla jihokorejská virtuózka Bomsori Kim, která okouzlila publikum svoji brilantní hrou a přirozeným přednesem. Taktovky se ujal sám hudební ředitel a šéfdirigent PKF Emmanuel Villaume.
PKF — Prague Philharmonia, Emmanuel Villaume (foto Ivan Malý)
PKF — Prague Philharmonia, Emmanuel Villaume (foto Ivan Malý)

Malá symfonie pro dechové nástroje od Charlese Gounoda se vyznačuje především širokým prostorem pro dechové nástroje, kde mohou předvést své technické i výrazové možnosti. Toto dílo bylo zkomponováno pro člena Společnosti komorní hudby pro dechové nástroje, flétnistu Paula Taffanela. Na pódium nastoupily dechové nástroje v tomto složení: příčná flétna, dva klarinety, dva fagoty, dva lesní rohy a dva hoboje. Hudba byla rozličného charakteru, nejprve se jevila lyričtěji, poté svými staccaty hravěji až rozverněji. Hráči hráli celkem čistě, v jejich souhře panoval soulad a pohotovost. Ve druhé větě se objevilo krásné sólo příčné flétny a propracovaná dynamika. Nicméně při gradaci do forte dynamiky bylo sólo příčné flétny téměř zakryto zvukem ostatních nástrojů. Celkově působila Gounodova Malá symfonie mile a připravila publikum na zlatý hřeb večera.

Mozartův Houslový koncert č. 1 B dur přednesla několikanásobná vítězka prestižních hudebních soutěží Bomsori Kim, která díky podpoře Kumho Asiana Cultural Foundation hraje na vzácný nástroj z dílny Giovanniho Battisty Guadagniniho z roku 1774. Zazněla orchestrální předehra a poté začal sólový part. Zpočátku byla na sólistce znát její nervozita, především v pravé ruce. Ta ale během hry odeznívala a nástroj se rozehrál barvami. Její přednes byl líbivý, vůbec ne sterilní, jak tomu většinou u klasicistních autorů bývá. Houslová technika byla vyhraná lehce s grázií a elegancí. Vrchní tóny sólistky tolik nesvítily, nicméně témbr spodních tónů měl krásnou sytou barvu. Hudební fráze byly srozumitelně vyhrané, charakter mezi otázkou a odpovědí rozlišila sólistka jednoznačně. Souhra s orchestrem byla výborná, což bylo znát především na unisonech prvních houslí a virtuózky. Přednes Bomsori Kim nepůsobil zbytečně uměle a nakašírovaně. Svoji hudbu přednášela pokorně a velmi ji prožívala, přičemž se tento prožitek odrážel v každém jejím pohybu na pódiu. Třetí věta sršela energií a vrchní tóny houslí se rozsvítily. Po závěrečné kadenci šokovala Bomsori Kim diváky s přáním „Dobrého večera“ v češtině, poté následovalo poděkování za možnost spolupráce s orchestrem PKF – Prague Philharmonia i divákům, že koncert navštívili. Během této krátké řeči se houslistka projevila i jako velmi skromná a vděčná osobnost. Po vřelém potlesku publika ho odměnila Bachovou Sarabande.

Po přestávce zaznělo jedno z nejslavnějších Rousselových děl, baletní pantomima Pavoučí hostina. Děj této skladby zavedl diváka do světa hmyzu. Počáteční Preludium přineslo sólo příčné flétny a smyčce dotvářely celkový obraz. Působily jako mlžný opar, posléze harmonie ztěžkla a hudba se zdramatizovala tremolly smyčců. Vibrato flétnisty bylo kontinuální, melodie byly zahrány s prožitkem a jevily se jako by vystupovaly ze snu. Poté bubny nastavily rytmus a v sále začal Tanec motýla, kde violoncella předvedla pregnantní pizzicata a první housle glissanda a trylky. Pohřeb jepice doprovázela tajemná harmonie i melodie, poté hudební tok usínal za třpytu tónů harfy.

Bomsori Kim, PKF – Prague Philharmonia, 3. dubna 2022 (zdroj PKF – Prague Philharmonia)
Bomsori Kim, PKF – Prague Philharmonia, 3. dubna 2022 (zdroj PKF – Prague Philharmonia)

Ve finále večera se rozléhal síní mohutný zvuk Mendelssohnovy Symfonie č. 7, která se řadí mezi třináct raných symfonií tohoto skladatele. První věta pulzovala entuziasmem hráčů, violoncella zpívala melodii za doprovodu houslových pizzicat. Poctivě vyhraná technika šla ruku v ruce s velmi dobrou souhrou především ve smyčcových sekcích, což se projevilo například v laufech v houslovém partu, který byl následně plynule dokončen violoncelly. Ve druhé větě hudební fráze přímo dýchaly a dojalo nejedno oko v sále. Menuet byl zahrán lehce a s vkusem, poslední věta zakončila vítězoslavně tento koncert.

PKF – Prague Philharmonia – Roussel. Gounod. Mendelssohn
3. dubna 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Charles Gounod: Malá symfonie pro dechové nástroje
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro housle a orchestr č. 1 B dur KV 207
Albert Roussel: Pavoučí hostina, symfonické fragmenty z baletní pantomimy podle Gilberta de Voisins, op. 17
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie pro smyčce č. 7 d moll

Účinkující:
Bomsori Kim – housle
Emmanuel Villaume – dirigent
PKF – Prague Philharmonia

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments