Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ceny Thálie mají i Hundeling, Sem, Márová a Vinklát, celoživotní Švejda, Böhm a Srnec
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Ceny Thálie mají i Hundeling, Sem, Márová a Vinklát, celoživotní Švejda, Böhm a Srnec

Už popětadvacáté byly dnes večer v pražském Národním divadle vyhlášeny Ceny Thálie. Herecká asociace rozdala celkem patnáct cen – vedle osmi v jednotlivých oborech i pět za celoživotní mistrovství a také cenu kolegia za mimořádný umělecký přinos českému divadelnímu umění.

redakce
Publikováno 24/03/2018
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Národní divadlo (zdroj flickr.com / Alistair Young)

Celkem do metropole směřovalo devět a do krajů patnáct nominací. Pětkrát se v nominacích objevili umělci z Národního divadla moravskoslezského z Ostravy, třikrát oslovily porotce výkony na jevišti libereckého Divadla F. X. Šaldy, po dvou nominacích dostala Národní divadla z Prahy a Brna.

V operní kategorii získala Cenu Thálie sopranistka Maida Hundeling za Desdemonu ve Verdiho Otellovi v nastudování Národního divadla moravskoslezského Ostrava, přednost dostala před taktéž nominovanými Markétou Cukrovou a Kateřinou Kněžíkovou.

Giuseppe Verdi: Otello – Gianluca Zampieri (Otello), Maida Hundeling (Desdemona) – NDM 2017 (zdroj NDM /foto Martin Popelář)

Thálii v operní kategorii si odnesl i barytonista Svatopluk Sem za Germonta ve Verdiho La traviatě v inscenaci Jihočeského divadla České Budějovice, v užších nominacích byli i Andrij Shkurhan a Tuitusz Tóbisz.

Giuseppe Verdi: La traviata – Svatopluk Sem (Germont) – Jihočeské divadlo 2017 (zdroj JD)

Thálii za celoživotní mistrovství v operním žánru dostal dlouholetý sólista Opery Národního divadla v Praze, tenorista Miroslav Švejda. Ve „zlaté kapličce“ byl v angažmá od roku 1969 a působil tu dlouhých pětatřicet let, v desítkách prvooborových rolí českého i světového repertoáru.

Bedřich Smetana: Dvě vdovy – Miroslav Švejda (Ladislav Podhajský) – ND 1971 (zdroj archiv ND/foto Jaromír Svoboda)

V kategorii balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr Cenu Thálie převzala první sólistka Baletu pražského Národního divadla Nikola Márová za roli Matky v choreografii Glena Tetleye Svěcení jara, uvedené v rámci večera Timeless baletním souborem první scény. V užších nominacích byly též Fanny Barrouquére a Barbora Šulcová.

Glen Tetley: Svěcení jara – Nikola Márová a Michal Štípa – ND Praha 2017 (zdroj FB Baletu ND Praha / foto Pavel Hejný)

Za mužský taneční výkon byl oceněn první sólista Baletu Národního divadla v Praze Ondřej Vinklát za roli Vyvoleného, také v choreografii Glena Tetleye Svěcení jara v triptychu Timeless. Dalšími nominovanými tanečníky byli Burak Serkan Cebeci a Rory Ferguson.

Glen Tetley: Svěcení jara – Ondřej Vinklát (Vyvolený) a soubor Baletu ND Praha – ND Praha 2017 (zdroj ND Praha / foto Pavel Hejný)

Cenu za celoživotní mistrovství převzal někdejší tanečník olomouckého Moravského divadla a poté Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Richard Böhm. V ostravském angažmá, kde ztvárnil řadu rolí prvního oboru, byl od roku 1969 až do roku 1985, působil i jako pedagog.

E. L. Lazarev: Antonius a Kleopatra – Richard Böhm (Antonius) a Ludmila Ernstová (Kleopatra) – NDM 1976 (zdroj ndm.cz/foto František Krasl)

Cena kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění patří scénografovi, režisérovi, výtvarníkovi, hudebnímu skladateli a manažerovi Černého divadla Jiřímu Srncovi. Jiří Srnec spolupracoval mimo jiné s divadlem Semafor, Laternou magikou i mnichovskou operou.

Jiří Srnec (zdroj commons.wikimedia.org)

Kompletní nominace včetně širších pro námi sledované žánry najdete na našich stránkách zde. Letošní udílení Cen Thálie moderoval Václav Moravec.

TémataBalet Národního divadlaBalet Národního divadla moravskoslezskéhoCeny ThálieHerecká asociaceJihočeské divadlo České BudějoviceJiří SrnecMaida HundelingMiroslav ŠvejdaNárodní divadloNárodní divadlo moravskoslezskéNikola MárováOndřej VinklátOpera Jihočeského divadlaOpera Národního divadlaOpera Národního divadla moravskoslezskéhoRichard BöhmSvatopluk Sem
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Zpola (?) zapomenuté opery. Česká opera (9)
Další článek Zapomenuté knižní poklady. Jiří Berkovec: Slavný ouřad učitelský. Kapitoly o kantorech a jejich hudbě
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up