Čtvrté bienále festivalu nové opery NODO uvede sedm představení

Ostrava se od 24. do 28. června 2018 opět stane místem pro novou operu. Je jediným městem u nás, ve kterém se pravidelně koná přehlídka současného hudebního divadla. Festival NODO (New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava) uvede během pěti dní ve dvou kamenných divadlech i industriálním prostoru celkem sedm představení s mezinárodním obsazením. Nejočekávanější produkcí je světová premiéra šestinotónové opery Aloise Háby. NODO pořádá Ostravské centrum nové hudby a Národní divadlo moravskoslezské.

Alois Hába, John Cage, Rudolf Komorous, Julius Eastman, Salvatore Sciarrino, Chaya Czernowin a Daniel Lo – skladatelé od nejstaršího po nejmladšího, jejichž díla představí festival NODO v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona i industriálních prostorách bývalého Dolu Hlubina v Ostravě.

„Světovou premiéru křesťansko-sociálně antroposofickou opery Aloise Háby Přijď království Tvé z let 1938–1942 uvedeme jako příspěvek k oslavám stých narozenin naší republiky,“ uvádí Renáta Spisarová, výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby. Právě tato opera patří k nejnáročnějším produkcím festivalu. „K dalším výjimečným produkcím patří opera obdivuhodného italského skladatele Salvatora Sciarrina. Podařilo se nám domluvit spolupráci s Varšavskou komorní operou a festivalem Varšavský podzim a společně s nimi tak v Ostravě uvedeme Sciarrinovu Luci mie traditrici. Překvapením bude nová opera česko-kanadského skladatele Rudolfa Komorouse,“ dodává. V závěru festivalu koncertně zazní opera Chayi Czernowin, kterou německý časopis Opernwelt označil jako nejlepší operní novinku roku 2017.

Sólově se v operách představí pěvci z Paříže, Varšavy až po Vancouver. Operním orchestrem bude opět Ostravská banda a nově symfonický orchestr ONO / Ostrava New Orchestra. Scénické realizace se ujmou hlavně české inscenační tandemy: Jiří Nekvasil a David Bazika (Národní divadlo moravskoslezské), Jan Horák a Michal Pěchouček (Studio Hrdinů), Miřenka Čechová a Petr Boháč (Spitfire Company).

Výjimečností festivalu je, že prezentuje díla v české nebo světové premiéře a jsou v Ostravě nastudována a inscenována několik dní před svým – u nás jediným – provedením. „Unikátním spojením Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského mohou být letos diváci počtvrté svědky toho, jakou reálnou podobu získají sny o nové opeře, jak s naší současností může rezonovat hudební divadlo 20. a zejména 21. století,“ dodává Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, které společně s Ostravským centrem nové hudby NODO pořádá.

NODO / Dny nové opery Ostrava
4. bienále

Den první / Důl Hlubina Festival zahájí v neděli 24. června vokální skladba pro čtyři hlasy afroamerického skladatele, radikální osobnosti ve všech ohledech: ve světě právě znovuobjevený, dříve outsider, nyní za génia považovaný Julius Eastman. Ve 49 letech zemřel jako bezdomovec. Asi dvacetiminutová skladba Macle, kterou uvedeme v rámci NODO výjimečně coby neoperní dílo, byla napsána pro evropské turné S.E.M. Ensemble, do kterého Julia Eastmana pozval při jeho založení v Buffalu Petr Kotík. Na festivalovou „předehru“ naváže ještě ten večer mladý skladatel Daniel Lo z Hong Kongu. K napsání komorní opery byl vyzván jako jeden z nejpozoruhodnějších rezidentů loňského Institutu Ostravských dnů. Pro libreto své první opery, kterou nazval A Woman Such as Myself (Žena jako já), použil krátkou povídku současné čínské spisovatelky Xi Xi o dívce, která vykonává zvláštní řemeslo: líčí mrtvoly a touží, aby její samota byla prolomena.

Den druhý / Hábovo Království Proč se zabývat dosud neuvedenou operou Aloise Háby z přelomu 30. a 40. let minulého století? Realizace jeho křesťansko-sociálně antroposofické opery Přijď království Tvé byla odsouzena okolnostmi své doby do říše snů. Hába ve svých textech často hovořil o „osvobozené hudbě“. Jeho šestinotónová opera pro něj takové osvobození představovala. Nastal čas se s ní konfrontovat. Idea na její libreto se skrývá i v této poznámce: „Kristus se musel schovat do ušmouraných proletářů, aby zvítězil. Církve ho uložily do hrobu.“ Základní myšlenka opery je prostá – jednostranná služba rozvoji techniky a kapitál zavinily sociální bídu, člověk se stává bezohledným a v konečném důsledku to vede k válkám. Opera pro 26 pěveckých sól, smíšený sbor a orchestr je šestinotónová (!) a počítá s využitím šestinotónového harmonia a speciálně laděných nástrojů. Světovou premiéru opery diriguje Bruno Ferrandis a uvádíme ji 25. června jako příspěvek k oslavám stých narozenin naší republiky.

Den třetí / Sciarrino z Varšavy Salvatore Sciarrino je pro NODO vždy sázkou na jistotu, vždy se k tomuto obdivuhodnému italskému skladateli vracíme, jeho dílo vždy ohromí, i když stojí na jemných a křehkých zvukových nuancích. Tentokrát převezmeme varšavskou inscenaci jeho opery Luci mie traditrici (Oči mé zrádné) režisérky Piy Partum (26. června). Hluboce moderní opera usazená v příběhu slavného renesančního skladatele, benátského prince Carla Gesualda, který za nevěru přichází s trestem nejvyšším, je plná úzkosti z očekáváné smrti a je nanejvýše současná.

Den čtvrtý / Cage a Komorous V roce 2012, kdy se NODO konalo poprvé, jsme festival zahájili Europerou 5 Johna Cage. K osobnosti, která razantně ovlivnila myšlení mnoha generací, se vracíme uvedením jeho hudebního divadla Song Books z roku 1970 (27. června). Skládá se ze sólových kompozic číslovaných 3–92, které jsou buď zpívané, nebo hrané (divadlo) a ty jsou buď akustické, nebo dále zvukově (elektronicky) zpracované. V rámci NODO se bude jednat o hodinu a půl trvající realizaci pro deset sólistů, zpěváků a instrumentalistů, kteří fungují nezávisle na sobě a jejich svobodné jednání je nepředvídatelné.

Také dílo Rudolfa Komorouse je v Ostravě velmi známé, přestože žije v souvislosti s Českem desítky let v izolaci. Za svůj druhý domov si po emigraci v roce 1969 vybral Komorous Kanadu. V Praze 50. a 60. let ho zájem o českou avantgardu přivedl do úzkého okruhu malířů, sochařů a spisovatelů, známého jako „Šmidrové”. Byl také spoluzakladatelem souboru Musica Viva Pragensis, navíc vyhlášený fagotista. Na opeře Němý kanár, kterou uvedeme 27. června, pracuje ve Victorii, blízko Vancouveru a tvrdí, že tato nová opera pro NODO bude rozloučením s jeho více než šedesátiletou tvorbou. Volba námětu vychází z Komorousovy celoživotní fascinace francouzskou modernou, zejména dadaismem a surrealismem.

Den pátý / Nekonečno Chayi Czernowin Opera Chayi Czernowin Infinite now (Nekonečné teď), kterou představíme v koncertní verzi na úplný závěr festivalu (28. června), byla uvedena poprvé ve Vlámské opeře, následovalo Mannheimské národní divadlo a poté koncertní provedení v Pařížské filharmonii. Z Paříže za velké podpory skladatelky zamíří letos v červnu do Ostravy. Předpokládá velkou baterii zpěváků, herců, sólových hráčů a elektroniky, včetně velkého symfonického orchestru ONO, který povede švýcarský dirigent Titus Engel. Infinite now je zážitek, stav uprostřed bahna, přítomnost bezprostřední pohromy. Co se děje, jak dlouho, kdy to skončí – všechno je nejasné. Jedná se o existenciální stav nahoty, kde je odtržen běžný smysl kontroly a rozumu. Opera byla německým časopisem Opernwelt označena jako nejlepší operní novinka roku 2017.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]