Dalibora z Londýna se Samkem a dalšími Čechy pod Bělohlávkovou taktovkou teď odvysílá BBC
Poslouchat lze i na internetu
Na dnešní odpoledne zařadila do svého programu britská rozhlasová stanice BBC Radio 3 záznam koncertního provedení Smetanova Dalibora, který pořídila letošní první květnovou sobotu v londýnské Barbican Hall. V nastudování Jiřího Bělohlávka a BBC Symphony Orchestra se před pár dny v jednotlivých rolích představili přední čeští zpěváci, v čele s Richardem Samkem v titulní úloze a Danou Burešovou jako Miladou. Záznam tohoto londýnského Dalibora dnes můžete poslouchat od 15 hodin našeho času na webových stránkách BBC Radio 3 zde, s následnou možností streamingu. Na Opeře Plus při této příležitosti přinášíme výběr recenzí v britském tisku a také kompletní obsazení.***
Dalibor v Barbican – čirá radost
Okouzlující představení opomíjené romantické tragédie Bedřicha Smetany připomnělo, o jak vynikající dílo se jedná, říká Rupert Christiansen.
Těsně v patách Szymanowského opery Král Roger v Covent Garden přichází další uvedení málo známého mistrovského díla z východoevropského operního repertoáru, z pokladnice, kterou západ musí teprve objevit, neřkuli ocenit.
Už si nevzpomínám, kdy nebo kde jsem naposledy slyšel Smetanova Dalibora, ale bylo to tak dávno a tak daleko, že jsem zapomněl, o jak nádherné dílo se jedná. Naivní ve svém nacionalismu a nepříliš přesvědčivé jako psychologické drama, ale bohaté v upřímné lidskosti s hudbou výrazné hřejivosti a ladné krásy.
Smetana operu napsal v polovině šedesátých let devatenáctého století, krátce po úspěšné frašce Prodaná nevěsta. Posluchači očekávali původně něco podobného, opeře se proto nedostalo příznivého přijetí. Byla dokonce označena jako wagneriánská (což ovšem ani zdaleka není).
Pokud se v ní nějaké ozvuky objevují, pak je to Fidelio, ačkoli Dalibor nevykazuje intenzitu Beethovenova melodramatu. Několik dějových zvratů by operu mohlo proměnit v romantickou komedii.
Dalibor je ušlechtilý, ale prchlivý rytíř ve starobylé Praze, který zavraždí purkrabího a pomstí tak smrt svého milovaného přítele houslisty Zdeňka. Dalibora odvádějí k soudu, kde se obviněný hájí tak ušlechtile, že se do něj zamiluje sestra purkrabího Milada (což působí dosti nepravděpodobně). Milada se rozhodne, že ho v převlečení za chlapce vysvobodí z vězení. Útěk je na poslední chvíli zmařen a oba hrdinové umírají.
Smetanova hudba nezní nikdy hněvivě nebo drsně. Textura je průzračná, rytmy jsou radostné, vokální linky ladné a jemné. „Kterýpak Čech by hudbu neměl rád!“ ptá se Dalibor rozmrzelého žalářníka a toto téma prochází celou operou zvláště v souvislosti s Daliborovou téměř homoerotickou fixací na zavražděného Zdeňka.
V tomto koncertním provedení předvedl veškeré neodolatelné kouzlo partitury velký český dirigent Jiří Bělohlávek. Přímo zázračně se mu podařilo proměnit Symfonický orchestr BBC známý svým intelektuálním přístupem v hedvábně a měkce znějící české filharmoniky. K výborným výkonům podnítil i pěvce ve skvělém obsazení. Většina pěvců pocházela z pražského Národního divadla, neměla proto nejmenší potíže se způsobem vyjadřování. Richard Samek zpíval Dalibora, Dana Burešová Miladu, oba byli okouzlující.
Společně s vynikajícím výkonem sboru BBC Singers to byl večer čiré radosti, který povzbudil mou chuť na další podobné zážitky, například neznámé Smetanovy Branibory v Čechách a Dvořákova Dimitrije.
(The Telegraph – 3. května 2015 – Rupert Christiansen)***
Dalibor v centru Barbican – skvělé představení s českými umělci
Zhlédnout okázalou produkci Szymanowského zapomenuté opery Král Roger a hned následujícího večera vyslechnout koncertní provedení Smetanova rovněž téměř zapomenutého Dalibora vyvolává lítost nad tím, že si obě díla nemohla vyměnit místo. Zatímco Szymanowského dílo je dramaticky nehybné a melodicky neplodné, Smetanova opera oplývá melodickou hojností a je výrazně dramatická v každém notovém řádku.
Jeho čeští krajané operu po premiéře v roce 1868 nepřijali příznivě. Nespravedlivě byla označována jako wagneriánská zrada národní tradice. Dnes je ovšem uznávána jako Smetanova nejlepší opera. V ději se objevují ozvuky Fidelia. Milence, převlečené za muže, se nepodaří osvobodit žalářovaného hrdinu. Hlavním motivem je zde ale odplata za politickou vraždu mladého českého hudebníka.
Při tomto představení v centru Barbican sehráli Symfonický orchestr BBC a BBC Singers roli pozemních vojsk pod českým velením. Dirigoval Jiří Bělohlávek, zpívali nejlepší pražští pěvci.
V roli Milady, která se z původně Daliborovy žalobkyně stává jeho milenkou, se představila charismatická Dana Burešová. Roli Dalibora zpíval s nádhernou muzikalitou Richard Samek. Stejně vynikající výkony podali Alžběta Poláčková, Svatopluk Sem a Jan Šťáva.
Ústřední duety zazněly ve skvělém provedení, sbor a orchestr předvedly plnou krásu partitury. Toto dílo by se mělo stát dalším projektem Kaspera Holtena.
(The Independent – 3. května 2015 – Michael Church)***
Dalibor – Bělohlávek se rozehřál při Smetanových barvitých pasážích
Český dirigent dovedl méně známou romantickou tragickou operu svého krajana k bouřlivému vyvrcholení.
Jiří Bělohlávek byl se svým současným orchestrem, Českou filharmonií, ve Spojeném království na turné v dubnu. Nyní se ale vrátil ke svému předchozímu orchestru, symfonikům BBC, aby pokračoval v řadě koncertních provedení českých oper. S touto řadou začal v době, kdy byl v letech 2006 až 2012 šéfdirigentem londýnského orchestru. Společně už uvedli Smetanovu operu Prodaná nevěsta. Tentokrát šlo ovšem o méně známé dílo Dalibor. Tato opera byla poprvé uvedena dva roky po Prodané nevěstě v roce 1868. Ke skladatelovu zklamání ale nedosáhla nikdy takového úspěchu jako její veselá, lidová předchůdkyně.
Děj, který se odehrává v Praze v patnáctém století, připomíná Beethovenova Fidelia. Hlavní postava je rytíř vězněný za to, že pomstil smrt svého nejlepšího přítele. Milada, která Dalibora původně obvinila, si záhy uvědomí, že ho miluje, a pokusí se ho v chlapeckém převleku za potulného hudebníka osvobodit. Přinese mu housle, aby s jejich pomocí komunikoval s okolním světem. Dalibor je ale opera s útěkem, která nekončí šťastně, plán se nezdaří a oba milenci umírají.
Drama se odvíjí v dějových skocích. V prvním aktu nabírá jen pomalu obrátky, ale později už pokračuje rozhodněji. Konec je velmi náhlý. Hudebně slyšíme ozvuky Wagnera, především z Lohengrina. Některé zdlouhavější pasáže jsou doprovázeny hudbou, v níž se plně rozvinula Smetanova melodická invence. Vrcholem byl úchvatný milostný duet v druhém dějství. Bělohlávek dosáhl v těchto milostných pasážích hřejivého a nádherně prostorového zvuku.
Koncertní provedení režíroval Kenneth Richardson. Jeho možnosti byly omezené, neboť pěvci používali partitury. Pěvecké obsazení s výhradně českými pěvci bylo výtečné. Richard Samek se předvedl jako heroický tenor v roli Dalibora, Dana Burešová se představila jako vášnivá a výrazná Milada. Velmi dobrý dojem udělala Alžběta Poláčková v roli Jitky, osiřelé dívky, s níž se Dalibor spřátelil.
(The Guardian – 5. května 2015 – Andrew Clements)
Bedřich Smetana:
Dalibor
(koncertní provedení)
Dirigent: Jiří Bělohlávek
BBC Symphony Orchestra
BBC Singers
2. května 2015 Barbican Hall Londýn
Vladislav – Ivan Kusnjer
Dalibor – Richard Samek
Vítek – Aleš Voráček
Milada – Dana Burešová
Jitka – Alžběta Poláčková
Budivoj – Svatopluk Sem
Beneš – Jan Šťáva
Přeložil Ondřej Lábr
Foto Mark Allan/BBC
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]