Dallas: Ohromný úspěch nové opery Moby-Dick

Trimfální světová premiéra Moby-Dicka v Dallasu. Jake Heggie ohromil svojí novou operou. Tak začínají první recenze páteční dlouho očekávané a ostře sledované premiéry novinky předního amerického skladatele. Dlouhotrvající potlesk zakončily osmiminutové ovace ve stoje.

Devětačtyřicetiletý Jake Heggie je jedním z předních hudebních skladatelů současnosti (rozhovor, který loni poskytl Opeře Plus, najdete zde). Po úspěchu své opery Dead Man Walking, která měla světovou premiéru v roce 2000 v San Francisku a záhy se rozlétla po celém světě, a o které se píše jako o vůbec nejúspěšnější opeře posledního desetiletí, přišla objednávka na nové dílo, a to od Opery v Dallasu (o jeho nové nedávno oteřené velkolepé budově jsme psali zde). Ve spolupráci se čtyřmi dalšími produkčními společnostmi tak Heggie napsal operní novinku podle známého románu Hermanna Melvilla Moby-Dick z roku 1851. Nová dallaská opera se tak pro poslední dubnový pátek stala nejostřeji sledovaným místem operního světa.


Úžasným hudebním stylem napsaný a dokonale hudebně nastudovaný příběh, odrážející odvěký boj člověka se silami moře i posedlost kapitána Achaba bílou velrybou, která ho nakonec málem stojí život – to je do tří hodin mysteriózní hudby převedený známý román. Námět, pokud ho neznáte, vám okamžitě připomene Brittenova Billyho Budda (mimo jiné také psaného dle Melvillovy novely). Hudba nese silné stopy dramatu osudů a lidského hledání smyslu života i odvěkého zápasu s přírodou. Heggie je světově uznávaným skladatelem také proto, že má silný smysl pro vyjádření dramatu hudbou. Melodičnost jeho hudby je neuvěřitelně strhující a přístupná všem, nikoliv jen úzké skupině teoretiků a zasvěcených, zdůrazňují první recenze.
Ben Heppner (Captain Ahab)

V tomto silném Melvillově příběhu o smyslu lidského života Heggie rozehrává vokální linie, které v hudbě nesou silné předivo emocí, odrážející se v lidských vztazích, ale také zobrazují síly přírody, referují první ohlasy. Sedíte v křesle, zavřete oči a v hudbě slyšíte stříkající nekonečný modrý oceán, nebo – aniž byste to viděli -slyšíte exotický zpěv a víte, že to je polynéský harpunář Queequeg (basbarytonista Jonathan Lemalu). Z hvězdného obsazení světové premiéry ale recenzenti hlavně vyzdvihují jednoho z nejuznávanějších tenoristů současnosti – Bena Heppnera. Je skutečným Achabem. Kulhajícím, ale přesto charismatickým starcem, který i přes svou schizofrenii vyzařuje respekt. S překvapivě jasnou dikcí bez wagnerovského zatěžkání zpívá roli mnohovrstevnatým a barvitým hlasem. I Morgan Smith je silnou barytonovou osobností (kapitán Starbuck). Kalhotková role malého Pipa, ztvárněná Talise Trevine (náš loňský rozhovor s ní naleznete zde), dodává jako jediná ženská roli celému dílu zářivost jasného sopránu. Za hudební nastudování je vyzdvihován i dirigent Patrick Summers.
První ohlasy na páteční uvedení Moby-Dicka v dallaské opeře zdůrazňují, že její vedení sehnalo pro světovou premiéru skutečně hvězdné obsazení.

Režisér inscenace Leonard Foglia je recenzenty chválen mimo jiné proto, že divák ani na minutu nevychází z úžasu. Zpěváci se plazí, slaňují po visutých žebřících, sjíždějí po šikmých stěnách… Inscenace obsahuje i skutečně nebezpečně vyhlížející bojové scény.
Je téměř jisté, shodují se publicisté, že Moby-Dick Jaka Heggieho se za pár let stane dalším hitem operních scén nejenom v Americe, ale po celém světě.

www.dallasopera.org

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře