Dodatečný hold nízkonákladovým Tannhäuserem

  1. 1
  2. 2

Dodatočný hold nízkonákladovým Tannhäuserom

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Tannhäuser (ND Praha)

[Total: 94    Average: 3.6/5]

Související články


Reakcí (11) “Dodatečný hold nízkonákladovým Tannhäuserem

  1. It seems that Mr. Unger has not been to Statni Opera recently. Although, in many ways the performance was not ideal, one can only congratulate Narodni Divadlo for one of the best shows, at least musically, they’ve staged in past years. Sorry, but Statni opera is certainly not a major world class opera house, and should not be judged as such. All the comments from Mr. Unger, would hold ground if he were reviewing a performance of e.g. Wienerstaatsoper, but certainly make no sense i.r.o. Statni opera.
    Certainly, the staging is almost non existent, the only idea seems to be to shift the story to 19th century (which actually does make some sense, as the story in itself is clearly a product of the Romantic era, and one could imagine young idealists, fighting for a heart of a woman by composing poems). And although it doesn’t provide any new viewpoint on Tannhauser, it certainly doesn’t distract from opera itself (and Act II does visually look quite impressive).
    What’s most important is that musically, by Prague standards this was quite an impressive performance. Compared to last Wagner staged at Statni opera (Tristan) this was an amazing improvement. Orchestra managed to stay focused and under control all the way, choir was generally solid and apart from Jolana Fogašová soloist were up to task. Most importantly, judging even by high standards Daniel Frank’s Tannhauser was an amazing achievement. And that in itself would make this performance outstanding.
    I’ve really enjoyed the performance, and fully understand the standing ovations the show has received. The boos for leading team were audible and understandable, though came out awkward.
    PS I do apologize for my English as my written Czech (and Slovak) are quite bad.

    1. Já jsem nakonec za nerežii v SO rád. Než Sedlák kavalír / Komedianti ze SO, nebo třeba slovenský Rigoletto, co byl v SO k vidění, tak to raději koncertní provedení.

      Jinak konečně po delší době je tu něco, za co se nemusí SO stydět. Jen možná výkon sboru mě spíš mrzí. Kdo chodí do SO pravidelně na běžné reprízy, musel být přímo u vytržení, že to najednou jde. Nevím jaké je složení sboru běžně a jaké bylo na této premiéře (nějaké obličeje jsem z druhého balkónu poznával) ale sboru rozhodně neslouží ke cti ta tristní úroveň rutinních představení v kontrastu se sobotním výkonem.

  2. Byl jsem velmi spokojen s nastudováním nelehkeho partu sboru – sbor SOP se skutečně předvedl výborně, solisté D. Burešová, D. Frank a S.Sem byli velmi dobří, s výkony J. Folgašové a p.Sulženka jsem nebyl spokojen. To co nám předvedl p. režisér – byla aranžovací zkouška s kostýmy na sceně… toto aranžování ilustrovalo pouze děj, nikoliv ho jakýmkoliv způsobem vykládalo…. což považuji za naprosto nedostatečné – přitom si dovedu představit, že p. režisér za svoji práci obdržel nemalý honorář.

    1. Pan režisér si přijel pro lehce vydělané peníze. Nebyl vůbec připraven(po 3 týdnech zkoušek byly instalovány kulisy a zjistil, že se mnohé musí přearanžovat). V průběhu zkoušek s orchestrem se neobtěžoval svou přítomností v hledišti (hrál si v div. klubu s telefonem…). Na jeho amatérský přístup byly stížnosti k vedení ND. Smlouva připravená minulým vedením (Černý, Kyzlink) byla sepsána bez možnoti sankce. Opět nešlo o umění na 1. místě. Takto se tunelují divadla.

  3. Sobotní premiéra byla fenomenální. Do Státní opery chodím několik let na abonentní cykly a jiná představení a toto bylo to nejlepší, co jsem tam kdy shlédla.
    Výkony hudebníků a pěvců hodnotím jako skvělé a doslova dechberoucí. Sbory byly v prvních dvou dějstvích nepřesvědčivé, ve třetím však překvapivě působivé a silné. V závěrečné scéně byl výkon sborů naprosto úchvatný a nesrovnatelný s ničím, co jsem tam do té doby slyšela…
    Jedinou výtku mám ke scéně a kostýmům. Kulisy Valhally, kde jsme před rokem byla, se pro klání pěvců a píseň o lásce hodí asi tak dobře jako kdyby to probíhalo v památníku na Vítkově. A proč byli pěvci v důstojnických uniformách, to asi chápe jen pan Žagars. Důstojníci zpívající o lásce – toť představa skutečně prazvláštní. :)
    V průběhu celého 4 hodinového představení nedošlo k hluchým momentům, kdy by měl divák problém udržet pozornost. Mimo scénu a kostýmy lze zážitek úspěšně srovnat s výkony v samotném Bayreuthu.
    Za sebe moc děkuji za tak krásný, vrcholný a nezapomenutelný umělecký zážitek!

  4. Dobrý deň, ďakujem za komentáre. Dospieť k relevantnému percentuálnemu výsledku je veľmi zjednodušujúce a možno aj skresľujúce. K 60% som dospel čisto matematicky, vydelením hodnotenia troch pilierov – hudobného naštudovania, vizuálneho tvaru a výkonov sólistov (v tomto prípade v pomere cca 70-30-75). Už aj z toho vyplýva, že dve „známky“ majú hudobné zložky. Aplikácia nižších kritérií na Operu ND Praha, než na divadlá iných európskych metropol, by mohla byť právom vnímaná ako urážka divadla. Recenziu som nedával do žiadneho kontextu s miestnymi udalosťami posledných rokov, ktoré vnímam s odstupom a nikdy som sa k nim – aj pre nedostatok hodnoverných informácií – hlbšie nevyjadroval.

Napsat komentář