Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Carlos Acosta
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Carlos Acosta

Carlos Yunior Acosta Quesada je kubánsko-britský baletní tanečník, choreograf a umělecký ředitel narozený 2. června 1973 v Havaně. Patří mezi nejuznávanější baletní umělce své generace a jako první černošský hlavní tanečník Royal Ballet v Londýně výrazně ovlivnil současný balet. Od…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Carlos Yunior Acosta Quesada je kubánsko-britský baletní tanečník, choreograf a umělecký ředitel narozený 2. června 1973 v Havaně. Patří mezi nejuznávanější baletní umělce své generace a jako první černošský hlavní tanečník Royal Ballet v Londýně výrazně ovlivnil současný balet. Od ledna 2020 působí jako ředitel Birmingham Royal Ballet.

Životopis

Acosta vyrůstal v chudé havannské čtvrti Los Pinos jako nejmladší z jedenácti dětí. Jeho otec Pedro byl řidičem nákladního auta a matka Dulce Maria často trpěla zdravotními problémy. Ve věku devíti let začal studovat na prestižní Cuban National Ballet School, kde získal výjimečné baletní vzdělání. V roce 1990 vyhrál zlatou medaili na Prix de Lausanne, což mu otevřelo cestu k mezinárodní kariéře. Postupně tančil s předními světovými soubory včetně English National Ballet, American Ballet Theatre a Houston Ballet. V roce 1998 se připojil k Royal Ballet v Londýně, kde strávil sedmnáct let až do svého odchodu ze scény v roce 2015. V roce 2003 se stal hlavním hostujícím umělcem, což mu umožnilo více cestovat a vystupovat s různými soubory po celém světě.

Tvorba

Acosta vytvořil řadu oceňovaných choreografických děl, mezi která patří Tocororo a Carlos Acosta and Friends of The Royal Ballet. Pro Royal Ballet zchoreografoval nové verze Dona Quijota a Carmen, pracoval také na západoendské produkci muzikálu Guys and Dolls. V roce 2016 založil vlastní taneční soubor Acosta Danza, který kombinuje klasický balet s kubánskými tanečními tradicemi a současnými formami. O rok později otevřel v Havaně taneční akademii prostřednictvíc Carlos Acosta International Dance Foundation. Věnuje se také literární tvorbě – napsal autobiografii No Way Home a román Pig’s Foot. Jeho životní příběh inspiroval snímek Yuli z roku 2018.

Význam

Acosta je považován za jednoho z nejvlivnějších tanečníků své generace, který svou atletickým stylem a expresivním projevem zásadně ovlivnil současný balet. Jako první černošský hlavní tanečník Royal Ballet prolomil bariéry a stal se vzorem pro mnohé tanečníky z minoritních komunit. Jeho práce přispěla k rozšíření repertoáru a diváckého publika baletu. Za své výjimečné zásluhy získal v roce 2014 Řád britského impéria (CBE), v roce 2018 Queen Elizabeth II Coronation Award a v roce 2019 Critics‘ Circle Award for Outstanding Services to the Arts.

Zajímavosti

Acosta původně nechtěl tančit a preferoval fotbal, ale jeho otec ho zapsal do baletní školy, aby získal disciplínu a denní jídlo zdarma. Jeho přezdívka „Yuli“ pochází ze santería náboženských tradic. Stále udržuje silné vazby na Kubu a jeho soubor Acosta Danza pravidelně vystupuje po celém světě jako kulturní ambasador země. Roku 2025 obdržel čestný doktorát od University of Birmingham a připravuje třetí díl své birminghamské trilogie baletů věnovaných městu.

Související články

Týden s tancem

Derniéra Losers Cirque Company, projekt Pražské taneční konzervatoře, publikace IDU o taneční kariéře, jubileum Prix de Lausanne nebo pozvánka na kurzy se 420PEOPLE a…

Natalia Osipova (zdroj Royal Ballet London)

Primabalerína Natalia Osipova vystoupí poprvé v Praze

První sólistka londýnského Královského Baletu, Natalia Osipova, vystoupí poprvé v Praze. Po úspěšném uvedení jejího sólového projektu Force of Nature na zámku v Kroměříži…

Dance for Ukraine – hvězdami nabité baletní gala

Během posledních týdnů se ve světě tance uskutečnilo nepočítaně benefičních koncertů, představení a gala programů na podporu Ukrajiny, která čelí již přes dva měsíce…

Curated by Carlos, triptych Birmingham Royal Ballet

Londýnská taneční scéna Sadler’s Wells uveřejnila na své digitální platformě na několik dní triptych Birmingham Royal Ballet, Curated by Carlos, který lákal především na…

Týden s tancem

Dva taneční filmy z produkce 420PEOPLE, přehled streamovaných baletů ze zahraničí i pohled na aktuální situaci očima choreografky Anny Teresy De Keersmaeker, to vše…

Nurejevův bod zlomu podruhé v Baletním panoramatu

Baletná panoráma Pavla Juráša (188)  Tentoraz: Detektívka o mnohých podozrelých (2) Baletná diktatúra na Kube Čo sleduje Lukáš Slavický?   „Dance to Freedom“ Rudolfa…

Načíst další
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Germaine Acogny
Další článek Etsuko Adachi
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up