Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Matej Benda
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Matej Benda

Matej Benda je slovenský operní pěvec narozený v roce 1991 v Nitře, který se proslavil jako kontratenorista. Patří mezi ojedinělé interprety tohoto vzácného mužského hlasového oboru v české a slovenské hudbě. Je znám především díky své specializaci na barokní repertoár…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Matej Benda je slovenský operní pěvec narozený v roce 1991 v Nitře, který se proslavil jako kontratenorista. Patří mezi ojedinělé interprety tohoto vzácného mužského hlasového oboru v české a slovenské hudbě. Je znám především díky své specializaci na barokní repertoár a árií Georga Friedricha Händela.

Životopis

Matej Benda začal studovat operní zpěv v roce 2003 na ZUŠ Jozefa Rosinského v Nitře pod vedením Jána Konárka. Od jedenácti let se věnoval zpěvu, původně jako baryton. V roce 2010 se účastnil pěvecké soutěže Talentmania, kde zaujal porotu i diváky interpretací Händelovy árie „Lascia ch’io pianga“ v kontratenorovém provedení. V roce 2017 získal absolutorium na konzervatoři v Bratislavě ve třídě Martina Malachovského. Následně pokračoval studiem na Královském konzervatoři v Haagu a navštěvuje soukromé hodiny u Amanda Hekkersa. Pravidelně se účastní mistrovských kurzů u renomovaných pedagogů včetně Andrease Scholla, Michaela Chance nebo Emmy Kirkby.

Tvorba

Benda debutoval na operní scéně roku 2011 ve Faustovi v Slovenském národním divadle, kde se v roce 2014 představil také v opeře „Il Re Teodoro in Venezia“ od Giovanniho Paisiellla. V roce 2017 nahrál své první sólové album s výběrem Händelových árií ve spolupráci s polským barokním orchestrem La Tempesta pod vedením dirigenta Jakuba Burzińského. Spolupracuje s předními tělesy jako Czech Ensemble Baroque, Cuore Barocco, Cappella Istropolitana nebo Orchestr bulharské státní filharmonie. Jeho repertoár se soustředí především na barokní hudbu, zejména díla Händela, Vivaldiho a Pergolesiho.

Význam

Matej Benda je považován za jediného aktivního slovenského kontratenoristu a jednoho z mála v českém a slovenském prostoru. Svými vystoupeními přispívá k popularizaci kontratenoroového zpěvu a barokní hudby v regionu. Pravidelně koncertuje napříč Evropou včetně Rakouska, Polska, Holandska, Skotska nebo Německa. Jeho umělecká činnost obohatila českou a slovenskou operní scénu o vzácný hlasový typ, který byl tradičně spojen s italskou a anglickou barokní tradicí.

Zajímavosti

Kontratenoroový hlas u sebe objevil náhodou kolem roku 2008, zhruba půl roku po mutaci, když zkoušel zpívat společně s nahrávkou francouzského kontratenoristu Philippe Jarousského. Tato schopnost ho překvapila, protože v jeho rodině se nevyskytoval žádný hudebník. Kromě kontratenoru dokáže zpívat také barytonem. Na pěveckých soutěžích získal několik ocenění včetně prvního místa v soutěži Miloše Ruppeldta v Bratislavě a ceny laureáta na soutěži Nitrianska Lutna.

Související články

Festival Baroko 2024 – Tomáš Hanzlík: Endymio, 9. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Opera Endymio: Antická minulost v kontextu současné zvukomalebnosti

27. ročník olomouckého festivalu Baroko 2024, který se i letos zaměřil výlučně na interpretaci české hudby 17. a 18. století, zařadil do svého programu…

Joseph Haydn: Stvoření světa – Slezské divadlo Opava, premiéra 5. prosince 2021 (foto Tomáš Ruta)

Operní panorama Heleny Havlíkové (349) – Stvoření, Poklad Arkádie a Albert Herring

Třikrát netradičně z operní Moravy a Slezska: V Opavě s Haydnovým Stvořením ke „stvoření“ nového publika, v Olomouci s queer hledáním operního Pokladu Arkádie…

Tomáš Hanzlík a Marek Řihák: Poklad Arkádie – Michal Marhold a Matěj Pšenička, festival Opera Schrattenbach (foto Michal Málek)

Festival Opera Schrattenbach se po nucené přestávce vrátil do Olomouce

Tradiční olomoucký festival Opera Schrattenbach 2021 uskutečnil v prosinci svůj již 16. ročník. Festival se dlouhodobě a systematicky věnuje soudobé hudbě, a i v…

Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)

Operní panorama Heleny Havlíkové (328) – Znojemský Den posledního soudu a českokrumlovská Otrokyně

Operami nabité léto pokračuje na plno. V rámci Hudebního festivalu Znojmo měla premiéru scénická podoba oratoria Georga Philippa Telemanna Den posledního soudu v hudebním…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek František Benda
Další článek Martin Bendik
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up