Operní panorama Heleny Havlíkové (328) – Znojemský Den posledního soudu a českokrumlovská Otrokyně

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operami nabité léto pokračuje na plno. V rámci Hudebního festivalu Znojmo měla premiéru scénická podoba oratoria Georga Philippa Telemanna Den posledního soudu v hudebním nastudování Romana Válka a v režii Radima Vizváryho. A Barokní noc na českokrumlovském zámku vyvrcholila ve zdejším barokním divadle buffou Nicoly Picciniho Otrokyně v hudebním nastudování a režii Roberta Huga.

Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)
Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)

Den posledního soudu jako memento i naděje

Bohatý program letošního už 17. ročníku Hudebního festivalu Znojmo měl motto Pocta živlům a katastrofám. Vedení festivalu tak reagovalo na covidovou pandemii jako na memento, výzvu i naději v návrat k normálu. Nicméně nemohlo tušit, jak aktuální situace dodá tomuto tématu další rozměr, když se apokalyptické řádění živlů stalo nedaleko od Znojma otřesnou skutečností. Nicméně prezident Hudebního festivalu Znojmo Jiří Ludvík nezapřel při vysvětlení letošní ústřední programové linie svůj bytostný optimismus i smysl pro humor: „Ústřední téma festivalu jsme přizpůsobili současné myšlence. Celá dramaturgie zároveň nutí člověka zamyslet se nad současným stavem světa, ale zároveň se bude chtít smát živlům a katastrofám. Vždyť i výborný virtuos nebo zpěvák je hudební živel a často i během koncertu může dojít k docela velké hudební katastrofě. Zároveň když bouchne sopka, je to katastrofa, ale v sopečném prachu roste úžasné víno, takže vše špatné je vždy k něčemu dobré. Podtitul festivalu vystihuje dnešní tolik obtížnou dobu a připomíná, že časy bývaly i horší, avšak hudba jimi stále procházela a zpříjemňovala lidem život. Zároveň můžeme v podtitulu letošního festivalu najít i dvojsmysl, který nás přivede k odlehčení a úsměvu, pokud budeme hledat opravdové hudební živly a s úsměvem si tak připomeneme kdejakou hudební katastrofu.

Nastudování festivalové inscenace opery nebo dalších žánrů hudebního divadla patří od počátků k vrcholům tohoto festivalu, který se pod vedením Jiřího Ludvíka a Romana Válka vyznačuje jedinečnou koncepcí i atmosférou. Propojuje hudbu různých žánrů, různá místa Znojma s jeho architektonickými památkami i jeho okolí a zdejší víno. A potkávají se na něm prestižní umělci s patronem festivalu Pavlem Šporclem v čele s nadanými adepty hudebního umění. Scénické produkce se dramaturgicky zaměřují především na díla období baroka, případně klasicismu a hledají cesty historicky poučené interpretace. Tak od roku 2005 zazněla například kompletní verze Purcellovy semiopery Král Artuš, Myslivečkův Montezuma, Haydnův Svět na měsíci, Rameauova Platée, Cavalieriho Svár duše s tělem, Vivaldiho Dorilla in Tempe nebo loni hudební pantomima Michaela Haydna Sen.

Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)
Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)

Georga Philippa Telemanna (1681–1767), současníka Johanna Sebastiana Bacha a přítele Georga Friedricha Händela, známe nejčastěji jako autora instrumentálních kompozic, zejména koncertů pro nejrůznější nástroje a jejich kombinace. Během svého lipského a pak i hamburského působení vytvořil také na padesát oper, z nichž dnes nejznámější je komické intermezzo Pimpinone nebo Trpělivý Sokrates. Z Telemannovy pozice hudebního ředitele pěti největších chrámů v Hamburku v letech 1721–1767 vyplývala povinnost zajišťovat hudbu – je autorem mší, kantát, pašijí, motet a dalších duchovních skladeb.

Třebaže se oratorium Der Tag des Gerichts / Den posledního soudu (TWV 6:8) dnes z bohatého Telemannova kompozičního odkazu kolem tří tisíc šesti set skladeb propracovalo mezi známější díla a existuje i řada nahrávek (Nikolaus Harnoncourt, Hermann Max, Gotthold Schwarz), u nás je prakticky neznámé. Vzniklo v roce 1762, v posledních letech Telemannova dlouhého života. V obsazení pro sólové hlasy, smíšený sbor a orchestr s dechovými nástroji zastoupenými dvěma hoboji, fagotem, dvěma trubkami a třemi hornami bylo určeno pro veřejné provozování v sále hamburského Drillhausu, který jinak sloužil pro výcvik občanské domobrany. Zhruba sedmdesátiminutové dílo na německý text básníka, filozofa a teologa Christiana Wilhelma Alerse je rozdělné do čtyř obrazů označených jako rozjímání. Z rozvržení hudebních čísel – árií, arios a sborů propojených recitativy a z hudebního stylu s virtuózními pěveckými party je zřejmý vliv italské opery seria, ale i francouzské barokní hudby.

Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)
Hudební festival Znojmo, Georg Philipp Telemann: Der Tag des Gerichts, 23. července 2021 (foto Petr Vokurek)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


3 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments