Festival Konvergence odstartoval

  1. 1
  2. 2
Jarní ročník festivalu Konvergence začíná již tento čtvrtek 2. března 2023 tradičním čtením o hudbě v podání Roberta Rotha. Během několika březnových dnů zazní v Bratislavě komorní díla Leoše Janáčka, jehož hudbu si zamiloval celý svět. Mimořádný folkový koncert, čtyři komorní večery v Moyzesově síni, výstava, přednáška, koncert pro děti, mistrovský kurz a Janáčkovy oblíbené dezerty – Konvergence přinese život a komorní hudbu Leoše Janáčka v mnoha podobách.

Zemlinského kvarteto (zdroj Zemlinského kvarteto)
Zemlinského kvarteto (zdroj Zemlinského kvarteto)

Leoš Janáček patří mezi nejoriginálnější osobností hudby dvacátého století. Jeho díla se hrají v prestižních operních domech a koncertních sálech po celém světě. „Narodil se a žil především na Moravě, ale nezůstal jen středoevropským skladatelem. Objevil ho celý svět. A přitom ve své tvorbě čerpal především z prostředí, v němž žil a vyrůstal. Mnohá jeho díla mají autobiografický rozměr. Na festivalu Konvergence představíme Janáčkův příběh prostřednictvím hudby s vynikajícími interprety, ale také prostřednictvím fotografií, dopisů a dokonce i jídla, které měl rád,“ říká umělecký ředitel festivalu Jozef Lupták.

Cesta Leoše Janáčka k domácímu i mezinárodnímu uznání byla dlouhá. Významných úspěchů dosáhl až v šestém desetiletí svého života. Bylo to dáno i jeho osobitým hudebním jazykem. Stejně mimořádný byl i skladatelův život. Přestože vyrůstal ve skromných poměrech, stal se světově proslulým skladatelem. Jeho manželství bylo poznamenáno předčasnou smrtí dětí a milostnými avantýrami. Patřila k nim i jeho láska k o třicet let mladší Kamile Stösslové, kterou zvěčnil jako svou múzu v několika dílech. Příběh svého života od mládí až po stáří moravský mistr vepsal do hudby a umožnil nám ho prožít s ním.

Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)
Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)

Čtyřdenní cyklus koncertů v Moyzesově síni zahájí Janáčkova vzpomínka na dětství, rozmarný Pochod modráčků (9. března 2023). Dále zazní podmanivá Pohádka v interpretaci violoncellisty Jozefa Luptáka a klavíristky Nory Skutové a jedno z nejoblíbenějších Janáčkových děl – cyklus Po zarostlém chodníčku. Původně klavírní dílo upravil pro smyčcové kvarteto J. Burghauser a zazní v podání slovenských hudebníků Petera Bielyho (housle), Daniela Rumlera (housle), Martina Rumana (viola) a Jozefa Luptáka (violoncello). Koncert uzavře skladba s neobvyklým příběhem – Capriccio „Vzdor“. Toto dílo pro klavír – levou ruku a dechové nástroje napsal Janáček na popud klavíristy Otakara Hollmanna, který přišel o ruku v první světové válce. Na festivalu Konvergence skladbu provede specialista na hudbu dvacátého a jednadvacátého století, český klavírista Miroslav Beinhauer, spolu se členy Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Smyčcové kvartety Leoše Janáčka patří k základnímu repertoáru proslulého Zemlinského kvarteta, které je pravidelně uvádí v mnoha významných koncertních sálech po celém světě. V pátek (10. března 2023) v Bratislavě provedou dílo inspirované Tolstého románem Kreutzerova sonáta a autobiografickou skladbu Mládí v úpravě pro smyčcové kvarteto od K. Mařatky. Zemlinského kvarteto vystoupí na festivalu dvakrát – v neděli 12. března zazní v jejich nastudování Smyčcové kvarteto č. 2 „Listy důvěrné“, v němž se Leoš Janáček vyznal ze svých citů ke Kamile Stösslové.

Milan Paľa a Katarína Paľová (foto Martina Šimkovičová)
Milan Paľa a Katarína Paľová (foto Martina Šimkovičová)

Na přelomu devatenáctého a dvacátého století byl Janáček veřejnosti znám především jako sběratel a upravovatel lidových písní, kterými se zabýval i jako teoretik. Sobotní večer (11. března 2023) nabídne široký výběr z jeho písňových sbírek v podání slovenské sopranistky Adriany Kučerové a klavíristy Róberta Pechance. „Mám velkou radost, že mě Jozef Lupták oslovil právě u příležitosti koncertu věnovaného dílu Leoše Janáčka. Jeho písně jsou mi velmi blízké,“ uvedla Adriana Kučerová a dodala: „Písně, které budu zpívat, jsou vlastně upravené lidové písně, mnohé z nich ve slovenštině, dokonce z kraje, kde jsem prožila dětství. Věřím, že tyto písně, které se u nás příliš často nezpívají, potěší všechny milovníky písňové tvorby inspirované našimi krásnými lidovými melodiemi.“ V interpretaci předního klavíristy a pedagoga Janáčkovy akademie umění Jana Jiraského zazní na stejném koncertě také tři autobiograficky laděné klavírní opusy: výběr ze vzpomínkového cyklu Po zarostlém chodníčku II., klavírní cyklus V mlhách a dramatická Sonáta “1. X. 1905”.

Součástí festivalového programu bude Houslová sonáta inspirovaná událostmi první světové války. Na závěrečném koncertu (12. března 2023, Moyzesův sál) ji přednesou v Brně působící Milan Paľa (housle) a Katarína Paľová (klavír). Tento večer obohatí také hravá Říkadla v interpretaci Helgy Vargy Bach (soprán), Ronalda Šebesty (klarinet) a Ivana Šillera (klavír) s projekcí obrázků z Lidových novin, které Janáčka ke kompozici inspirovaly, neboť jak píše Ludvík Kundera: „Aby zdůraznil dramatičnost své hudby, chce Janáček, aby byly napřed promítány obrázky a hned poté, aby se hudebně provedlo říkadlo“. Janáčkovy Konvergence uzavře Suita pro smyčcový orchestr, v níž se slovenští hudebníci symbolicky setkají se členy českého Zemlinského kvarteta. „Leoš Janáček měl rád Bratislavu, měl rád Tatry a slovenský folklór. Cítil se tu dobře. Narodil se a tvořil v České republice, ale my ho stále vnímáme jako ‘našeho’, přestože od politického rozdělení Československa uplynuly tři desítky let. Když je nám něco blízké, je dobré to hlouběji poznat a vytvořit si k tomu vztah. A o tom je právě Konvergence.“ odpovídá na jednoduchou otázku „Proč právě Janáček“ Jozef Lupták.

Vladimír Merta (zdroj festival Konvergencie)
Vladimír Merta (zdroj festival Konvergencie)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments