Festival Pražské jaro představil program pro rok 2021. Naplánováno je přes čtyřicet koncertů

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Pražské jaro v roce 2021 nabídne na čtyři desítky koncertů. Na zahajovacím koncertu zazní Smetanova Má vlast, erbovní dílo festivalu, pod taktovkou jednoho z nejžádanějších dirigentů současnosti – Vladimira Jurowského a Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin.

Vladimir Jurowski (foto Robert Niemeyer)

Se svým novým šéfdirigentem sirem Simonem Rattlem se na festivalu představí London Symphony Orchestra. K dalším vrcholným okamžikům jistě bude patřit hostování Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, při kterém se dirigentské taktovky chopí Jakub Hrůša. Dirigent Iván Fischer a jeho Budapest Festival Orchestra patří ke stálicím pražskojarního festivalu, tentokrát přivezou ryze lisztovský program, sólistou bude vítěz Chopinovy soutěže z roku 2015 Seong-Jin Cho. Čistě mozartovský program přichystal Mahler Chamber Orchestra s klavíristou Leif Ove Andsnesem a sopranistkou Christiane Karg. Rezidenčním umělcem festivalu se stane klarinetista a skladatel Jörg Widmann.

Z celé plejády dalších hvězdných osobností jmenujme houslistu Gidona Kremera či klavíristu Garricka Ohlssona. Pražské jaro přichází s novým projektem věnovaným současné hudbě nazvaným Prague Offspring. V rámci dramaturgické řady věnované poučené interpretaci staré hudby vystoupí čtyři zahraniční ansámbly s projekty připravenými přímo pro Pražské jaro, dva soubory uslyší české publikum vůbec poprvé. Víkend komorní hudby nabídne sedm koncertů – mimo jiné i špičkové smyčcové kvarteto Modigliani. Festivalem se vine dramaturgická linka věnovaná hudbě Igora Stravinského, která vyvrcholí na závěrečném koncertě uvedením opery-oratoria Oedipus Rex. Českou filharmonii bude při této příležitosti řídit skvělý britský dirigent Mark Wigglesworth, pěveckých partů se zhostí přední čeští a zahraniční pěvci v čele s Christine Rice a Štefanem Margitou, v roli vypravěče se představí Martin Myšička.

„Jaro vždy bylo symbolem naděje, že se po dlouhých měsících zimy zase vše probudí k životu. S tímto záměrem vepsali ‚jaro‘ do názvu festivalu jeho zakladatelé v roce 1946, neboť byli přesvědčeni, že po dlouhotrvající válce musí přijít rozkvět,“ uvedl ředitel festivalu Roman Bělor. „Dnešní vážnou situaci naštěstí nelze srovnávat s tou tehdejší, ale Pražské jaro chce být symbolem naděje stejně jako tenkrát,“ dodává.

Prodej vstupenekbude zahájen ve středu 11. listopadu v 11 hodin prostřednictvím webových stránek Pražského jara.

Zahajovací koncert
Zahraniční orchestry
Jörg Widmann rezidenčním umělcem
Stará hudba
Prague Offspring
Výročí Igora Stravinského a velkolepé završení festivalu

Vladimir Jurowski (foto Robert Niemeyer)

Zahajovací koncert
Slavnostní zahajovací koncert Pražského jara, na němž v souladu s festivalovou tradicí zazní Smetanův cyklus symfonických básní Má vlast, bude svěřen do rukou jedné z nejvyhledávanějších dirigentských osobností současnosti – Vladimira Jurowského – a Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, jehož je šéfdirigentem. „Jurowski je mimořádný umělec, který si je dobře vědom symboliky díla pro české publikum,“ říká ředitel Pražského jara Roman Bělor. „Projekty, kterým se věnuje, si pečlivě vybírá a vždy se ponoří hluboko pod povrch. Lze proto očekávat, že jeho provedení Mé vlasti přinese mimořádně silný zážitek i nový pohled na interpretační tradici,“ dodává.

„Pozvání je obrovskou ctí pro každý orchestr, zejména když jde o orchestr zahraniční,“ uvádí Jurowski. „Chceme proto využít této příležitosti a spolu s Čechy oslavit jejich krajinu a přírodu, historii a kulturu, jejich charakter i jejich ducha. Ať se tedy Má vlast stane naší společnou oslavou, oproštěnou od nacionalistického podtextu a založenou na hlubokém porozumění.“

Sir Simon Rattle (foto Oliver Helbig)

Zahraniční orchestry
V květnu se do Prahy sjede silná sestava předních zahraničních orchestrů. Pražské jaro opět přivítá London Symphony Orchestra, poprvé však s jeho novým šéfdirigentem sirem Simonem Rattlem. Ten na festivalu v minulosti vystoupil v čele svého orchestru z Birminghamu, později jako šéfdirigent Berlínských filharmoniků. Nyní jej budeme moci sledovat v další kapitole jeho skvělé umělecké dráhy. Na programu bude Mahlerova Šestá symfonie, jedna z Rattleových nejoblíbenějších. Je téměř až symbolické, že se na pražskojarní festival vrací se stejným dílem, se kterým se před deseti lety představil v čele Berlínských filharmoniků. Není se čemu divit – jak Rattle uvedl v řadě rozhovorů, byl to právě Mahler, konkrétně jeho Druhá symfonie, kdo jej ovlivnil natolik, že se pod tíhou dojmu z jeho hudby rozhodl stát dirigentem. „Ovlivnila mě tak silně, že už nebylo cesty zpět. Ale stejně tak si pamatuji na setkání s Šestou symfonií. Pamatuji si, kde jsem tehdy seděl, ve které lóži v liverpoolském sále. Byl jsem ochoten utratit všechny peníze za nahrávky s Bernsteinem, Bruno Walterem nebo s Klemperem. Za cokoliv, co bych našel,“ uvedl u příležitosti pražskojarního koncertu v roce 2011 pro časopis Harmonie.

Vpravdě emotivní rozměr bude mít hostování Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, který je pro nás neodmyslitelně spjat s Rafaelem Kubelíkem, jenž byl jeho šéfdirigentem neuvěřitelných osmnáct let. Dirigentské taktovky se chopí Jakub Hrůša. „První Mahlerovo dílo, které mě jako teenagera kdysi bezmezně uhranulo, zatřáslo mnou a vlastně významně předurčilo mou životní dráhu, byla jeho Třetí symfonie. A dnes ji mohu přivézt do Prahy na Jaro a prožít ji před a se svým nejoblíbenějším, tj. domácím publikem,“ říká o svém vystoupení jeden z nejvyhledávanějších českých dirigentů Jakub Hrůša.

Iván Fischer (foto Ákos Stiller)

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments