Finále houslové soutěže Pražského jara: Olga Šroubková vítězkou!

Díky momentálnímu zdravotnímu handicapu a přenosu na internetu jsem se stal skoro brankovým rozhodčím a z jiné detailnější polohy jsem si mohl užívat finálové koncerty 69. mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2017 v oboru housle. Sledování mimořádných výkonů mladých umělců z jiného pohledu je více jak zajímavé. Chybí vám sice atmosféra a akustika Dvořákovy síně Rudolfina, na druhou stranu máte možnost vrátit záznam zpět, zopakovat větu, frázi nebo kadenci znovu. Máte tak větší možnosti než vážená porota. V něčem to však má nevýhodu. Jste ovlivněni při detailním pohledu na sólistu jeho fyziognomií, porovnáváte zblízka kontakt s dirigentem, emoce a nálady, řeč těla. Můžete však také zavřít oči a nechat se unášet hudbou a vnímat výkon jako by hrál mladý umělec za plentou.
Olga Šroubková (zdroj FB soutěže PJ)

69. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2017 – obor housle
výsledky:
1. cena Olga Šroubková (Česká republika)
2. cena Yurina Arai (Japonsko)
3. cena a zvláštní ocenění poroty Hana Chang (USA)

Čestné uznání: Mio Yoshie (Japonsko), Matouš Pěruška (Česká republika)
Cena Nadace Bohuslava Martinů za nejlepší provedení skladby Česká rapsodie: Olga Šroubková
Cena Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby Davida Lukáše Balada o Nackenovi a houslistovi: Olga Šroubková

Svoje vjemy jsem si poznamenal ještě před tím, než porota vyřkla výsledky, nejsem ani ovlivněn výkony finalistů z předchozích kol. Propozice hodnocení poroty, tak jako je tomu v řadě soutěží, nejsou zveřejněny, a tak ani recenzent či přímý účastník finálového koncertu neví, zda se hodnocení předchozích kol sčítá, či ne.

Matouš Pěruška
Koncert proti houslím“ Johannese Brahmse je zvládnut v rukách jediného muže finále s absolutním přehledem, vervou a bezchybně. Manuální dispozice přímo ideální, krásný tón, možná ne zcela dotažená vnitřní dynamika, která snad i díky nástroji zcela nevyzněla.

Hana Chang
Dokonalost čtrnáctileté houslistky bere dech. Její tvorba tónu je téměř kopií jejího pedagoga Ivana Ženatého. Jak dovede pracovat s různými druhy vibrata je obdivuhodné. Neomylnou techniku přenáší výtečný italský nástroj. I to lze poznat z reproduktorů počítače. Antonín Dvořák by měl radost, i když mladistvá nevyzrálost je občas slyšet.

Olga Šroubková
Radost ze hry, radost z Čajkovského hudby, oční kontakt s výtečným Leošem Svárovským a navíc určitě největší ryzí muzikantský projev ze všech. Vnitřní napětí, náboj v každé frázi, rytmická dokonalost a verva dají zapomenout na malé intonační prohřešky. Orchestr s ní dýchá každou frázi. Můj favorit č. 1.

Yurina Arai
Výborná houslista s typicky asijskou dokonalostí. Téměř tříprstová technika zakrývá její subtilní čtvrtý prst a kvalita tónu nemoduluje tak jako u ostatních. Přesto krásný výkon v nadmíru náročném Čajkovského koncertu.

Portrét houslistky Olgy Šroubkové jsme před časem přinesli v rámci našeho seriálu Představujeme nejúspěšnější studenty Pražské konzervatoře, najdete jej zde.
***

Vítězkou v oboru cembalo se stala ruská cembalistka Anastasija Antonova. Laureátky převzaly ceny dnes dopoledne tradičně v Brožíkově síni pražské Staroměstské radnice. Nositelky prvních cen se představí na honorovaném vystoupení v následujícím ročníku festivalu, další laureáti jsou zváni k vystoupením na různé festivaly. Čestné uznání v oboru cembalo si odnesli ruský pianista Nikolaj Bogdanovskij a Krzysztof Garstka z Polska. Cenu Nadace Bohuslava Martinů za nejlepší provedení Koncertu pro cembalo a malý orchestr obdržela Ruska Anna Kiskachi. Cenu Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby Petra Wajsara Harpsycho pro cembalo si odváží americký hudebník Andrew Rosenblum.

O soutěž mladých hudebníků, která začala 8. května oborem housle, byl velký zájem. Vystoupení finalistů v Rudolfinu a v sále Martinů na AMU v Praze byla vyprodaná. Podmínky pro účast v soutěži splnilo pětatřicet mladých cembalistů a šestadevadesát houslistů. Předsedou houslové poroty byl Ivan Ženatý, předsedou poroty cembalové části Fabio Bonizzoni.

69. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2017 – obor housle
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Dirigent: Leoš Svárovský
Matouš Pěruška (Česká republika)
Hana Chang (USA)
Olga Šroubková (Česká republika)
Yurina Arai (Japonsko)
14. května 2017 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Johannes Brahms: Houslový koncert D dur, op. 77
Antonín Dvořák: Houslový koncert a moll, op. 53
Petr Iljič Čajkovskij: Houslový koncert D dur, op. 35

www.festival.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments