František Zahradníček ve druhé třetině

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Kdo viděl zahajovací ceremoniál Mistrovství světa v hokeji 2015 a basbarytonistu Františka Zahradníčka slyšel zpívat Kde domov můj, nezapochyboval jistě ani na okamžik, že hymna je ve správných rukou, respektive že zazněla ze správného hrdla. A bylo to nejen proto, že ji zpíval sólista Opery Národního divadla v Praze. 
Pokud vím, Františku, ty hokeji pouze nefandíš, ty ho také amatérsky hraješ.

Hraju za klub HC CODA Praha a letos jsme dokonce vyhráli Pražskou ligu ledního hokeje. Jak název našeho klubu napovídá, založili ho hudebníci, i když v současnosti v něm už nepřevládají. Po nástupu do Národního divadla jsem zjistil, že hokej chodí hrát i pan dirigent Chalupecký, takže se s ním potkávám také na bruslích, i když jen občas.Pro vás oba se noty a hokej prolnuly v případě opery Martina Smolky Nagano, kterou před časem uvádělo Národní divadlo a v níž jsi zpíval.

Zpíval jsem roli Kanadského brankáře a Jan Chalupecký Nagano dirigoval. Tahle opera nás opravdu bavila. Hlavně ve druhém jednání, kdy se odehrávaly akce na ledě a kdy nás řídil v dresu rozhodčího, s helmou na hlavě a se soudcovskou píšťalkou. Žádné pouhé raz-dva-tři taktovkou, ale občas byla taktovka a občas byla píšťalka.

Kdybys přirovnal svou operní kariéru k hokejovému utkání, ve které třetině se teď nacházíš?

Řekl bych, že ve druhé. Už mám rozehráno, ale doufám, že si hru ještě užiju.

Když jsi byl malý, lákal tě víc hokej, nebo hudba?

Sport mi byl bližší, ale měl jsem dva starší sourozence, kteří se učili hrát na kytaru. Rodiče usoudili, že když mí sourozenci jsou pilní a úspěšní, mně to půjde taky, a zapsali mě do „lidušky“. Moje přání, že chci hrát na bicí nebo aspoň na trubku, neprošlo – bydleli jsme v paneláku. Byla mi přidělena zobcová flétna a pak jsem přešel na klarinet a saxofon. Nelitoval jsem toho a později se mi to i hodilo, protože mi to umožnilo strávit základní vojenskou službu u Ústřední hudby Armády České republiky. V té době jsem už uvažoval o tom, že bych chtěl hudbu dělat profesionálně. Hrál jsem devět let v Hudbě Hradní stráže a Policie České republiky a současně jsem začal studovat zpěv. Zpočátku na konzervatoři a pak soukromě u Luďka Veleho a poté na Akademii múzických umění u Ivana Kusnjera.

A tvůj vstup na jeviště?

Tam jsem původně namířeno neměl. Dá se říct, že na jeviště jsem se dostal proto, že v orchestřišti měli plno.

Jak to?

V orchestru teplické operety, kam jsem se šel zeptat na možnost spolupráce, místo nebylo. Ale poslali mě o patro výš, kde sídlil sbor, a tak jsem se stal členem sboru. Pak jsem při studiu zpěvu hostoval v ústecké opeře. Když jsem byl v posledním ročníku na Akademii múzických umění, byl jsem pozván na předzpívání do pražského Národního divadla a pan Průdek mi nabídl roli Masetta. To bylo v roce 2000.

Masettem tvá operní kariéra začala, ale za léta v angažmá v Národním divadle a hostování na jiných scénách máš nastudováno úctyhodné množství dalších rolí. Pokud bychom zůstali u paralely s hokejem, které role bys nominoval jako zásadní hráče do svého operního mužstva?

Především ty mozartovské. Nejenže jde o krásné role, ale navíc jsou skvělé pro hlasovou hygienu. Ty se opravdu nedají jenom takzvaně „hodit na výraz“!

Co tím myslíš?

Jsou opery, třeba opery dvacátého století, které snesou větší míru exprese, větší parlando, ale to u Mozarta nejde. V jeho operách musí zpěvák zpívat enormně čistě a stylově, prostě dělat co nejlíp, co nejpregnantněji vokální řemeslo.Kdo by tedy byl ve tvé „mozartovské pětce“?

Masetto, Papageno, Figaro, Don Alfonso a Leporello. Masetta a Papagena jsem zpíval, Figara, Dona Alfonsa a Leporella zpívám pořád, a to velmi rád.

Tyhle role tě provázely nebo provázejí po řadu let. Jak to udělat, aby role zpěváka neomrzela?

To udělal už Mozart. Mozartova hudba má takovou sílu a jeho role jsou tak krásně napsané, že nemůžou omrzet. Uvedl bych asi tento příklad: prošel jsem všemi třemi basovými rolemi v La traviatě, pro mě má Traviata maličko kolovrátkový nádech, jakkoli je to skvělá opera, a oposlouchala se mi. Mozart ne. Když jsem naposledy zpíval Leporella, tak třeba ve scéně večeře jsem zase měl pocit, „že mi stojí chlupy na těle“.

V kolika inscenacích jsi Leporella dělal?

V pěti, počínaje replikou inscenace Václava Kašlíka a konče inscenací současnou v režii Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. Myslím si, že role Leporella je napsaná tak, že čím je zpěvák starší, tím se na tuhle roli hodí líp. Leporello má mnoho psychologických poloh. Podle mého názoru víc než Giovanni, jakkoli Giovanni je na první pohled asi efektnější postava. Ano, je to zajímavý chlap, měl by mít obrovské charisma, ale v jeho životě už vlastně převládá jen setrvačnost, s níž dobývá další a další ženy. Kdežto v Leporellovi žádná jeho stránka nedominuje, jsou v něm namíchány komické i vážné prvky. A ty jsou velmi různorodé. Vyjděme třeba jen z toho faktu, že slouží takovému pánovi, jako je Giovanni. Je báječné zpívat a vyhrát si ve scéně Leporellova převleku za Giovanniho a stejně zajímavé je hrát a zpívat Leporellův vztek a znechucenost nad tím, že ho jeho pán kdykoli vymění za potřebné alibi.

Znamená to, že bys Giovanniho zpívat nechtěl?

To jsem neřekl. Dokonce jsem ho málem i zpíval!

Jak to – málem?

Před několika lety mě Jiří Nekvasil obsadil do role Dona Giovanniho a já jsem roli začal studovat. Po několika týdnech se však ukázalo, že v době, kdy bylo naplánováno hodně repríz, bude mít divadlo k dispozici dost šlechticů, ale málo sluhů. Tak jsem šel zase „sloužit“. U divadla to prostě někdy tak chodí.

A Figarova svatba?

Pro Figara je to mnoho krásného zpívání, mnoho recitativů, mnoho hraní… Teď, když jsem starší, musím si to Figarovo pobíhání maličko přizpůsobit. Ale já si pamatuju Miloslava Podskalského a to, jak tuto roli zpíval naposledy. Když si vzpomenu, jak si udržel noblesu této postavy, aniž by si přitom hrál na mladého kluka, je pro mě v tomto směru vzorem.Papagena už nezpíváš. Lituješ toho?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na