Hudba 20. století pro housle a violoncello ozvláštnila atmosféru multifunkčního sálu DOX+

Modernější díla klasické hudby jsou velmi náročná na poslech, proto mají mnoho příznivců, ale i odpůrců. Na koncertě houslisty Josefa Špačka a violoncellisty Tomáše Jamníka se sešli především její příznivci. V sále panovala příjemná atmosféra a publikum se těšilo na virtuózní výkony. Ani tentokrát interpreti nezklamali.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Zahajovací koncert začal spotem na festival Americké jaro. Úvodního slova se ujala moderátorka Michaela Vostřelová. Na programu dominovala hudební dua pro housle a violoncello od Bohuslava Martinů, Erwina Schulhoffa, nedokončené dílo Gideona Kleina a úprava Janáčkovy Kreutzerovy sonáty.

Duo pro housle a violoncello č. 2 od Bohuslava Martinů je velmi specifické. Četné disonance a charakteristické intervaly se vynořovaly z nástrojů a překvapovaly publikum. Violoncello oplývalo sametovým tónem a podbarvovalo zářivé tóny houslí svým doprovodem. Diskuze hlasů se později přeměnila do jediného toku zvuku, který celé dílo zakončil.

Další Duo pro housle a violoncello zkomponoval Erwin Schulhoff (1894–1942), kterého okouzlil jazz a taneční rytmy. Neobvyklé prvky techniky, jako jsou saltando nebo pizzicato, levou rukou hojně prostupují celou druhou větou Andantino, která zachycuje svízelné okamžiky skladatelova života. V houslích si mohli posluchači vyposlechnout expresivní melodie, které se střídaly s velmi rychlými úseky. Ve violoncellu představovaly umělé flažolety střípky tématu, které se objevilo v houslové melodii rovněž hrané za pomocí flažoletů. Poté následovala pasáž s rychlými trylky. Ve třetí větě Andantino zpívaly housle tklivou subtilní melodii za doprovodu pizzicat, později si nástroje vyměnily role.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Po přestávce zaznělo další duo, které obsahuje pouze dvě věty, protože Gideon Klein byl roku 1941 internován v koncentračním táboře Terezín, a neměl tak dostatek času skladbu dokončit. Na začátku první věty hrály housle a violoncello unisono, melodie byla ukončena lámajícími se akordy a poté v houslích ševelily trioly. Jako by se ve skladbách Erwina Schulhoffa a Gideona Kleina zrcadlil bezútěšný obraz doby, v níž žili. Znamenitá interpretace Josefa Špačka a Tomáše Jamníka působila na city diváků a vybízela k potlesku.

Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ v úpravě pro housle a violoncello (zaranžoval Jiří Kabát) úspěšně zakončil celé představení. Skladba působila na posluchače velmi atonálně, kromě úvodu se pro celkovou nahuštěnost hudebních témat a akordů Janáčkovo dílo v této úpravě obtížně hledá. Nicméně bezchybné provedení plné entuziasmu publikum potěšilo a strhly se dlouhé ovace, které si vyžádaly přídavek. Byla jím coda z Dua pro housle a violoncello č. 2 od Bohulava Martinů.

Od 21:00 hodin proběhlo setkání s hlavními protagonisty koncertu Josefem Špačkem a Tomášem Jamníkem. Byly zmíněny novinky v jejich umělecké práci: nové projekty, nové CD a hovořilo se také o setkání Tomáše Jamníka s violoncellovým mistrem Yo-Yo Mou.

Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)
Americké jaro, 13. září 2021: Josef Špaček a Tomáš Jamník (foto Tomáš Moudrý)

Americké jaro
13. září 2021, 19:00 hodin
multifunkční sál DOX+

Program:
Bohuslav Martinů – Duo pro housle a violoncello č. 2
Ervín Schulhoff – Duo pro housle a violoncello
Gideon Klein – Duo pro housle a violoncello
Leoš Janáček – Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“

Účinkující:
Tomáš Jamník – violoncello
Josef Špaček – housle

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments