Její pastorkyňa v ND v obnoveném hudebním nastudování
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2017/12/1.jpg)
Jenůfka je pro Alžbětu Poláčkovou v jejím osobním repertoáru výrazným krokem kupředu. Pěvkyně má pro ni krásně znělý hlas ve všech jeho polohách, je jí většinou dobře rozumět, dokáže zpěvní linku přehledně frázovat, výrazově a dynamicky ji neustále varíruje a vytváří přesvědčivou hereckou kreaci. Dá se předpokládat, že tato první podoba její Jenůfky je základem budoucího vývoje této postavy a bude ji v dalších reprízách ještě obohacovat jak v rozezpívání melodických pasáží, tak ve výrazovém odstínění pěveckého i hereckého pojetí.
Kostelnička Elišky Weissové je na jevišti Národního divadla po její Ortrudě ve Wagnerově Lohengrinovi zajímavým návratem k české opeře. Je to “tvrdá ženská”, jak se o ní ostatně vyjadřuje Stařenka Buryjovka, dovede být k Jenůfě až nemilosrdná, její vložený zpěv “Aji on byl zlatohřivý…” v prvním jednání je, jak to ostatně bývá, zbytečným návratem Janáčkem schváleného škrtu. Tato poměrně krátká pasáž nepřispěje k ponoru do její psychiky. Teprve druhé jednání odhaluje postupně a vcelku zřetelně Kostelniččinu psychickou krizi, která vyvrcholí vraždou dítěte. Právě druhé jednání však naplno odkrývá to, co se projevilo už v prvním jednání – oslabenou znělost střední hlasové polohy pěvkyně a varující rozdělení hlasových rejstříků. Weissová naplno rozezvučí svůj plný hlas ve výškách až do wagnerovského volumenu, avšak ostatní zpěvní linka zůstává v jejich stínu a textu není rozumět. Pěvkyně má však i velmi dobrá ztišení, v nichž dokáže výrazově osvětlit svá psychická hnutí, a to svědčí pro budoucí možnost jejího trochu pootočeného přístupu k roli. Věřme tomu, že se nadaná Eliška Weissová oprostí od až wagnerovských expresí a propojí znovu své hlasové možnosti do celistvější janáčkovské podoby.
Yvona Škvárová byla báječnou Stařenkou Buryjovkou, jíž propůjčila krásně rozeznělý hlas i živé herecké prostředky. Škoda, že ve třetím jednání je jí určena naprosto pasivní úloha, jinak mohla být výrazným protějškem obou hlavních ženských postav. Tomáš Juhás v roli Števy podal pěvecky i herecky nevyrovnaný, jakoby ledabylý výkon a přispělo k němu jistě i neobratné režijní řešení, když se dobrou polovinu svého výstupu v prvním jednání včetně duetu s Jenůfou doslova válí po zemi. Peter Berger se v roli Laci rozezpíval až ve druhém jednání, na začátku inscenace nezněl jeho hlas volně.
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Tomáš Juhás (Števa) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Peter Berger (Laca) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Eliška Weissová (Kostelnička) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Peter Berger (Laca), Yvona Škvárová (Stařenka), Alžběta Poláčková (Jenůfa) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Alžběta Poláčková (Jenůfa) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Peter Berger (Laca), Eliška Weissová (Kostelnička), Alžběta Poláčková (Jenůfa) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Yvona Škvárová (Stařenka), Tomáš Juhás (Števa), Jana Sibera (Karolka), Alžběta Poláčková (Jenůfa), Peter Berger (Laca), Luděk Vele (Rychtář), Jitka Svobodová (Rychtářka) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Peter Berger (Laca), Alžběta Poláčková (Jenůfa) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
- L. Janáček: Její pastorkyňa – Eliška Weissová (Kostelnička), Alžběta Poláčková (Jenůfa) – ND 2017 (zdroj ND / foto Hana Smejkalová)
Dirigent Jaroslav Kyzlink má Její pastorkyňu zažitou zejména ze svého brněnského působení, rozvinul však její pojetí do výraznějších kontrastních ploch a do celé řady výrazově a dynamicky vypracovaných detailů. Jeho původně poněkud lyričtější brněnské pojetí je, zdá se, nenávratně pryč. Cítí teď Pastorkyňu mnohem dramatičtěji a dává zřetelněji a plastičtěji vyniknout Janáčkově výrazné instrumentaci. V prvním jednání se snaží reprodukovat folklórně zaměřené sborové pasáže v rychlém tempu, aby zvýraznil jejich temperamentnost, třetímu jednání naopak propůjčuje pomalejší průběh, aby je postupně gradoval až do určitého vyvrcholení před posledním duetem Jenůfky a Laci. Hudebně inscenace zjevně znovu rozkvetla, je však otázkou, zda by nebylo vhodnější vytvořit inscenaci novou, která by více odpovídala obnovené hudební podobě.
Po letech znovu vyplynuly rezervy inscenace Jiřího Nekvasila a Daniela Dvořáka, které vzbuzují otazníky zejména ve druhém a třetím jednání (kýčovitě vyzdobená nika s obrázkem Panny Marie, která ve svém spodním patře skrývá uspávací odvar pro Jenůfku, miniokénko s miniokeničkou, jehož “dramatické” rozevření před Kostelniččiným “Jako by sem smrt načuhovala” hraničí se směšností, mrtvý Števuška zamrzlý ve skutečném bloku ledu, který se snaží Jenůfa rozbít nožem, putujícím pak k Rychtáři, který jej zabodne před Kostelničku jako nabídku sebevraždy (na ni ona odpovídá “Nemohu, oni by tebe soudili”), hřmotný pád zemědělského nářadí před závěrečným duetem, padající klády za odcházející Jenůfou a Lacou, nepovedené kostýmy. Nezasloužilo by si Národní divadlo novou inscenaci Pastorkyně?
Hodnocení autorky recenze: 80%
Leoš Janáček:
Její pastorkyňa
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna a kostýmy: Daniel Dvořák
Pohybová spolupráce: Štefan Capko
Sbormistr: Pavel Vaněk
Dramaturgie: Pavel Petráněk
Orchestr, operní sbor a balet Opery Národního divadla
(koprodukce Národní divadlo Praha / Opera Ireland Dublin / Latvijas Nacionálá opera Riga)
Premiéra 11. září 2005 Národní divadlo Praha
(psáno z reprízy 1. 12. 2017)
Kostelnička Buryjovka – Eliška Weissová
Jenůfa – Alžběta Poláčková
Laca Klemeň – Peter Berger
Števa Buryja – Tomáš Juhás
Stařenka Buryjovka – Yvona Škvárová
Stárek – Ivan Kusnjer
Rychtář – Luděk Vele
Rychtářka – Jitka Svobodová
Karolka – Jana Sibera
Pastuchyňa – Stanislava Jirků
Barena – Markéta Böhmová
Jano – Doubravka Součková
Tetka – Romana Kajzlerová
Muž – Nenad Milanovič
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]