Kissinův Liszt s malou poezií

Ačkoli je Jevgenij Kissin nanejvýš přesvědčivý v nádherných bravurních pasážích, není z nejjemnějších a nejdelikátnějších klavíristů. Jakoby měl tendenci přeexponovávat výraz, spoléhat se víc na svoji schopnost dostat z nástroje bohatý a silný zvuk než niternost. Jeho interpretace působila poněkud chladně a vyprávěcímu stylu partitury chyběla poezie.
Jevgenij Kissin, Česká filharmonie, Petr Altrichter, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

Je těžko zapomenout, že kdysi zázračné dítě je živou legendou a přesto je stále teprve 46letým umělcem. Zůstává enigma s kombinací zuřivě brilantní techniky, jasností myšlení a téměř neohrabanou interakcí s divákem. Zajímavým poznatkem také je, že Jevgenij Kissin tento koncert zařadil do svého repertoáru teprve nyní a poprvé jej provedl před několika dny v Helsinkách. Obsah 1. Klavírním koncertu Ference Liszta má v úvodní části emocionální sílu a intenzitu, zatímco v dalších částech je pozoruhodná něžnost, láska a romantika.

Jevgenij Kissin, Česká filharmonie, Petr Altrichter, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

V závěrečné části jsem byl více zaujat vynikajícím orchestrálním hraním České filharmonie pod Petrem Altrichterem. Londýnské listy Kissina popisují (i když se často diametrálně liší) jako „lva klaviatury“ nebo „největšího žijícího klavíristu”. Obě prohlášení jsou samozřejmě subjektivní, nelze pominout, že Kissin má nevýslovný mnohostranný talent a gloriolu, a tato skutečnost činí práci recenzenta velmi složitou. Navíc, když vlastní skladba, přídavkové „Tango“ byla více jak triviální a bez elegance.

Jevgenij Kissin, Česká filharmonie, Petr Altrichter, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

Standardní provedení Dvořákova Žalmu č. 149 za kvalitní spolupráce Českého filharmonického sboru Brno (sbormistr Petr Fiala)i skladatelova Symfonie č. 8 prezentovala přednosti České filharmonie. Zejména violoncellová skupina ukázala, že žádný skladatel nerozuměl tomuto nástroji lépe než Dvořák. Však v této symfonii nesou tolik melodické váhy, že hrají roli vypravěče. Jeho pozdější Koncert pro violoncello je toho dalším důkazem. Orchestr pod vedením Petra Altrichtera rozvinul partituru, a zejména druhou větu, přirozeně a ve vyrovnaném zvuku dal současně vyniknout novým mladým tvářím orchestru. Setkání „po potlesku“ se sólistou večera, a za vydatné účasti posluchačů, nahlédlo do světa a nitra umělce, jehož světem je především klavír a nejnověji i poezie.

Petr Altrichter, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

 

Hodnocení autora recenze: 75 %

 

Dvořákova Praha 2018
18.
září 2018, Rudolfinum – Dvořákova síň

Jevgenij Kissin – klavír
Česká filharmonie
Petr Altrichter – dirigent
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr

Program:

Antonín Dvořák: Žalm 149, op. 79, B. 154
Franz Liszt: Klavírní koncert č. 1, Es dur, S. 124
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8, G dur, op. 88, B. 163

Reklama

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na