Klavírní duo Carles & Sofia: Španělské melodie a žhavé rytmy

V kostele sv. Vavřince se konal 23. listopadu 2022 koncert španělského klavírního dua Carles & Sofia. Stal se součástí cyklu dvou koncertů dramaturgicky zaměřených do klavírní hudby přelomu 19. a 20. století, přičemž prvním večerem bylo souborné provedení klavírních sonát Jonathanem Powellem. Hlavními organizátory a ideovými nositeli obou akcí byly Akademie Ivana Moravce a Prague Music Performance. Duo Carles & Sofia přineslo ve svém výběru skladby s lidovými španělskými inspiracemi. Zazněla tak Suite Espaňola od Isaaca Albénize (1860–1909), Goyescas od Enrica Granados (1867–1916) a El Amor Brujo od Manuela de Falla (1876–1946). Večer španělské hudby se setkal s velkými sympatiemi publika, které si svým potleskem vyžádalo několik přídavků.

Klavírní duo Carles & Sofia (zdroj Carles & Sofia)
Klavírní duo Carles & Sofia (zdroj Carles & Sofia)

Klavírní duo Carles & Sofia hraje ve složení Carles Lama a Sofia Cabruja. Provází jej mezinárodní renomé ověnčené úspěchy na koncertech ve světových koncertních síních. V nepříliš zaplněném auditoriu Kostela sv. Vavřince duo hýřilo zemitostí v podání typické hudby své domoviny. Ve své dramaturgii umělci oslovili především milovníky španělských lidových melodií a žhavých rytmů, zklamali však ty, kteří očekávali, že na programu bude ještě jinak zaměřený reprezentant španělské skladatelské školy přelomu 20. a 21. století.

Pro monotematicky zaměřený program musela dvojice pianistů zvolit transkripce, přičemž pouze v jednom případě ji provedl autor původního díla. Byl to Isaac Albéniz, který upravil čtyři své skladby z mládí pro klavír na čtyři ruce: Cádiz, Sevilla, Aragón a Castilla. Carles & Sofia v jejich podání prokázali společnou koordinaci bohaté agogiky i plastické provedení dynamiky. Již na úvodní skladbě si každý v sále uvědomil, jak choulostivá je čtyřruční hra na klavír v oblasti souhry či regulace společné pedalizace a dynamiky. Všemi úskalími procházeli tito Španělé s nadhledem.

Svita Goyescas od Enrica Granadose byla původně určena pro klavír na dvě ruce. Potom se tato hudba stala základem opery, jejíž děj vznikl z výjevů na tapisériích Francisca Goyi. Z opery pak duo nechalo vytvořit svitu pro klavír na čtyři ruce (Abraham Espinosa) a tu hrají po celém světě. Zazněla i na pražském koncertě. Je to dílo se španělským šarmem. Role romantické koncepční skladatelské techniky je zde výrazně vyšší než v předcházejících Albénizových skladbách. Kompozici zdobí bohatá melodika i tonální harmonie s vynalézavým modulačním plánem. Svita obsahuje tři věty: Intermezzo, La Maja y el Ruiseňor (Mája a slavík) a Los Requiebros (Komplimenty). V poslední části se autor ve svém umění tonálního pohybu realizoval s mimořádnou intenzitou. Na můj vkus je ve skladbě modulačních přechodů až moc.

Večer gradoval svitou z baletu Čarodějná láska (El Amor Brujo) od Manuella de Falla, stojícím ve svém stylu již po boku Clauda Debussyho a Maurice Ravela. Autor uměl španělské inspirace přetavit do neukotvené melodiky, centricky labilní modality, neterciové akordiky či barevné instrumentace impresionismu, což jeho hudbě přineslo neopakovatelnou atmosféru. Balet se zpěvem Čarodějná láska napsal těsně po vypuknutí 1. světové války, kdy se z Paříže vrátil do Madridu. Jeho děj je protkán andaluským naturelem na venkově a je plný žhavé lásky i nenávisti. Dílo je známé po celém světě především svým Tancem hrůzy a Rituálním ohňovým tancem, které se hrají i samostatně. Také tyto části vyzněly s velkým ohlasem na pražském koncertě v úpravě Abrahama Espinosy a Daniela Basoma. 

Duo Carles & Sofia hrálo španělskou hudbu s velkým zápalem. Docilovalo vysokých dynamických stupňů, jako by chtělo připomenout původní orchestrální verze skladeb. Doprovody melodií v nízké poloze nástroje byly často realizovány s vysokou dynamikou. Na několika místech dokonce téměř překrývaly hlavní melodické linky. Aby se tak nestalo, musela klavíristka občas v diskantu opouštět ušlechtilý úhoz a přejít v silné dynamice do syrových zvukových partií. Může to být národní interpretační esprit, ve Fallově Rituálním ohňovém tanci je takový zvukový poměr dokonce obvyklý i v orchestrální verzi. Otázkou však zůstává, zda nastavený interpretační formát realizují umělci i ve skladbách jiné provenience a obsahu. Zde to totiž již akceptovat nelze. Z dostupných nahrávek usuzuji, že rozsah interpretačních metod interpretů je mnohem větší. Myslím si tedy, že by bylo prospěšné španělské umělce přivítat v České republice znovu, ale s programem složeným z originálních skladeb dalších renomovaných skladatelů.

Carles Lama & Sofia Cabruja
23. listopadu 2022, 19:00 hodin
Kostel sv. Vavřince, Praha

Program:
Isaac Albéniz: Suite Española (výběr)
Enrique Granados: Goyescas (výběr)
Manuel de Falla: El Amor Brujo (výběr)
Manuel de Falla: La vida breve: Dva španělské tance

Účinkující:
Carles Lama
Sofia Cabruja

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments