La traviata v Českých Budějovicích. Moderní, ale působivá
Čtenáři Opery Plus blogují
Ve čtvrtek 8. března 2018 se v Domě kultury Metropol v Českých Budějovicích konala jedna z repríz Verdiho La traviaty v provedení souboru Jihočeského divadla, která měla premiéru na podzim roku 2017. Je to romantická opera o třech dějstvích, zkomponovaná na námět románu Alexandra Dumase mladšího Dáma s kaméliemi, pojednávajícího o známé pařížské kurtizáně.
V Českých Budějovicích se režie a choreografie chopila Veronika Poldauf Riedlbauchová. Dle mého názoru velmi zdařile. Divák je nucen přemýšlet nad různými metaforickými ztvárněními, která se objevují v průběhu celé opery. Violettu po celou dobu příběhu kupříkladu provází její Duše, ztvárněná Julií De Meulemeester (sólistka baletu Jihočeského divadla). Ta dokresluje Violettiny emoce, to, co ona v sama v nitru prožívá…

Dalším sólistou baletu Jihočeského divadla je v této inscenaci Zdeněk Mládek v roli Matadora, který také doprovází a metaforicky působí v celém příběhu. Scénu vytvořila Lucie Škandíková – je minimalistická a dominantní barvou je bílá. V podstatě celý příběh se odehrává v jakési koupelně, které vévodí bílá vana na zlatých nožičkách. V ní příběh začíná a také končí. Velmi efektní je světelný design Ondřeje Kyncla, který skvěle dokresluje celé operní pojetí. Kostýmy Terezy Kopecké jsou soudobého střihu, barevně laděné. Dámy operního sboru mají povětšinou dlouhé šaty, občas nějaký klobouk, popřípadě jinou pokrývku hlavy – například červené třešně:-) Pánové skvěle padnoucí obleky. Operní sbor hraje v tomto pojetí důležitou roli. Je do příběhu velmi efektně zapojen – na scéně vytváří různé „obrazce“; manipuluje se sklenkami, květinami a střevíci, které tu protagonisté zanechávají na svém odchodu. Hudebního nastudování se ujal Mario De Rose, který řídil orchestr opery Jihočeského divadla.
Pěvci byli dle mého laického názoru ve výborné kondici. Ústřední role Violetty Valéry byla v této repríze svěřena Marii Fajtové. Působila v ní velmi přirozeně, její hlas ve výškách zněl výtečně. V milostných duetech s Alfredem Germontem skvěle ztvárňovala své emoce. Partnerem v roli Alfreda jí byl Peter Malý. Jeho mladistvý vzhled se pro tuto roli vyloženě hodil, byl sebejistý a zpíval velmi dobře. Bohužel asi na dvou místech mi přišlo, že jeho hlas zanikl ve zvuku orchestru. Excelentní výkon předvedl Alexandr Beň v roli Giorgia Germonta. Svou roli ztvárnil velice přesvědčivě, jeho hlas v sále zněl dostatečně silně. Romana Strnadová se objevila v roli Anniny – služky. Její zpěv působil jistě, pro mě ale ne příliš výrazně. Jelikož jsem laik, tak ale samozřejmě nedokážu posoudit, zda to nebyl záměr. Z dalších rolí na mě velmi dobře zapůsobili Peter Paleček v roli Doktora Grenvilla, František Brantalík v roli Barona Douphola a Markýz Lukáše Bařáka.
Jak uvádí pan Fuchs na tomto portálu ve své recenzi k oběma premiérám La traviaty v Českých Budějovicích: V této inscenaci je spousta vjemů, které musí divák v průběhu děje sledovat. V případě neznalosti textu zpívaných árií mu tedy při sledování titulků může občas něco uniknout. Tento fakt mi však nemohl zkazit zážitek z této českobudějovické inscenace ani z úchvatné hudby Giuseppe Verdiho.
I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]