Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Laterna for Camera ožívá a Nová scéna se promění v kino
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá sePR ZprávyTanecZ domova

Laterna for Camera ožívá a Nová scéna se promění v kino

Laterna magika pokračuje v jedné ze svých dramaturgických řad, která dostala jméno Laterna for Camera. Iniciuje tvorbu nezávislých a umělecky progresivních audiovizuálních děl s novými technologiemi, nově pod kurátorským vedením filmové režisérky Terezy Vejvodové. Již 30. května mohou diváci nezvykle usednout do hlediště Nové scény jako do kinosálu, v němž proběhne projekce tanečních filmů, které vznikly z podnětu Laterny magiky. Raritou bude promítání kompletní filmové projekce Otvírání studánek z roku 1966, respektive1960, připomeneme si taneční film New Normal z doby covidové pandemie a premiérově bude uveden filmový projekt Krajina těla, který navazuje na stejnojmennou inscenaci z repertoáru Laterny magiky.

PRDita Táborová
Publikováno 24/05/2023
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Otvírání studánek (still foto z projekce, archiv ND)

Otvírání studánek – scénický film
Je jedním z nejstarších a nejvíce ceněných krátkometrážních kusů z repertoáru Laterny magiky. Podkladem pro vznik byla stejnojmenná kantáta Bohuslava Martinů, kterou skladatel složil v roce 1956 na motivy básně Miloslava Bureše, vycházející z lidového zvyku jarního čištění studánek po předešlé zimě. Jde o dílo režiséra Alfréda Radoka, scenáristy Miloše Formana a choreografky a tanečnice Zory Šemberové, vytvořené pro Laternu magiku již v roce 1960, ale uvedené v jejím programu až v roce 1966. Radok ve spolupráci s hudebním režisérem Oldřichem Františkem Kortem a kameramanem Jaroslavem Kučerou vytvořil scénický film jímavé krásy, v němž na obrazech z venkovského života zachytil koloběh lidského života: od narození až po stáří, jemuž na filmovém plátně věnoval značný prostor prostřednictvím tváří a postav stařen a starců.

Radokovo Otvírání studánek se mělo stát součástí Zájezdového programu, jehož premiéra byla plánována na prosinec 1960 v tehdejším Leningradu, tedy prvního nového programu Laterny magiky, který vznikal po velkém úspěchu na Světové výstavě Expo 58. Schvalovací komise, kterou doplnil i ministr kultury František Kahuda, však dílo k veřejnému předvádění nepřijala. Důvodem bylo použití hudby právě skladatele Bohuslava Martinů, který od konce 40. let minulého století žil v emigraci, a problematický byl i samotný obsah díla, míjející se s aktuální kulturní politikou, která chtěla Československo prezentovat jako pokrokovou socialistickou zemi.

Laterna magika, natáčení filmu New Normal (foto Michal Hančovský)

New Normal – taneční film
New normal je sociologický pojem definující stav, který nastane po prodělané změně. Film, který vznikl v roce 2021 pod režijním vedením Jakuba Jahna a v choreografii Nataši Novotné, reagoval na aktuální situaci v covidové době v širokém metaforickém fokusu a svým způsobem předjímal stav nového normálu, k němuž společnost dospěla jako k naději, příležitosti a transformaci.

„Vše se pohybuje v úrovni metafory, nevyprávíme příběh a neukazujeme ani konkrétní popisné situace a vztahy. Vše je v pohybu, tanečníci, prostor i kamera. Organická hmota se mísí s anorganickou. Hledáme hranici stylizace a realismu. K transformaci dochází vnitřním hledáním a niterným soubojem, v němž člověk překonává sám sebe a získává nový soubor dispozic. New normal je naděje.“

Laterna magika, Krajina těla – využití projekcí (foto Vojtěch Brtnický)

Krajina těla – filmová báseň
Film Krajina těla pracuje s původním materiálem, který byl natočen jako součást scénografie stejnojmenné inscenace Laterny magiky. V instalaci na jevišti se však nedostalo zdaleka na vše a tvůrčí tým se rozhodl nechat dílo samo projevit se v plné kráse. Ve filmové podobě tak dává šanci vyniknout příběhotvorným detailům na velkém plátně. Pozornost je tentokrát věnována především tanci, obrazu a zvuku.

Filmová verze experimentuje s vyprávěním příběhu přes senzorické detaily, které usilují o vyvolání co možná nejintenzivnějšího fyzického zážitku diváka. Zobrazovány jsou archetypální detaily a zároveň celky proměňující se krajiny těla v průběhu roku. Některé symboly známe, jiné jako kdyby čerpaly ze subjektivní interpretace kolektivního nevědomí. Námět společně vytvořili umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry a režisérka Tereza Vejvodová, která film režírovala a sestříhala. Její experimentování s filmovou narací, kterou propojuje s dalšími uměleckými obory (např. s tancem), můžeme znát již z jejích předchozích děl jako jsou Roselyne či Vymezení nebo nedávno uvedená miniatura Lady M.

(Redakčně upraveno)

TémataAlfréd RadokBohuslav MartinůJakub JahnJaroslav KučeraLaterna for CameraLaterna magikaMiloš FormanOldřich František KorteTereza Vejvodová
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Spevácky zbor Lúčnica (zdroj Spevácky zbor Lúčnica) V červnu odstartuje piešťanský festival s podtitulem Hudba ve světle ramp
Další článek Pražské jaro: Adamova & Schäfer, 20. května 2023 – Bella Adamova (foto Petra Hajská) Krutost a něha v písních: Bella Adamova a Malte Schäfer debutovali na Pražském jaru
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up