LUDWIG VAN aneb osud klepe na dveře! Druhý koncert 9. sezóny BCO

Brno Contemporary Orchestra tentokrát zahájilo svou novou sezonu koncertem v rámci festivalu Moravský podzim 6.října 2019 fantastickým multimediálním projektem Večeře skladatele Ondřeje Adámka v české premiéře. Druhý počin se chystá již příští středu v Domě pánů z Kunštátu. Na programu bude první věta z Beethovenovy 5. symfonie zvané Osudová a to hned několikrát.
Večeře skladatele Ondřeje Adámka – Brno Contemporary Orchestra (zdroj BCO)

Říká se, že devátá vlna je největší a nejnebezpečnější, buď zláme vaz, nebo vás odvalí na pevnou zem. Devátá sezóna souboru Brno Contemporary Orchestra je ve znamení velkých projektů, které budou nepochybně zatěžkávací zkouškou, věříme, že vyhrajeme a hlavně, že vyhrají i posluchači. Na druhou stranu však po dvou divočejších sezonách se vracíme k již osvědčenému repertoáru. Celá sezóna je pojímána jako jakéhosi druhu očista či spíše očistec a to jak obsahově, tak tematicky“.

Hrát jenom první větu ze skladby a navíc, jedná-li se o takovou hitovku jako je Osudová, zní jako program galakoncertu o přestávce nějakého báječného sportovního kání. Skutečně zazní „jen“ první věta z Beethovenovy 5. symfonie, ale za to hned několikrát. Jednou skoro v originále, jednou v revizi Dietera Schnebela a potom jako velkolepá, i když poněkud nekorektní, pocta famózního Mauricio Kagela. V jeho velkolepém filmovém pomníku chodí po bonnské zoo chlapík s parukou a na ruční kameru natáčí zvířátka, k tomu zní Óda na radost a moudré promluvy o hudebním geniu Ludwiga van Beethovena“ říká o koncertu Pavel Šnajdr, dirigent a umělecký vedoucí souboru.

„Vždycky mi přišlo zábavné, kolik bestiálních vrahů, drsných detektivů, sadistických i svůdných milovníků ve filmech vraždí, masturbuje, chlastá, nebo souloží při poznatelných úryvcích z Beethovenových skladeb. Občas se objevil Bruckner, nebo nějaká soudobka, když to mělo být hodně drsné a kruté. Po Spielbergových Čelistech nastoupila Nina Simone, David Bowie, Pink Floyd, osmdesátkový pop, nebo Bono Vox. Beethovenova hudba zůstala jen u fašistů, genocid, morových epidemií a úryvky soudobé hudby se mohly objevit pouze ve spojení s nejšílenějšími intelektuály. Užitečnost a efektivita je ostatně hudbě uměle dodávána i mimo filmový průmysl: Largo je pohřební a chutná po Plzeňském, Má vlast buduje národ, socialismus a Vltava připomíná Kočka leze dírou, Ligeti a Schnittke se dobře hodí k hororu a první věta z Beethovenovy páté, tzv. Osudové, ta tak vtíravě klepe na dveře…“ vysvětluje svůj záměrdramaturg BCO Viktor Pantůček.

BCO připravuje koncert ve spolupráci s novou platformou Terén, jehož hlavním autorem je Matyáš Dlab, se kterým již BCO několikrát pracovalo – např. provedení Bergiány na Moravském náměstí. Terén je dramaturgická, produkční a distribuční platforma bez vlastního souboru a stálé scény, která celoročně produkuje jedinečné divadelní a hraniční umělecké projekty. Působí jako třetí scéna Centra experimentálního divadla vedle repertoárových divadel Husa na provázku a HaDivadlo.

 

13. listopadu, Dům pánů z Kunštátu, 19:30
LA MONTE YOUNG: Composition 1960 #7 (1960)
LUDWIG VAN BEETHOVEN: Allegro con brio ze Symfonie č. 5 c moll, op. 67 „Osudové“ (1807) – instrumentace pro BCO PAVEL ŠNAJDR (2019)
DIETER SCHNEBEL: Re-visionen I,II. – Beethoven-Symphonie (1985)
Rozhovor Karla Fausta a Mauricio Kagela
MAURICIO KAGEL: Ludwig van (1970) – realizace PAVEL ŠNAJDR
LA MONTE YOUNG: Composition 1960 #7 (1960)

BCO – Brno Contemporary Orchestra ve spolupráci s platformou Terén
dirigent Pavel Šnajdr

 

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na