Martin Bárta: Můj hlas patří Verdimu…

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Pro mne jako diváka je vždy podstatné, jak se interpretuje vztah s Donnou Elvirou. Jedinou ženou, která ho doopravdy miluje a snaží se ho vlastně neustále zachraňovat…

My de facto nevíme, proč si Giovanni Elviru vzal. No, a po určité době to prvotní pobláznění a zamilování prostě začalo slábnout. To se stává, nejen Donu Giovannimu. Ten však, jako svobodomyslný člověk, prostě jde dál.

Popisoval jste finální scénu s Komturem; uvědomí si Giovanni alespoň zde, co k němu jeho žena celý život cítila?

Nejspíš ne. Přestože ona mu říká spoustu krásných věcí o spasení a záchraně, ale on to vše zcela neguje a není to v tuto chvíli a v této situaci už pro něj důležité.

Anebo tu pravdu slyšet nechce?

Já si myslím, že to je stejné jako s Carmen. Láska prostě vyprchala a ona se nechce vracet. Tak i Don Giovanni považuje vztah s Elvirou za skončenou minulost.

Často se ptám vašich kolegů, zajímá-li je, co mohly postavy prožít před tím, než vstoupily jako jednací osoby do konkrétní opery. Kde se narodily, v jaké rodině vyrůstaly, co je formovalo. Jak hluboko sahá vaše příprava?

Samozřejmě se snažím být připravený maximálně. A jde-li o operu, která má vysoce kvalitní libreto či předlohu, vždy si je přečtu; jako třeba v případě Otella nebo Z mrtvého domu. Takový pramen vám o figuře leccos objasní. A k vaší otázce – pokud se o mládí a formování postav v konkrétní opeře nemluví, za důležité to nepovažuji. Divadelní představení nám zobrazuje tu či onu postavu v určitém úseku jejího života a na to se musíme primárně zaměřit. Například Escamilla beru charakterově jako velmi plochou roli, která se nijak nevyvíjí. To je prostě přímočarý macho s jasnými pohnutkami a cíli…

Já jsem tou otázkou ale mířil k jiné z vašich stěžejních úloh, ke králi Nabuccovi ze stejnojmenné Verdiho opery. U něj přece vše, co se děje během opery, má hluboké kořeny v minulosti a v mládí jeho dcer; a jakmile se Abigail dovídá, že ji zplodil s otrokyní, začne se mstít…

To je pravda; ale ještě zajímavější je, jak se Nabucco na základě těchto kořenů vyvíjí během opery. To je třeba oproti Giovannimu úplný opak, Nabucco se totiž vyšší moci podřizuje. Procitne, přijme boží vůli a na konci dramatu se změní. Tak se snažím Nabucca vykreslit pokaždé, když ho zpívám.

A nakonec je vlastně jedno, jakým způsobem je Nabucco postižen…

Jestli ho zasáhne blesk, má záchvat nebo mrtvici, to je na rozhodnutí režiséra. Pro mne je důležité, že Nabucco si to uvědomí. Jde o zásah vyšší moci a díky tomu pochopí, že jeho dřívější chování nebylo správné. Že sem ho přivedla jeho velikášská dobyvačnost. A díky tomu se dívá jinak i na věc se svými dcerami. I když na konci není jasné, jestli Nabucco Abigail odpustil nebo ne. Zažil jsem produkce, kde tato otázka šla zcela mimo něj a její osud považoval za spravedlivý. V inscenaci, kterou režíroval José Cura, je naopak Nabucco elementem sjednocení celé rodiny a i ve chvíli smrti Abigail se ji snaží udržet pohromadě. A jeho prostřednictvím tak do příběhu vstupuje i jakési dobro.

Martin Bárta v opeře Nabucco, režie José Cura, foto archiv Národního divadla

Nabucca často primárně vnímáme jako velkolepou sborovou mytologickou operu, spíše méně se setkáme s pojetím Nabucca jako rodinného dramatu…

Ale přitom opera samotná obsahuje obojí! Každou verdiovskou roli přijímám jako obrovskou pěveckou výzvu. Cítím, že Verdi je mi mezi skladateli zdaleka nejbližší. Podle mého právě on ze všech operních autorů nejlépe prověří hlas v celé šíři a spektru. A jakákoli jeho hlavní role pro mne znamená nejvyšší pěvecké nároky. Čili ještě předtím, než bych si položil vaši otázku na dramatický záběr, musím roli obsáhnout pěvecky. Jinou věcí je obrovské množství úžasných charakterů, postav s vnitřním vývojem, změnami. Ať je to Rigoletto, Macbeth, Jago, Boccanegra. Nebo i Nabucco, jehož vidím z obou úhlů, které jste uvedl. A díky katarzi, kterou tato opera obsahuje, procházíme i my během ní od velikášských sborů a dobyvatelských výbojů až třeba k lyrické modlitbě v závěru. K prozření, změně postojů a přijetí Boha.

Jak si pro sebe vykládáte Nabuccův vztah k dceři Feneně, jakým je podle vás otcem?

V tomto bodu si právě nejsem zcela jistý, už jen proto, že Nabuccův vztah k Feneně tu není do hloubky vykreslen. A tak nevím, jak je pro něj vlastně důležitá. Nějaké dvě třetiny opery ho Fenena nezajímá, doslova ji přehlíží, i přesto, že na začátku Zachariáš vyhrožuje, že ji zabije.

Ale přeskočíme-li k finále opery, do vězení, tam už je to jiné…

Ano, tam už je pro něj existence Feneny, její vlastní život a budoucnost vyloženě osobní otázkou. A její záchranu vidí jako svou hlavní výzvu a úkol. A tak se i Nabuccův otcovský vztah mění od nezájmu směrem k hlubokému zaujetí a citovému pohnutí.

Připomínal jste Rigoletta, další roli, kde stěžejní úlohu hraje vztah rodičů a dětí, který Verdi – snad podvědomě a na základě své osobní tragické zkušenosti – promítl do většiny svých oper…

Ano, i zde cítíme silnou vazbu na dítě. Tady ale od začátku víme, že Rigoletto dceru bezmezně miluje. Je pro ni ochoten udělat cokoli a odhodlat se ke všemu, ale přílišná láska škodí, že… proto se i jeho ochranitelský komplex zvrtne v tragédii. Ani Gildě nevyhovuje být vězněm ve vlastním domě. Ale Rigolettův vztah k dceři tu je na rozdíl od Nabucca od začátku do konce velmi citový a vřelý.

Další vaše „verdiovka“, Macbeth, se tomuto tématu poněkud vymyká, i když kdoví, zdali bezdětnost ústředního páru a absence milostného trojúhelníku neznamená, že by Verdi v tu chvíli na vazby rodičů a dětí nemyslel…

Tady jde především o moc a ovládání. Lady Macbeth svého muže ovládá a my se ptáme jak. Jako žena? Je za tím erotický podtext a ona ho na toto vždycky dostane? A přesvědčí ho o čemkoli? Anebo je to tím, že Lady Macbeth je prostě silnější osobnost a má hlavní slovo? Tady asi záleží na konkrétním režijním výkladu. Ale v závěru opery Macbetha vlastně zajímá jen jeho vlastní moc a přežití.

A klíčové scény v Macbethovi? Čarodějnice a árie s dýkou?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ladislav

Vážený pán Bárta,
srdečne Vás zdravím z Bratislavy. Je nám veľmi ľúto /operným fandom/, že ste odišli zo SND, Nevieme prečo. Snád v bucúcnosti budeme mať možnosť Vás vidieť a počuť v niektorých
verdiovkách./Nabucco,Macbeth,Rigoletto/
Ladislav

Katerina Motlova

Vážený pane Ladislave,
vyřizuji jménem pana Bárty, že Vás moc pozdravuje a děkuje za milý komentář. Do Bratislavy se vždy rád vrací (naposledy např. v rámci festivalu Eurokontext v opeře Ohnivý anděl nebo v opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu) a doufá, že spolupráce se SND bude v budoucnu opět pokračovat. Určitě je tomu otevřený.
Mějte se krásně
Kateřina Motlová