Moravské divadlo Olomouc bilancuje sezonu 2021/2022

I během mimořádně obtížné sezony Moravské divadlo uvedlo třináct premiér a přišlo s řadou novinek, kterými jde divákovi naproti.
W. A. Mozart: Únos ze serailu – Pavel Hekela, Moravské divadlo Olomouc (zdroj Moravské divadlo Olomouc, foto Daniel Schulz)
W. A. Mozart: Únos ze serailu – Pavel Hekela, Moravské divadlo Olomouc (zdroj Moravské divadlo Olomouc, foto Daniel Schulz)

Sezona 2021/2022 byla pro Moravské divadlo Olomouc v mnoha ohledech náročná. Vlivem covidových restrikcí v předchozí sezoně musely být některé tituly odloženy a uvedeny právě až v uplynulých deseti měsících. Po peripetiích, které s sebou přinesla další vlna covidu a s ní spojená omezení pro diváky a onemocnění v souborech, přišla rána v podobě růstu inflace a zdražování. Přes to všechno se Moravskému divadlu podařilo zachovat přízeň diváků a uvést třináct premiér, například baletní inscenaci Louskáček – kouzelný příběh a operu Nabucco. Mimo to uspořádalo divadlo dva open air festivaly, mnoho významných doprovodných akcí a zavedlo řadu novinek pro příznivce divadla.

„Sezona 2021/2022 si zaslouží všechny přívlastky krom jednoho – normální. Jednalo se o sezónu, jež byla ovlivněna vlnami covidu, děním na Ukrajině a složitou ekonomickou situací. Když nyní rekapitulujeme uplynulé měsíce, tak se s kolegy nestačím divit, kolik jsme toho zvládli a jak jsme se popasovali se všemi výzvami uplynulé sezóny. Největší dík patří především všem divákům a partnerům, že nám zachovali přízeň i v dobách, kdy jsme mohli hrát pouze s omezeními, překládali jsme termíny premiér a hledali nové cesty, jak se postavit k aktuálním společenským výzvám. Stejný dík patří všem kolegům, že přes těžkosti dokázali stále nalézat novou energii a vůli k překonávání nelehkých překážek. Výsledkem pak jsou skvělé premiérové inscenace všech našich souborů a mimořádné akce. Po náročné a turbulentní sezóně si teď v divadle trochu odpočineme, abychom nabrali dostatek sil a mohli již od srpna znova dělat všem lidem radost a ulehčovali jim současnou složitou situaci,“ zhodnotil ředitel divadla David Gerneš.

Posledním představením sezony byl 30. června 2022 jeden z premiérových baletních titulů Obraz Doriana Graye. Celková návštěvnost se ve zmíněném období vyšplhala na téměř 80 tisíc diváků a průměrná návštěvnost představení dosahovala takřka sedmdesát procent, což vzhledem k tomu, že značná část sezony byla ovlivněna pandemickými opatřeními, je velmi slušné číslo. Z premiérových titulů byl divácky největší zájem o balety Louskáček – kouzelný příběh, Obraz Doriana Graye a o operu Nabucco.

Soubor opery a operety se potýkal se změnami v termínech premiér, představení a obsazení z důvodu nemocných členů. Navzdory tomu uvedl od září do června čtyři premiéry. „Pro inscenační týmy bylo v podstatě až do února nutné smířit se s tím, že během nastudování někdo půjde do karantény, ale všichni jsme se modlili, aby to neohrozilo premiéry. Někdy to vyšlo a premiéry se uskutečnily, jindy musely být odloženy. Ten adrenalin se stal poněkud běžnou součástí divadelního fungování,“ vzpomíná sólistka souboru Radoslava Müller s tím, že soubor více než kdy předtím zafungoval jako tým. „Vybavuji si, jak zhruba dva týdny před premiérou operety Noci v Benátkách bylo nemocných několik kolegů, a tak paní režisérka Dáša Hlubková “zaskakovala” tři role najednou. Zkouška na jevišti proběhnout musela! V jednu chvíli už nevěděla, koho hraje, a my co jsme to sledovali z hlediště jsme vybuchli smíchem. Musím říct, že ačkoli to bylo nelehké, humor nás neopouštěl. Nakonec nás pár skončilo v domácí karanténě i během generálkového týdne. Zdálo se, že premiéry se budou muset přesunout. Mí kolegové se semkli, táhli všechny zkoušky i premiéry často v jednom obsazení, a zvládli to. Za to jim patří obdiv a velké díky,“ dodala Müller. Dalšími úspěšnými premiérami kromě Nabucca byly Fidelio a Únos ze serailu. „Mou srdeční premiérou a titulem, ve kterém účinkuji, se jednoznačně stala opera Nabucco. Jsem ráda, že tento titul opět dostal místo na prknech našeho divadla, a přeji mu mnoho krásných a úspěšných let. Všichni jsme nastudování prožívali velmi intenzivně a to, že se premiéry uskutečnily bez větších komplikací při takovém počtu lidí, jaké si toto představení žádá, byl velký úspěch, radost a dar od Boha,“ uzavřela Radoslava Müller.

V návaznosti na programové změny byla v loňské sezoně uvedena hned tři baletní díla. V září mohli diváci poprvé naživo spatřit poutavé taneční divadlo Sólo pro tři. V listopadu se pak dočkal nového zpracování Čajkovského Louskáček s podtitulem Kouzelný příběh. „Do dubna jsme nastudovali divácky úspěšnou premiéru Obraz Doriana Graye a do toho jsme zvládli připravit česko-ukrajinské gala, ze kterého mám opravdu velkou radost. Díky mediálnímu zájmu se informace dostala daleko za hranice naší republiky a já jsem upřímně rád, že se nám dostává za tento počin mnoha pozitivních ohlasů z řad diváků, ale i odborníků. Stejné je to i v případě výše zmiňované premiéry Obrazu Doriana Graye, kde jsme vykazovali i v posledních dvou horkých předprázdninových dnech vysokou návštěvnost. Za to patří divákům opravdu velké poděkování,“ shrnul umělecký šéf souboru baletu Jan Fousek.

Moravské divadlo Olomouc se během roku zasloužilo o několik významných akcí. V rámci Dnů evropského dědictví připravilo audiovizuální projekt Sloup světla u Sloupu Nejsvětější Trojice na Horním náměstí, které mělo symbolizovat modlitbu za konec pandemie a naději. „Když jsme přemýšleli nad tím, jaký titul uvést letos, uvědomili jsme si, s čím se naše společnost musela potýkat a vyrovnat za poslední rok, a současně jsme chtěli dát divákům na vědomí, že jsme zpátky a znovu pro ně otevíráme divadlo. Shodli jsme se na tom, že letošní představení by mělo důstojně uctít památku obětí covidu a přinést divákům duchovní katarzi,“ vysvětlil ředitel David Gerneš. Režie velkolepého představení, do nějž se zapojily všechny tři soubory, byl Tomáš Ondřej Pilař a autorem původní skladby vzniklé speciálně pro toto představení přední český varhaník Mikoláš Troup.

I když se od 9. února 2022 protiepidemická opatření rozvolnila natolik, že již dále nebylo nutné prokazovat se očkovacím certifikátem, na jaře přišlo zdražování, růst cen energií a potravin. Další potenciální překážka pro návštěvníky a výzva pro divadlo, které se rozhodlo jít divákům naproti. Ateliér MDO vytvořil pro příznivce divadla a zájemce z řad široké veřejnosti vzdělávací platformu, v rámci které uspořádal taneční, herecké a pěvecké workshopy, jež se setkaly s velkým ohlasem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments