Na Konvergencích zazní komorní hudba Leoše Janáčka

Jarní edice mezinárodního festivalu komorní hudby Konvergence přinese již poosmé portrét významného skladatele. Od 2. do 12. března 2023 zazní v Bratislavě významné komorní opusy Leoše Janáčka, jehož hudbu obdivuje celý svět. Na festivalu vystoupí čeští klavíristé Jan Jiraský a Miroslav Beinhauer, Zemlinského kvarteto, sopranistka Adriana Kučerová, houslista Milan Paľa, folkový zpěvák Vladimír Merta, violoncellista Jozef Lupták a další.
Jan Jiraský (foto Marek Olbrzymek)
Jan Jiraský (foto Marek Olbrzymek)

“Bratislava se mi zalíbila,” píše Leoš Janáček (1854–1928) ve své korespondenci. Janáček tato slova napsal po úspěšné premiéře opery Káťa Kabanová v roce 1923, jejíž inscenaci hodnotil pozitivněji než brněnskou a pražskou. Oblíbil si i zbytek Slovenska, například Demänovskou jeskyni svobody, kterou navštívil na pozvání svého žáka, objevitele jeskyně, učitele a speleologa Aloise Krále. Mimochodem, Janáčkova pozůstalost a Demänovské jeskyně jsou součástí světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. V Bratislavě zazní v březnu díky Konvergencím komorní hudba Leoše Janáčka v podání vynikajících českých a slovenských umělců. Leoš Janáček patří díky svému originálnímu jazyku inspirovanému lidovou hudbou k nejvýznamnějším skladatelům 20. století. Jeho díla jsou uváděna v prestižních operních domech a na koncertních pódiích po celém světě. Podle uměleckého ředitele Konvergencí Jozefa Luptáka “je Janáček tak trochu i ‘náš’ skladatel. Inspiroval se nejen moravským, ale i slovenským folklórem. Na Slovensku se cítil dobře. A se dobře cítíme s jeho hudbou, je nám blízká.”

“Janáček je skladatel, který se pohybuje rychlostí myšlenky a někdy ještě rychleji. Jeho hudba působí současně,” říká dirigent Sir Simon Rattle v dokumentu Vlastimila Šimůnka Leoš Janáček – velký příběh 20. století. O tom, že má pravdu, se můžete přesvědčit například ve čtvrtek 9. března, kdy v Moyzesově síni zazní rozmarný Pochod modráčů. Janáček ho napsal jako vzpomínku na své dětství. V podání violoncellisty Jozefa Luptáka a klavíristky Nory Skutové si budete moci poslechnout také Pohádku na motivy příběhu o caru Berendejovi a jedno z nejoblíbenějších Janáčkových děl, cyklus Po zarostlém chodníčku. Původně klavírní skladba zazní na Konvergencích v úpravě pro smyčcové kvarteto od Jarmila Burghausera. Jarmil Burghauser je dnes znám především jako muzikolog, ale byl také hudebním skladatelem a dirigentem a jako skaut se stal předobrazem postavy v jedné z knih Jaroslava Foglara. Burghauserovu úpravu první knihy cyklu Po zarostlém chodníčku nastudovali slovenští hudebníci Peter Biely (housle), Daniel Rumler (housle), Martin Ruman (viola) a Jozef Lupták (violoncello). Koncert vyvrcholí jedním z nejneobyčejnějších Janáčkových komorních děl – Capriccio. Skladba byla inspirována klavíristou Otakarem Hollmannem, který v první světové válce přišel o ruku. Na Konvergencích zazní Capriccio v podání specialisty na hudbu 20. a 21. století Miroslava Beinhauera a členů Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra.

Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)
Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka)

Pozvání na Konvergence přijalo také Zemlinského kvarteto. Kromě domácí scény soubor pravidelně vystupuje i v zahraničí, například v londýnské Wigmore Hall, pařížském Cité de la Musique nebo v Kongresové knihovně ve Washingtonu. K prvním úspěchům smyčcového kvarteta patří vítězství v soutěži New Talent v Bratislavě v roce 2003. V pátek 10. března přednesou čeští umělci skladbu inspirovanou Tolstého novelou Kreutzerova sonáta a autobiograficky laděnou skladbu Mládí v úpravě pro smyčcové kvarteto Kryštofa Mařatky. V neděli 12. března zazní také úprava Smyčcového kvartetu č. 2 “Listy důvěrné”, která je vyznáním hluboké náklonnosti ke skladatelově múze Kamile Stösslové.

Sobotní festivalový večer 11. března nabídne dva výjimečné recitály z díla Leoše Janáčka. Na prvním v Moyzesově síni vystoupí významný český klavírista Jan Jiraský, který kompletní dílo moravského mistra nahrál hned dvakrát: na moderní nástroj a na skladatelův klavír. V jeho interpretaci zazní tři autobiograficky laděné klavírní opusy: výběr ze vzpomínkového cyklu Po zarostlém chodníčku II, klavírní cyklus V mlhách a dramatická Sonáta “1. X. 1905”. Janáček do svých děl promítal osobní prožitky, myšlenky a pocity, ale důležitým zdrojem inspirace mu byla i lidová kultura. Stejně jako Béla Bartók byl i Leoš Janáček sběratelem lidových písní a ve své tvorbě se inspiroval slovenským folklórem. Na Konvergencích zazní výběr z Janáčkových písňových sbírek (Šest národních písní jež zpívala Gabel Eva, Moravská lidová poezie v písních, Písně detvanské) v interpretaci světoznámé slovenské sopranistky Adriany Kučerové ve spolupráci s klavíristou Róbertem Pechancem.

Adriana Kučerová (foto Jana Liška)
Adriana Kučerová (foto Jana Liška)

Program Konvergencí, který během několika dnů nabídne všechna stěžejní komorní díla Leoše Janáčka, doplní Houslová sonáta, kterou na závěrečném koncertu 12. března přednesou Milan Paľa a Katarína Paľová. Po studiích na brněnské JAMU se slovenský houslista vedle svého působení na Slovensku i v zahraničí stal také výraznou osobností brněnské hudební scény – města, které je osudově spjato s Janáčkovým životem a dílem. Svůj vztah k moravskému mistrovi vyjádřil také nahrávkou jeho skladeb pro housle a violu. K vrcholům dramaturgie závěrečného koncertu budou patřit hravá Říkadla, jejichž původní verze zazní v podání Helgy Vargy Bach (soprán), Ronalda Šebesty (klarinet) a Ivana Šillera (klavír).

Janáčkovu edici uzavře Suita pro smyčcový orchestr, v níž slovenští hudebníci symbolicky spojí síly se členy Zemlinského kvarteta.

Konvergence jsou známé tím, že propojují styly a umělce různého zaměření. Tentokrát tomu nebude jinak. Leoš Janáček patří k oblíbeným skladatelům všestranného umělce a výjimečného folkového hudebníka Vladimíra Merty. V sobotu 4. března odehraje svůj sólový koncert v Umelce. “Vladimír Merta společně s Janou Lewitovou, která v současné době již nevystupuje, zpracoval několik Janáčkových písní,” vysvětluje umělecký ředitel festivalu Jozef Lupták a dodává: “Na Konvergencích zahraje skladby ve vlastní úpravě a samozřejmě je také krátce okomentuje.” Součástí festivalu bude i přednáška předního janáčkovského odborníka, muzikologa doc. Jiřího Zahrádky v Českém centru, výstava fotografií dokumentujících skladatelův život ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka v Brně, vzdělávací aktivity pro děti a studenty, čtení z Janáčkovy korespondence a další akce. Moravský hudební skladatel si potrpěl na dobré jídlo, a proto budete moci během festivalu v různých bratislavských kavárnách a bistrech ochutnat jeho oblíbené pochoutky vytvořené podle originálních receptů Marie Stejskalové, která v jeho rodině pracovala přes čtyřicet let jako hospodyně.

Jarní festival Konvergence se bude konat od 2. do 12. března 2023 v Moyzesově síni, knihkupectví Artforum a galerii Umelka.

Zemlinského kvarteto (foto Ilona Sochorová)
Zemlinského kvarteto (foto Ilona Sochorová)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments