Niterný a šokující. Dva světy, dvě světové premiéry a folklor bez cenzury

Pokračováním Koncertu pro zlobivé děti 18+ z 30. dubna bude trochu happeningová druhá část věnovaná jejich rodičům. Uskuteční se na třech různých místech, vybraných pečlivě dle repertoáru. Vše vypukne v galerii Domu pánů z Kunštátu, následovat bude cca dvouminutový přesun do sklepní scény Divadla Husa na provázku a zakončíme na otevřené Alžbětinské scéně tamtéž.
Arnošt Goldflam (zdroj BCO)

Závěrečný koncert 8. sezony BCO bude tedy opět nečekaným zážitkem. Bude mládeži nepřístupný, bude niterný a zároveň šokující.

Pro svou druhou premiéru pro BCO v této sezoně si zvolil brněnský skladatel Mario Buzzi odvážné texty sběratele a bibliofila Karla Jaroslava Obrátila – Kryptadia, příspěvky ke studiu pohlavního života našeho lidu, jednu z nejrozsáhlejších sbírek českého folklóru BEZ CENZURY. Díla se zhostí v roli recitátora také Arnošt Goldflam, zpěvem ho budou doprovázet známé brněnské herečky a zpěvačky Mariana Chmelařová, Ivana Hloužková a Brno Contemporary Orchestra v prostorách Alžbětinské scény Divadla Husa na provázku.

Normálně se o nich mluví nebo se říkají či zpívají s přivřeným očkem a lehkým pomrkáváním. Takřka nikdo je nezná, zmiňovat je se zdá být takřka nedůstojné. Z našich básníků uspořádal pěkný užší výbor z Obrátilových Kryptadií Ivan Wernisch pod názvem „Kdo to čte je prase“ (vydalo nakladatelství Paseka). Hudebně se těmto textům věnuje Mario Buzzi. Tyto žertíky si to zaslouží, buďte prosím shovívaví a na chvíli zapomeňte na naši obvyklou prudérnost a též se dobře pobavte!“ zve Arnošt Goldflam.

Další světovou premiérou bude naopak zcela niterná a meditativní skladba – Ondřeje Štochla, který pro BCO také nepíše poprvé. Jeho skladba je inspirována citlivou a neobyčejně krásnou básní osmiletého autistického chlapce Živý motýl.

„Básnička osmiletého Floriánka, vnímavého dítěte s autismem, je pro mě výstižnou metaforou. Jako by se za ní skrývalo mnoho rovin, které se projeví v mé skladbě. Možná jediné, co jí chybí, je kousek dětské naivity… Mé zkušenosti s autisty jsou poměrně těsné a osobní, nakonec to není poprvé, co na ně takto reaguji“ vysvětluje Ondřej Štochl.

Nedávejte do hrobu motýla živého,
Vždyť víte, že to není dobrý…
Svět bez motýlů už by nebyl pestrý.
Zbyli by tu jen komáři a vosy…. A včely.
Ale ty nejsou pestré ani krásné.
Jen užitečné.
A jenom na to krásu světa
Samy neutáhnou.
(Floriánek, 8 let)

Program doplní dvě velmi efektní skladby známých autorů Thierry Escaiche s vynikajícím Pavlem Zlámalem na saxofon a osmiminutová brilantní prskavka klasika 20. století György Ligetiho s přední českou sopranistkou Irenou Troupovou. To vše v prostorách sklepní scény Divadla Husa na provázku.

Tuším, že budeme tentokrát své posluchače opravdu a doslova šokovat. Ne náhodou byla tato koncertní sezona trochu punková a rebelující – „BCO is not dead“. V závěrečném koncertě budeme okouzlující, ale také šokující a provokativní. Rozhodli jsme se díla provést v různých prostorách tak, aby co nejvíce vyhovovaly akustickým, ale také programovým podmínkám“ doplňuje Pavel Šnajdr.

PROGRAM:

Dům pánů z Kunštátu – 5. června 19:30
… a jejich rodiče

ONDŘEJ ŠTOCHL: Živý motýl (světová premiéra)
THIERRY ESCAICH: Le Chant des Ténèbres, koncert pro soprán saxofon a smyčcový orchestr
GYÖRGY LIGETY – Mysteries of the Macabre
MARIO BUZZI: Kryptadia aneb co se nevešlo do Bartoše (světová premiéra)
________________________________________
IRENA TROUPOVÁ soprán
PAVEL ZLÁMAL saxofon
ARNOŠT GOLDFLAM, MARIANA CHMELAŘOVÁ, IVANA HLOUŽKOVÁ – recitace a zpěv
BCO dirigent PAVEL ŠNAJDR

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na