Čtenáři Opery Plus blogují: Nový Dalibor v Národním divadle je důstojnou tečkou za končící sezonou

Ve čtvrtek 27. června 2019 uvedlo pražské Národní divadlo premiéru nového nastudování Smetanova Dalibora. Předchozí inscenace v pořadí třetí skladatelovy opery zde měla premiéru před osmnácti lety, což je doba, za níž inscenační trendy stačily udělat pořádný kus dopředu. Je potěšující, že ani postupy zavedeného tandemu Daniel Dvořák – Jiří Nekvasil nezůstaly stát na místě.
B. Smetana: Dalibor – Národní divadlo 2019 (foto Patrik Borecký)

Zatímco starší společné práce tandemu Dvořák – Nekvasil byly mnohdy velmi odvážné (často i víc, než byl tehdejší divák ochoten přijmout), jejich současné inscenace se na díla dívají spíše klasičtějším pohledem. Nejde však o žádné nezáživné retro s papundeklovými kulisami – inscenace zpravidla bývají nápadité, vizuálně atraktivní a především dílům dobře slouží (nikoli naopak, jak je teď v módě), tj. dokáží mnohdy i poněkud neaktuální kus posílit a „vytáhnout“ z něj to podstatné.

Je potěšující, že toto platí i pro zbrusu nového Dalibora. Režisér Jiří Nekvasil se očividně nesnažil za každou cenu šokovat a udělat z této opery něco, čím ve skutečnosti není, tvůrčímu týmu se však alespoň částečně podařilo upozadit naivitu příběhu a rozehrát jej do podoby „přijatelné“ pro 21. století. Přesto však celé představení (zvláště pak první a druhé jednání) působí tak trochu jako „jen“ další z řadových výrobků firmy Dvořák – Nekvasil. Má sice očekávanou kvalitu, ale nic navíc, čím by překvapil či předešlé „výrobky“ překonal. Režisér nicméně potěšil několika zajímavými nápady, jako je například koupel, jež z krále dělá obyčejného smrtelníka a jeho „lidské“ rozjímání je tak ještě lidštější (samozřejmě se bučelo); atraktivní jsou i muzikanti na scéně. Poněkud rozpačitě naopak působí scéna v hostinci, Daliborovo „dramatické“ zdolání mříží dokonce vyvolává rozpačité úsměvy. Za zmínku rozhodně stojí propracovaný a skvěle fungující light design (opět práce dua Daniel Dvořák – Jiří Nekvasil).

Skvělou zprávou je, že Dalibora se podařilo velmi slušně obsadit. Michal Lehotský (Dalibor) je tím správně rozvášněným chlapíkem, jeho herectví však nesklouzává k parodii. Příjemně překvapil rovněž po pěvecké stránce. Znamenité výkony ve svých rolích podávají také Jiří Brückler (Budivoj) i Jiří Sulženko, jemuž úloha starého žalářníka Beneše báječně sedne. Očekávání naplnil i Adam Plachetka (král Vladislav), jenž sice v prvním dějství sváděl boj s orchestrem (zřejmě vinou režie, králův trůn není umístěn akusticky právě výhodně), ovšem již zmíněná „koupací“ árie byla naopak třešničkou na dortu.

Nádherné výkony podaly i dámy: Průzračný soprán skvěle připravené Alžběty Poláčkové (Jitka) příjemně kontrastoval s o něco tmavší barvou hlasu Dany Burešové (Milada), která tradičně dokázala, že na její výkon se dá spolehnout.

Orchestr Národního divadla hraje velmi vkusně a decentně, nechybí ani potřebná smetanovská břesknost. Dirigent Jaroslav Kyzlink dokáže vytěžit maximum ze specifické akustiky sálu Národního divadla – zároveň se ovšem dokáže vyvarovat jejích nástrah. I přes pár nepřesností v žestích a občasné potíže při souhře se sborem (zase ta režie – Nekvasil ho často nechává zpívat úplně vzadu) lze hudební nastudování označit za velmi dobré – stejně jako nastudování sboru (sbormistr Pavel Vaněk).

Nová inscenace Smetanova Dalibora není bez chyby, ale rozhodně jde o důstojnou tečku za končící sezonou. Je sympatické, že navzdory složitému období, jímž opera Národního divadla v těchto týdnech prochází, ze sebe umělci vydávají maximum, a interní rozepře v divadle neodnáší platící divák. Doufejme, že inscenace vydrží na repertoáru déle než ta předchozí (2001 až 2002, třináct repríz) a Dalibor se jakožto jedno ze stěžejních Smetanových děl zase na nějakou dobu stane pevnou součástí repertoáru Národního divadla.

Mohlo by vás zajímat


6
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
C DUR

Dobrý podvečer, pane Rataji,
dech se tají, rozum zůstává stát…
Po přečtení vaší recenze začínám mít pochybnost, zda jsme 27/6 byli skutečně v pražském Národním divadle na premiéře Dalibora…
To co popisujete se zcela zásadně rozchází s realitou, kterou vidělo a slyšelo zaplněné hlediště Národního divadla.
Samozřejmě, máte nárok na svůj vkus, ať už je jakýkoli…

vojtech

Dobry vecer,
souhlasim s Vami, to vnimani “reality” je hodne individualni. Pokud premyslim, zda na neco jit ci ne, pokazde se snazim precist co nejvic dostupnych recenzi, abych si udelal pokudmozno co nejobjektivnejsi obrazek :) hezky vecer, VR

Vandal

Milý Vojtěchu. Trochu jste mne s kolegyní namíchli. Napsat články z první a druhé premiéry tak, že všichni od biletářek, přes diváky až po uklízečky a vrátné s nimi nesouhlasí, by chtělo trochu sebereflexe. Jdu-li na premiéru díla, tak mi cizí recenze jsou houby platné, je to na mně, jak to uchopím a pokud hlavní postava není v kondici, tak to přece nemůžu nenapsat. To vůbec nesouvisí s pohledem na dílo. Jinak je jasné, že to, co se jednomu líbí, může někomu jinému zvedat žaludek – tam záleží na osobních postojích. Podle informací z vašich článků bych se mohl rozhodnout,… Číst vice »

vojtech

Dobrý den,

jen upozornění – nejsem recenzent, nýbrž obyčejný divák jako Vy, který přispěl (stejně jako to může udělat kdokoli jiný) do čtenářského blogu.
Jinak to, že se “všichni od biletářek, přes diváky až po uklízečky a vrátné s článkem nesouhlasí” není pravdivé, alespoň první premiéra, kteoru jsem viděl já, sklidila pořádný aplaus (účinkující i tvůrčí tým). Ano, pár lidí tam bučelo či pískalo, ale “všichni od biletářek, přes diváky až po uklízečky a vrátné” to opravdu nebyli ;) Doporučuji Dalibora vidět a přispět do zdejšího blogu svým pohledem, rád si jej přečtu:-)

Hezký den, VR

C DUR

Dobré ráno, pane Rataji,
doporučuji Vám k přečtení reakci pana Pepika Novaka na recenzi paní Barančicové…
Myslím, že ten pán ví, do věci vidí a jí rozumí…
Hezký den!

vojtech

Dobré dopoledne,
děkuji, rád se se zmíněném příspěvkem seznámím :-) VR