Operní kukátko (15)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 9. do 15. listopadu 2015. Bludný Holanďan v původní verzi. Don Giovanni surreálně. Nová série Straussovy Elektry ve Wiener Staatsoper. Klaus Maria Brandauer v Covent Garden. Neznámá operní verze Dona Quijota. Zájem o Glassovy opery v USA. Angelika Kirchschlager a Putin. Franco Fagioli ve Wigmore Hall. Elīna Garanča o nových rolích. „rosalie“ a její světelná plastika na hamburské opeře. Jack Rozparovač jako operní antihrdina. Antonín Dvořák a Jaroslav Vrchlický.

Operní kukátko

 

Bludný Holanďan v původní verzi
Francouzský dirigent Marc Minkowski uvedl Wagnerova Bludného Holanďana v původní verzi z let 1841/1842 ve vídeňském Theater an der Wien za spolupráce svého souboru Les Musicien du Louvre a Arnold Schoenberg Chor.

Richard Wagner: Der fliegende Holländer - Theater an der Wien 2015 (foto © Werner Kmetitsch/Theater an der Wien)
Richard Wagner: Der fliegende Holländer – Theater an der Wien 2015 (foto © Werner Kmetitsch/Theater an der Wien)

Premiéra 12. listopadu 2015, po ní následuje pět repríz, představení 24. listopadu je přístupné i jako livestream. Opera Plus v pondělí uveřejnila recenzi představení (zde ).


Surreálný Don Giovanni
Velkou pozornost přitahuje výtvarné a režijní řešení premiérové inscenace Mozartova Dona Giovanniho ve vídeňské Volksoper. Úspěch premiéry v sobotu 14. listopadu 2015 potvrdil oprávněnost volby režiséra a zároveň výtvarníka scény (a také spolutvůrce kostýmů) Achima Freyera, jednoho z předních režisérských osobností německy mluvícího divadla.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni - Volksoper Vídeň 2015 (foto (c) Barbara Pálffy/Volksoper)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Volksoper Vídeň 2015 (foto (c) Barbara Pálffy/Volksoper)

Jeho inscenace jsme měli možnost poznat na Pražském festivalu německého divadla. Ten velmi imaginativně spojil řadu vlivů, především svět commedia dell’arte a Alenky v říši divů se surrealisticky chápaným světem moderního člověka, aby vznikl efektní výsledek, ne nepodobný Svátku mrtvých, který se slaví v zemích Jižní Ameriky. Freyerovo výtvarné řešení zatím sklízí první kritiky plné chvály i výtek. Za dirigentským pultem stál Jac van Steen. Ze sólistů jsou v ohlasech nejvíce vyzdvihováni tenorista Jörg Schneider jako Ottavio a Josef Wagner v titulní roli věčného svůdce.


Nina Stemme a Gun-Brit Barkmin jako Elektra a Chrysothemis

Nadšené ohlasy mají ve Wiener Staatsoper v nové sérii Straussovy Elektry představitelky Elektry a její sestry Chrysothemis.

Richard Strauss: Elektra - Nina Stemme (Elektra) - Wiener Staatsoper 2015 (foto Wiener Staatsoper)
Richard Strauss: Elektra – Nina Stemme (Elektra) – Wiener Staatsoper 2015 (foto Wiener Staatsoper)

Většina kritiků se shoduje, že Nina Stemme nemá v současnosti v titulní roli konkurenci a velmi příjemně překvapuje německá sopranistka Barkmin, v Praze dobře známá jako Elina Makropulos, Alžběta I. v Glorianě a Salome, svojí komplexní vokálně-hereckou kreací. Třetí dámou večera je altistka Anna Larsson. Matthias Goerne debutuje v roli Oresta a v roli Aeghista vystupuje Herbert Lippert.


Klaus Maria Brandauer v opeře
Slavný rakouský divadelní a filmový herec Klaus Maria Brandauer, známý jako Mephisto ve filmové verzi románu Klause Manna, vždy veřejně projevoval svou zálibu v hudbě mnoha oborů a také se na řadě hudebně-dramatických projektů různých žánrů podílel především jako recitátor. Jeho nejnovější „operní“ roli mu nabízí angažmá v premiérové inscenaci již sedmé opery Georga Friedricha Haase Morgen und Abend (Ráno a večer) na základě libreta norského spisovatele Jona Fosse podle jeho stejnojmenného románu z roku 2000.

Opera je uváděna v Covent Garden na komorní scéně. Hlavní role otce Olaie je recitační úkol, role napsaná přímo pro Brandauera. Ten je v jednoduchém příběhu obklopen několika operními zpěváky. Námětem meditativního díla je zrození a smrt a hlavní inspirací je mytologický příběh Orfea a Eurydiky. Role vyžaduje na představiteli více než třicetiminutový monolog na otevřené scéně, podporovaný pouze orchestrem. Představení se hraje ve dvou jazycích zároveň – zpěvní party jsou v němčině, činoherní part kombinuje angličtinu s němčinou.

Georg Friedrich Haas: Morgen und Abend - Sarah Wegener, Christoph Pohl - ROH 2015 (foto © ROH/Clive Barda)
Georg Friedrich Haas: Morgen und Abend – Sarah Wegener, Christoph Pohl – ROH 2015 (foto © ROH/Clive Barda)

 

Neznámý operní Don Quijote

René Jacobs (foto (c) MolinaVisuals)
René Jacobs (foto (c) MolinaVisuals)

Specialista na starou hudbu René Jacobs se souborem B’Rock Orchestra provedl koncertně ve Vídni v Theater an der Wien operní tragikomedii podle epizody z Cervantesova románu Don Chisciotte in Sierra Morena (Don Quijote v Sierra Morena) skladatele Francesca Bartolomea Contiho z roku 1719. Opera vznikla na libreto svou významných operních básníků své doby – Apostola Zena a Pietra Pariatiho. Prvotřídní bylo obsazení koncertu: Stéphane Degout jako Don Chisciotte / Don Quijote, Anett Fritsch a Sophie Karthäuser v dámských rolích Dorotey a Lucindy, Marcos Fink jako sluha Sancio Pansa / Sancho Pansa, a v dalších rolích vystupují tři známí kontratenoristé – Christophe Dumaux, Lawrence Zazzo a Dominique Visse. Jednu z menších rolí zpíval i tenorista Johannes Chum, v Praze oceňovaný jako Mozartův Titus. Sérii koncertních provedení bude zřejmě následovat i nahrávka.


Zájem o Glassovy opery v USA
V listopadu hned tři americká operní divadla uvádějí Glassova hudebně-dramatická díla. Opera v Nashvillu nastudovala Hydrogen Jukebox (premiéra 13. listopadu 2015). Nové inscenaci opery Appomattox (premiéra 14. listopadu 2015) v National Opera ve Washigtonu se budeme věnovat v příštím Operním kukátku. V Bostonu, v Lyric Opera, měla premiéru Glassova komorní opera In the Penal Colony (V trestanecké kolonii, též jako V kárném táboře), kterou jsme před deseti lety poznali ve vynikající produkci v roce 2006 v pražské Arše a v roce 2012 byla uvedena v Plzni. Tísnivý děj jednoaktové opery na základě stejnojmenné povídky Franze Kafky (1918) je vlastně záznamem pozorování mučení a výkladu torturní techniky, která může u diváka vyvolat až fyzický pocit nevolnosti (z vlastní zkušenosti z provedení v Arše). Nesmírně působivý opus, který nabývá velké oprávněnosti právě v době táborů Abu Graib a Guantanamo. V Bostonu diriguje Ryan Turner komorní seskupení a R. B. Schlather přesvědčil svým silným, byť v podstatě minimalistickým režijním pojetím.

Philip Glass: In the Penal Colony - Boston Lyric Opera 2015 (foto FB Boston Lyric Opera)
Philip Glass: In the Penal Colony – Boston Lyric Opera 2015 (foto FB Boston Lyric Opera)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na