Operní panorama Heleny Havlíkové (172)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Témata „západních“ libret takovou katarzi a naději nepřinášejí – Langův Rej není o lásce, ale pouhé pudovosti, Kotíkova Mistrovská díla se utápějí v sebestředném mudrování o povaze tvorby Gertrudy Steinové. Tematicky se vymyká Smolkova ne/opera Sezname otevři se, která dichotomii „příběhu“ a „artefaktu“ řeší velmi originálním pokusem obojí pohled propojit – z představených projektů asi nejzajímavěji naznačila možnosti směřování nové opery.

Letošní bienále ale také odhalilo limity nové opery – třebaže (nebo právě proto, že) jde o komorní obsazení a krátká, zhruba hodinová trvání, prakticky všechny inscenace jsou nepřenosné do běžného operního repertoáru kamenných divadel. Jistě se výborně uplatní na festivalech, ale všechny jsou natolik výlučné a vázány na unikátní společenství hudebníků – divadelníků, kteří se na festivalu podíleli, že si lze jen obtížně představit, že v této kvalitě (která je podstatnou podmínkou) by je mohla s vlastními soubory provozovat naše kamenná divadla.
***

Spřízněni volbou
Během čtyř dnů festivalu Dny nové opery Ostrava se v pěti produkcích na třech scénách vystřídala snad stovka umělců, převážně mladých lidí z nejrůznějších zemí světa, spřízněných zájmem o hledání možností soudobého výrazu a formy hudebního divadla, zvláště opery. Společným rysem tohoto volného mezinárodního společenství je vysoká profesionální kvalita – ať již inscenátorů, sólistů, sboru nebo muzikantů. Dále pak flexibilita a zápal pro věc – a ochota pracovat i v nestandardních podmínkách (například zkoušet i dvanáct hodin denně) – a oddanost svému „řemeslu“. Z hlediska profesionálních kvalit všechny představené inscenace snesly vysoká měřítka a jistě by obstály na festivalech kdekoli na světě. Právem Petr Kotík ve svém závěrečném projevu na závěr festivalu řekl, že Dny nové opery Ostrava jsou unikátní už tím, že podobný festival nové opery nikde na světě v takovém rozsahu neexistuje, a vyzdvihl skutečnost, kterou si doma (bez znalostí mezinárodního hudebního provozu) málokdo uvědomuje – ve světě zdaleka není běžné, aby město velikosti Ostravy poskytovalo svým obyvatelům tolik a tak kvalitních kulturních akcí a disponovalo vlastním kamenným divadlem a filharmonií.

Druhý ročník ostravského bienále se vydařil. Jen je škoda, že takto jedinečný festival nepřipoutal větší pozornost managementů našich operních divadel, ale i kritiků. Hlediště bývalo obsazeno většinou tak ze dvou třetin, ale v publiku převažovali mladí lidé, což svědčí o schopnosti ostravských divadelníků přitáhnout k opeře mladou generaci – takto postupuje dobrý hospodář, který myslí na budoucí sklizeň. Je třeba vyzvednout tuto roli dobrých hospodářů, kteří nadstandardním osobním nasazením letošní sklizeň připravili – bez spojení entuziasmu Jiřího Nekvasila a Petra Kotíka a podpory zejména města Ostravy a Moravskoslezského kraje by tento unikátní festival nové opery nevznikl.
***

Inspirace na dny příští
Giuseppe Verdi: La Traviata. Dirigent Constantine Orbelian. Dinara Alieva (soprán), Michaela Kapustová (mezzosoprán), Stanislava Jirků (alt), Francesco Demuro (tenor), Václav Lemberk (tenor), Vasily Ladyuk (baryton), Ivo Hrachovec (basbaryton), Aleš Hendrych (bas), František Zahradníček (bas). Český národní symfonický orchestr, Smíšený sbor Českého národního symfonického orchestru. Smetanova síň Obecního domu, čtvrtek 3. července 2014 v 19.00 hodin.

Smetanova Litomyšl:
– Gustav Mahler: Symfonie č. 2 c moll Vzkříšení. Dirigent Ondrej Lenárd. Eva Hornyáková (soprán), Terézia Kružliaková (mezzosoprán). Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala. Litomyšl, II. zámecké nádvoří, pátek 4. července 2014 v 19.30 hodin.

– Georg Friedrich Händel: Mesiáš. Dirigent Vojtěch Spurný. Gabriela Eibenová (soprán), Markéta Cukrová (mezzosoprán), Václav Čížek (tenor), Roman Janál (bas). Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala, Čeští komorní sólisté Brno, umělecký vedoucí Ivan Matyáš. Litomyšl, Piaristický chrám Nalezení sv. Kříže, sobota 5. července v 16.00 hodin.

Galakoncert – návštěva ve „Scale“. Dirigent Alessandro Ferrari. Na programu mimo jiné Giacomo Puccini (Tosca, Madama Butterfly, La boheme, Turandot, Gianni Schicchi), Pietro Mascagni (Cavalleria rusticana), Ruggiero Leoncavallo (Komedianti – Pagliacci), Giuseppe Verdi (La traviata, Il trovatore). Oksana Dyka (soprán), Stefano Secco (tenor), Vincenzo Taormina (baryton), PKF – Prague Philharmonia. Litomyšl, II. zámecké nádvoří, sobota 5. července v 20.30 hodin.
***

2. bienále festivalu NODO 2014 – Dny nové opery Ostrava/New Opera Days Ostrava
Bernhard Lang:
Re:igen
(Rej)
Dirigent: Rolf Gupta
Režie a scéna: Georges Delnon
Kostýmy: Claudia Irro
Video: Yvonne Mohr
Světlo: Wolfgang Philipp
Ostravská banda
(koprodukce NODO 2014 – Dny nové opery Ostrava/New Opera Days Ostrava / Schwetzinger SWR Festspiele)
Premiéra 25. června 2014 Divadlo Jiřího Myrona Ostrava

Prostitutka – Almerija Delic (mezzosoprán)
Policista – Cornel Frey (tenor)
Služebná / Školačka – Lydia Brotherton (soprán)
Mladý muž / Herečka – Alin Deleanu (kontratenor)
Mladá paní – Amélie Saadia (mezzosoprán)
Manžel / Soukromník – Kai-Uwe Fahnert (baryton)
Spisovatel – Lasse Penttinen (tenor)
***

Martin Smolka:
Sezname, otevři se!
Dirigent: Ondřej Vrabec
Režie a spoluautor: Jiří Adámek
Scéna: Ivana Kanhäuserová
Ostravská banda
Canticum Ostrava
Sbormistr: Jurij Galatenko
Boca Loca Lab
Premiéra 26. června 2014 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava

Jan Mikušek (kontratenor)
Mluvci: Vendula Holičková, Bára Mišíková, Pavol Smolárik, Daniel Šváb
***

Petr Kotík:
Mistrovská díla
Dirigent: Petr Kotík
Scénická realizace: Michael Rau
Pauline Kim Harris (housle )
Členové Ostravské bandy
Premiéra 27. června 2014 Divadlo Jiřího Myrona Ostrava

Kamala Sankaram (soprán)
Marty Coyle (tenor)
Jeffrey Gavett (baryton)
Adrian Rosas (bas)
***

Rudolf Komorous:
No No Miya
Scénická realizace: Jiří Nekvasil, David Bazika
Choreografie: Lucie Burešová
Ostravská banda
Canticum Ostrava
Sbormistr: Jurij Galatenko
Premiéra 27. června 2014 Divadlo Jiřího Myrona Ostrava

Katalin Károlyi (mezzosoprán)
Budhistický mnich – Jeffrey Gavett (baryton)
Vypravěč – Josef Kaluža
Tanečník – Po-Ju Lin
***

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Hodnocení

Vaše hodnocení - Lang: Re:igen (NODO Ostrava 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Smolka: Sezname, otevři se! (NODO Ostrava 2014)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Kotík: Mistrovská díla (NODO Ostrava 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Komorous: No No Miya (NODO Ostrava 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Wang: Encounter (NODO Ostrava 2014)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na