Operní panorama Heleny Havlíkové (218)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 4. do 10. března 2019: Operní sezóna Národního divadla 2019/2020 v utajení. – Nevěsta prodaná v Kecalově drážďanském kabaretu. – Prodaná Prodanka na výstavě pod cenou. – Inspirace na dny příští.
Per Boye Hansen (foto Indrelid Trygve)

Operní sezóna Národního divadla 2019/2020 v utajení
Národní divadlo (ND) prezentovalo poslední únorový den na tiskové konferenci dramaturgické plány všech souborů na sezónu 2019/2020. Za operu vystupoval designovaný umělecký ředitel Per Boye Hansen, který sice nastoupí do čela obou souborů, ND i Státní opery až od začátku sezóny, ale na rozpracování uvedené sezóny úzce spolupracuje se stávajícím uměleckým vedením. Do divadla nastoupil už loni v září a měl tedy dost času, aby se „rozkoukal“.  Hansen na veřejnosti nešetří pompézními sliby o zařazení obou souborů do evropské operní „ligy mistrů“. Na tiskové konferenci se ale ukázalo, že zatím nekoučuje ani okresní přebor.

Nejenže za půl roku viděl pouhou třicítku představení souborů, na jejichž řízení se už teď podílí. Z ostatních divadel byl jen v Brně na Pikové dámě, ačkoli sliboval, že chce dát příležitost mladým talentům z mimopražských divadel. Zato mnohem intenzivněji se věnoval objíždění zahraničních divadel a agentur, což by přitom mělo být know-how, se kterým už na naši první scénu vstupoval. Dalo by se předpokládat, že mezinárodní rozhled byl jedním z důvodů, proč byl u nás angažován právě on. Byť ho předchází pověst kontroverzního manažera, který se podle informací Guardianu v čele opery v Oslo během tří let nepohodl se zaměstnanci tak vyhroceně, že mu navzdory podpoře evropských osobností, kterou si Hansen zajistil, nebyla v Norské národní opeře prodloužená smlouva.

Na tiskové konferenci ovšem Hansen odmítl prozradit obsazení u titulů, které se už za půl roku mají začít objevovat na repertoáru. Zůstalo tak tajemstvím, kdo bude zpívat Ščedrinovu Lolitu, Pucciniho Turandot, Kalafa či Liù, Čajkovského Heřmana, Lízu nebo Hraběnku v Pikové dámě, náročné role v Szymanowského Králi Rogerovi, plejádu postav ve Weinbergerově Švandovi dudákovi (u kterého ještě není uveden ani dirigent). Hansen hájil toto mlčení s argumentem, že se přidělení rolí musí nejdřív dozvědět sólisté. On obsazení ví, sólisté však ještě nikoli. Podobně odpověděl při už rozhovoru začátkem února na obecnou otázku své koncepce castingu: „Konkrétní jména zatím tisku nesdělím, až časem. Ale určitě nechci dělat žádnou revoluci, hodlám postupovat pomalu. Vzhledem k šíři repertoáru od baroka po současnou operu můžeme dávat příležitost mladým umělcům a nechat je vyrůst. A chceme nabídnout už známým sólistům, aby si v Praze nastudovali novou roli do svého repertoáru, se kterou pak vystoupí jinde.“

I když můžeme diskutovat o tom, jestli právě naše první scéna má být „školičkou“, pokud v březnu 2019 pěvci nevědí, zda a co budou zpívat v plánovaných titulech následující sezóny, zatím to nesvědčí o promyšleném uměleckém řízení naší první scény. V opeře je třeba plánovat alespoň s tříletým předstihem, má-li divadlo získat dobré obsazení. To Hansen sice v úvodním článku brožury k následující sezóně sice potvrzuje, ale realita za tímto postulátem zjevně zaostává. Je 11. března a na webových stránkách ND stále obsazení chybí a nejde si koupit vstupenky ani na první říjnovou inscenaci sezóny 2019/2020. Přitom třeba drážďanská Semperoper na premiéře Prodané nevěsty minulý pátek rozdávala výpravnou brožuru na následující sezónu s kompletním obsazením – což není v evropském kontextu žádnou výjimkou.

Vyhýbavou odpověď poskytl Hansen i na koncepční otázku, jak chce pojmout smetanovské výročí v roce 2024. Prý ji pokládám příliš brzy, ale bude to velká oslava…

B. Smetana, Prodaná nevěsta, Semperoper Dresden 2019 (foto Ludwig Olah)

Nevěsta prodaná v Kecalově drážďanském kabaretu
Nejnovějším přírůstkem do zahraničních inscenací Prodané nevěsty je po nedávné mnichovské premiéře nové nastudování dirigenta Tomáše Netopila a francouzské režisérky Mariame Clément v drážďanské Semperově opeře. Na německé poměry byla vlastně krotká – v porovnání s nedávnou mnichovskou inscenací na špinavých balících slámy s latrínou, živým prasetem a novostí zářícím traktorem nebo s někdejším lipským posunem na prostitutkami vyhlášenou silnici E55 u severočeského pohraničí.

Režisérka Mariame Clément si vystačila „jen“ s časovým přesunem do doby pádu komunismu v 90. letech. V rozhovorech režisérky před premiérou avizovaná paralela společenských změn v období vzniku Prodané nevěsty (1866) s těmi při „sametové revoluci“ však v konečném výsledku tvořila spíš jen ideový, vyčtený a Mariame Clément osobně neprožitý základ, který se do specifického chování postav nad rámec kostýmů, stylu dekorací (Julia Hansen) a všeobecné rozjuchanosti do inscenace vlastně nepromítl. Porevoluční euforii z nově objevovaných možností kapitalistické podnikavosti si našinec, který má tuto dobu ještě v paměti, spíše jen vstřícně vůči režisérce představoval.

B. Smetana, Prodaná nevěsta, Semperoper Dresden 2019 (foto Ludwig Olah)

Místo „vesnice o posvícení“ se celá opera odehrává v restauraci-kabaretu s názvem „Kezal´s Village“ (Kecalova vesnice). Kecal, v podání belgického basisty Tijla Faveytse se světlejší barvou, ale zvučnými hloubkami, je v drážďanské inscenaci sebevědomý manažer a zdatný kohout v hejnu servírek, které klátí za dveřmi pro personál. Atraktivitu svého hodně navštěvovaného podniku zvyšuje najímáním různých večerních programů. Konferenciér s mikrofonem ve stříbrném flitrovém saku už při předehře uvede před oponu folklorní tanečníky v krojích, kteří pak v rámci svého vystoupení učí hosty tancovat polku (choreografie Mathieu Guilhaumon). Pro dotvoření venkovské atmosféry je vybavení restaurace doplněné o balíky slámy a maketu krávy, na které chlapi při furiantu šikanují nemotorného zavalitého Vaška, typově skvěle obsazeného německým sólistou Benjaminem Brunsem se světlým tenorem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na