Operní panorama Heleny Havlíkové (218)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nová výstava však zachycuje tento fenomén smetanovského úspěchu a zahraničního přístupu k této české národní opeře až příliš skromně. Přitom to je velké téma a určitě se dá i v rámci formátu výstavy uchopit a pojednat z mnoha úhlů pohledu.  Expozice se doslova tísní v malém prostoru chodbičky, která přiléhá k hlavní expozici Muzea Bedřicha Smetany v krásném prostoru nad Vltavou na Novotného lávce. Z více než 140letého cestování Prodané nevěsty po světě tak připomíná jen několik málo inscenací, které jsou rozdělené podle měst. Putování po městech otevírá Petrohrad. Ve zdejším carském Mariinském divadle se uskutečnilo v roce 1871 vůbec první zahraniční provedení, pro které navíc Smetana provedl zvláštní úpravy. Následuje Vídeň s triumfem, který v roce 1892 otevřel cestu Prodané nevěstě do světa, pak Londýn, Paříž, Milán, New York se sérií fotografií s Emou Destinnovou a Jarmilou Novotnou v inscenacích Metropolitní opery, ještě také Barcelona či Madrid a panely z německých nastudování. Informace o těchto inscenacích Prodané nevěsty na panelech doplňují kopie dokumentů, které s nimi souvisejí: korespondence, cedule, plakáty, fotografie pěvců, vydání libreta, programové brožury k inscenacím, ale i karikatury nebo satirické obrázky. Základem vizuálních materiálů jsou hlavně reprodukce fotografií z inscenací, jimiž na výstavu přispěla nezisková organizace Zámek Liteň, pečující o odkaz Jarmily Novotné, a fotograf Pavel Horník. Reprodukce fotek však i vzhledem k malým rozměrům a skrovnému počtu neposkytují ucelenější obraz o inscenační praxi Prodané nevěsty v zahraničí. Zachránit to nemůže ani stojan s promítáním digitalizovaných snímků.

Velmi omezený v pouhých dvou vitrínách i výběr exponátů. Výstavě vévodí obraz slavné vídeňské pěvkyně Lili Lejo-Spillmann z roku 1893, která se nechala portrétovat v roli Mařenky. Obraz lemují stuhy věnované Anně Veselé, první Mařence vídeňského nastudování v roce 1896. Pak už je zde ale jen pár pamětních medailí, dva modely dekorací (nedatovaná maketa pro londýnskou Covent Garden podle návrhu Karla Štapfera a model scény 2. jednání od Roberta Holzera, jak byla představena na vídeňské výstavě v roce 1892). Ze sbírek Divadelního oddělení Národního muzea jsou vystaveny scénické návrhy Emila Pirchana pro barcelonský zájezd v roce 1936 a o rok mladší návrh Josefa Matěje Gottlieba, vytvořený pravděpodobně pro představení v Sydney. To je vše. Vernisáž obohatilo vystoupení našich předních sólistů, Alžběty Poláčkové a Aleše Brisceina za klavírního doprovodu Zdeňka Klaudy.

Muzeum Bedřicha Smetany je součástí „velkého“ Národního muzea se spoustou budov a prostorů. Téma zahraničního uvádění Prodané nevěsty by si dozajista zasloužilo důstojnější a rozsáhlejší prostor než onu boční chodbičku a zevrubnější prezentaci, která by se pokusila nalézat klíč k tematizaci informací a hledání souvislostí. Jak potvrdila kurátorka výstavy Kateřina Viktorová, materiálu by byla spousta. Shrnuto s parafrází názvu výstavy –  ve Smetanově muzeu je Prodanka prodaná tak trochu pod cenou.

Hodnocení autorky 70 %

Nevěsta prodaná do ciziny

Výstava o uvádění Prodané nevěsty Bedřicha Smetany v zahraničí od prvního provedení v Petrohradě v roce 1871 po současné nastudování v Mnichově v prosinci 2018.
Muzeum Bedřicha Smetany, vernisáž úterý 5. března 2019.

W. A. Mozart: Idomeneo – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Idomeneo se střety emocí
Samostatná recenze vyšla na portálu Opera Plus ZDE.

Hodnocení autorky: 80 %

Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo
Hudební nastudování Norbert Baxa, režie Arila Siegert, scéna Hans Dieter Schaal, kostýmy Marie-Luise Strandt, světelný design Daniel Tesař, dramaturgie Zbyněk Brabec.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni, premiéra 9. března 2019 v 19:00 h.

 

Václav Luks, Collegium 1704 (foto © Petra Hajská)

Inspirace na dny příští

Georg Friedrich Händel: Izrael v Egyptě HWV 54
Hannah Morrison – soprán, Helena Hozová – soprán, Benno Schachtner – alt, Krystian Adam – tenor, Tomáš Král – bas, Jaromír Nosek – bas. Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704, dirigent Václav Luks.
Rudolfinum, úterý 12. března 2019 v 19:30 h.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na