Operní panorama Heleny Havlíkové (296) – Chladná Rusalka z Buenos Aires

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Při nahlížení tímto metrem je obsazení hlavních rolí v Rusalce v Buenos Aires na standardní úrovni současných operních scén a pro argentinské publikum bez zkušeností s touto operou zvolená jednoduše popisná inscenační koncepce naplňuje parametry základního seznámení s tímto Dvořákovým dílem jako základem světového operního repertoáru (hrála se s několika málo drobnými škrty). Měřeno naší praxí však nevýraznou režii provázela příliš „mechanická“ hra orchestru, v Dvořákově Rusalce přitom tak důležitého nositele výrazu. Jako by kanadský dirigent Julian Kuerti (který s vyznamenáním absolvoval inženýrství a fyziku na univerzitě v Torontu) dbal hlavně na základní předpisy temp a dynamiky, bohužel méně už na odstranění intonačních kazů, které se projevily zejména v sekci dřevěných dechových nástrojů a v selhávání žesťové sekce. Dvořákovu hudbu neprodchnul oním do not těžko zapsatelným jemným vlněním frází s nádechy a vzdechy agitata, které Rusalce dodávají onu tajemnost dekadence v kombinaci s barvitou snovostí impresionismu.

Antonín Dvořák: Rusalka
Dirigent Julian Kuerti, režie Enrique Singer, scéna Jorge Ballina, kostýmy Eloise Kazan, světla Víctor Zapatero, choreografie Franco Cadelago podle choreografie Carlose Carrilla, sbormistr Miguel Martínez
Adaptace inscenace z Teatro de Bellas Artes, Mexico

Osoby a obsazení: Rusalka – Ana María Martínez, Princ – Dmitry Golovnin, Vodník – Ante Jerkunica, Ježibaba – Elizabeth Canis, Cizí kněžna – Marina Silva, Žínky – Oriana Favaro, Rocío Giordano, Rocío Arbizu, Hajný – Sebastián Sorarrain, Kuchtík – Cecilia Pastawski, Lovec – Fermín Prieto, doprovod Ježibaby – Franco Cadelago
Orquesta Estable del Teatro Colón, Coro Estable del Teatro Colón
Buenos Aires, Teatro Colón, záznam z 14. prosince 2017

Rusalka jako chromá baletka – zatím avízo přímého přenosu nové inscenace z Madridu
Se zcela jiným pohledem na Rusalku teď přichází jedna z mála aktuálních operních novinek při současné redukci operního provozu téměř po celém světě. Nedávno, 12. Listopadu 2020, měla v madridském Královském divadle premiéru nová inscenace Rusalky v hudebním nastudování Ivora Boltona a v režii Christofa Loye. Vznikla v koprodukci s operami v Drážďanech, Boloni, Barceloně a ve Valencii. Pozornost poutá tím, že Loy pojal Rusalku nikoli jako žínku, ale jako chromou baletku, a metaforou jezera mu je staré imaginární divadlo jako svět fantazie i deziluzí. Jak režisér vysvětluje, vodní království s Rusalkou, jejím autoritářským otcem Vodníkem, lstivou čarodějnicí Ježibabou (která je v této inscenaci její matkou) a jejími sestrami žínkami skrývá složité a konfliktní vztahy mezi postavami, které se v jeho pojetí transformují do podivné divadelní rodiny se slavnou minulostí. Její členové jsou jako přízraky minulosti, existují se svými nostalgickými vzpomínkami, ale také prostřednictvím snů. A tímto uzavřeným dekadentním prostorem hýbe sen zamilované chromé baletky, která se chce díky svým baletním špičkám a síle lásky dostat do nebe.

A. Dvořák: Rusalka – Eric Cutler a Asmik Grigorian – Teatro Real Madrid 2020 (foto Monika Rittershaus)

Už tuto středu 25. listopadu bude možné vidět tuto produkci i u nás prostřednictvím živého přenosu, který z Královského divadla vysílají televizní stanice Mezzo a Medici TV. V hlavních rolích vystoupí Asmik Grigorian jako Rusalka, Eric Cutler v roli Prince, Karita Mattila jako Cizí kněžna, Maxim Kuzmin-Karavaev jako Vodník a Katarina Dalayman v roli Ježibaby. Téma následujícího Operního panoramatu je tím jasně dané.

Antonín Dvořák: Rusalka
Dirigent Ivor Bolton, režie Christof Loy, scéna Johannes Leiacker, kostýmy Ursula Renzenbrink, světla Bernd Purkrabek, choreografie Klevis Elmazaj, sbormistr Andrés Máspero
Nová inscenace v koprodukci se Saskou státní operou v Drážďanech, Městským divadlem v Boloni, Velkým divadle v Barceloně a Palácem umění královny Sofie ve Valencii

Osoby a obsazení (25. listopadu 2020): Rusalka – Asmik Grigorian, Princ – Eric Cutler, Vodník – Maxim Kuzmin-Karavaev, Ježibaba – Katarina Dalayman, Cizí kněžna – Karita Mattila, Žínky – Julietta Aleksanyan, Rachel Kelly, Alyona Abramova, Hajný – Manel Esteve, Kuchtík – Juliette Mars, Lovec – Sebastià Peris
Sbor a orchestr Královského divadla
Madrid, Královské divadlo, premiéra 12. listopadu 2020, přímý přenos představení 25. listopadu 2020 Mezzo a Medici TV

3.8 4 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments