Operní panorama Heleny Havlíkové (325) – Hubička a Nabucco z divadla i ze záznamu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ocenění zaslouží i to, že ostravský operní soubor má k dispozici téměř dvě plnohodnotná vyrovnaná obsazení sólisty, kteří svými kvalitami pěveckými i hereckými naplňují očekávanou úroveň divadla, které má v názvu přívlastek Národní. Zatímco se při divadelní premiéře Veronika Rovná jako energická Vendulka lpící na úctě k tradicím úcty k zemřelým a Luciano Mastro jako výbušný furiantský Lukáš k sobě sice představitelsky hodili, ale Mastro smetanovskou kantilénu příliš zatěžkával veristickým stylem, v televizi hlavní dvojici zarputilých a zároveň zamilovaných tvrdohlavců vytvořili opět sopranistka Veronika Rovná, když záznam příjemně potlačil chvění jejího průrazného barevného sopránu, a tenorista Martin Šrejma. Byl z nich společně homogenní uvěřitelný pár. Martin Šrejma si může Lukáše po roli Živného v ostravském nastudování Janáčkova Osudu přidat do galerie svých významných postav díky měkké kantiléně a citu pro fráze vystavěné v těsné vazbě na zpívaná slova, věty a jejich významy. Také postava Tomše získala oproti Svatopluku Semovi v divadelní premiéře v televizním záznamu díky Jiřímu Rajnišovi bohatší charakteristiku. Ačkoli Jiří Rajniš má za sebou kariéru sólisty v německých divadlech, včetně drážďanské Semperovy opery, především v rolích ne-českého repertoáru, plnost a barevnost svého barytonu dal plně do služeb Smetanovy hudby a vystihl empatického a zkušeného bratra Lukášovy zemřelé první ženy a rádce, který dokáže svého horkokrevného příbuzného svým uvážlivým přístupem přesvědčit. Daleko uvěřitelněji oproti mezzosopranistce Anně Nitrové vyzněla v televizi Martinka Lucie Hilscherové. Třebaže i ji pro starou rozšafnou tetu handicapovalo její mládí a ani ona v detailech také nezapřela, že není „starý věch“, díky tmavému mezzosopránu a korpulentnosti vystihla moudrost této Vendulčiny rádkyně, ale i srdnaté pašeračky. Alternace v dalších rolích byly srovnatelné – rozvážnost a životní zkušenost písmáka Palouckého vyzařovala z výkonů Martina Gurbaľa i Františka Zahradníčka, Skřivánčí píseň rozjásaly dívčí rozpustilostí jak Lucie Kaňková, tak Marta Reichelová a Josef Škarka i Josef Kovačič byli sympaticky potměšilým Krakonošem – Matoušem.

V záplavě internetových nebo televizních záznamů, k nimž se v době kovidového uzavření divadel pro diváky uchylovaly i naše operní soubory, se úroveň televizní verze Hubičky na TV Noe vypracovala k těm nejlepším. Nejen tím, že se vedle veřejnoprávní televize takto úspěšně zapojil i privátní provozovatel vysílání, ale hlavně se ukazuje, že divadelní a televizní inscenační týmy nacházejí „společnou řeč“ a učí se spolupracovat a respektovat. Hlavním problémem přenosu inscenací z jeviště na obrazovku, ať už televize nebo monitoru počítače, je osvětlení, kdy většinou intenzita světelného designu v divadle byla pro televizi nedostatečná. Dalším problémem byla nevyrovnanost výsledného zvukového mixu. A také hledání optimálního snímání kamer a střihu. Z televizního přenosu Hubičky jsem poprvé měla pocit, že zážitek z divadla a televizní přenos byly srovnatelné, ba některé scény (nástup Krakonošů na začátku druhého dějství) v televizi působily lépe, a štáb TV Noe (hlavní kamera Václav Stuchlý, střih P. Leoš Ryška, režie televizního přenosu Jiří Nekvasil a P. Leoš Ryška) si s inscenačním týmem divadla rozuměl – ostatně Jiří Nekvasil má s televizními inscenacemi spoustu zkušeností.

Národní divadlo moravskoslezské, Bedřich Smetana –Hubička: Sbor opery NDM (foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Bedřich Smetana –Hubička: Sbor opery NDM (foto Martin Popelář)

Bedřich Smetana: Hubička
Hudební nastudování Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, pohybová spolupráce Jana Tomsová, sbormistr Jurij Galatenko, dramaturgie Juraj Bajús
Dramaturgie televizního vysílání Jiří Nekvasil, hudební režie Radek Krajíček, hlavní kamera Václav Stuchlý, střih P. Leoš Ryška, režie Jiří Nekvasil a P. Leoš Ryška

Osoby a obsazení: Otec Paloucký – František Zahradníček, Vendulka, jeho dcera – Veronika Rovná, Lukáš, mladý vdovec – Martin Šrejma, Tomeš, jeho švagr – Jiří Rajniš, Martinka, stará teta Vendulčina – Lucie Hilscherová, Barče, služka u Palouckých – Marta Reichelová, Matouš, starý pašíř – Josef Kovačič, Strážník – Václav Morys, Jitřenky – Stela Machová a Nela Straková
Orchestr a sbor Opery Národního divadla moravskoslezského
Národní divadlo moravskoslezské, televizní premiéra 1. července 2021 v TV Noe.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2.6 5 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments