Operní panorama Heleny Havlíkové (339) – Jihočeský Oněgin, Lisette Oropesa a Rusalka v televizi

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)
Rusalka v parku, Liteň, Festival Jarmily Novotné (zdroj Festival Jarmily Novotné)

Vizuální podoby Rusalky se ujal Michal Caban ve spolupráci s režisérem Vojtěchem Kopeckým a choreografkou Petrou Procházkovou Parvoničovou. Označili ji jako scénický koncert. Nechali se však až příliš unést možnostmi zámeckého parku, který poskytl pro děj Rusalky realistickou scenérii – jezírko pro scény na lesním palouku, grottu pro příbytek Ježibaby a salu terrenu pro zámek. A v duchu pohádky ilustrovali prostřednictvím tanečníků během koncertního provedení opery základní situace příběhu, když suita žínek laškuje u jezírka s Vodníkem a Rusalce se ve tmě mezi stromy zjevuje Princ, zámecká společnost tančí před nasvícenou grottou, Princ svádí Cizí kněžnu v protisvětle oblouků saly terreny a zklamaná Rusalka se vrací k jezírku, leží na molu, než na lavičce sevře obklopena žínkami a Vodníkem Prince do posledního objetí. Výběr scén, které tým Michala Cabana takto (ve stylu filmových projekcí v inscenaci Rusalky režiséra Zdeňka Trošky ve Státní opeře) vyobrazil, však v televizním záznamu působil nahodile v kombinaci s doplňováním vizuálních obrazů o záběry stromů, kmene, oblak nebo květin na vodě. Přiznávám, že jsem od tvůrců nadaných velkou kreativitou očekávala nápaditější řešení.

Takto koncipovaná Rusalka ale postavila televizní štáb před téměř neřešitelný úkol. Záznam nemohl pojmout celkové pohledy na pódium s projekcemi nad orchestrem ve střizích se záběry na orchestr, detaily hráčů, dirigenta a sólistů i ve velkém přiblížení – a zároveň záběry na scénky v parku. Střihy byly příkré a nebylo možné najít jednotící linii.

Přes to všechno odvaha a entuziasmus, s jakými Ivana Leidlová pečuje o odkaz Jarmily Novotné, uskutečňuje svou vizi obnovy liteňského zámku a podporuje mladé talenty, zaslouží po těch deseti letech uznání. S přáním, aby jí tým spolupracovníků a zájem významných osobností uměleckého světa dodaly energii a nápady do dalších let.

Antonín Dvořák: Rusalka v parku (výběr scén z opery)
Multimediální produkce v rámci 10. ročníku Jarmily Novotné, zámek Liteň, 28. srpna 2021
Televizní záznam na ČTart vysílán 28. září 2021

Dirigent Robert Jindra; scénická realizace a autorka projektu Ivana Leidlová; scénická koncepce Michal Caban; scénická režie Michal Caban a Vojtěch Kopecký; choreografie Petra Procházková Parvoničová; scénická grafika Vojtěch Kopecký; kostýmy Andrea Zikanová, Miroslava Dolejší, Jarmila Červená; masky Sabina Škodová, Eva Hanyšová

Osoby a obsazení: Rusalka – Kateřina Kněžíková, Princ – Richard Samek, Vodník – Jan Martiník, Ježibaba a Cizí kněžna – Jana Kurucová, Žínky – Jarmila Balážová, Markéta Klaudová, Tamara Morozová
Tanečníci: Tereza Adamusová, Lucie Červíková, Karolína Havelková, Lucie Jansová, Veronika Ladzianská, Vendula Skalická, Michal Halačka, Michael Vodenka
Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Producent koncertu Zámek Liteň, z.s.
Záznam České televize – ve spolupráci se Zámkem Liteň, z.s. vyrobila Tvůrčí producentská skupina Jiřího Hubače: režie Filip Havelka, hlavní kameraman Petr Czurda, zvuk Petr Sýs, střih Miloslav Benka, Petr Říha.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


1.4 19 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments