Operní panorama Heleny Havlíkové (375) – léto s operou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Stát se pěveckým nebo hudebním profesionálem, který se takto může uživit, není nijak snadné. Škola zejména adepty zpěvu většinou nepřipraví na přechod do neúprosného operního provozu. V dřívějších dobách u nás začátečníci zpravidla získávali zkušenosti v oblastních divadlech, kde vedení jejich operních souborů věnovalo budování pěveckých ansámblů a vývoji talentů velkou péči. Dnes je situace, a nejen u nás, jiná – stálé operní soubory si ponechávají v angažmá pouze několik sólistů a ostatní si najímají na role. Mladým adeptům tak nezbývá, než dohánět (a financovat) zkušenosti v různých typech mistrovských kurzů, workshopech a v operních studiích, která si pro přípravu začínajících talentovaných umělců některá divadla zřizují. V zahraničí taková studia mají prakticky všechny významné operní domy. U nás pouze Národní divadlo moravskoslezské s vazbou na studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity. A příležitost mladým sólistům dávají studiová / alternativní operní uskupení.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Prague Summer Nights, 16. července 2022 (zdroj Prague Summer Nights)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Prague Summer Nights, 16. července 2022 (zdroj Prague Summer Nights)

Projekt Prague Summer Nights: Young Artists Music Festival má pro získávání praktických zkušeností přesně nastavený byznys plán. Na stránkách projektu se dočteme, že je určen studentům od 18 let, cena školného je 4 795,- USD + ubytování na 28 nocí (se snídaní a pozemní dopravou) 1 195,- USD = při současném kurzu 24,- Kč za dolar celkem 143 760,- Kč. To je i na americké poměry opravdu hodně peněz. A třebaže projekt nabízí finanční podporu, je právě cena dozajista limitujícím „filtrem“.

Pokud projekt Prague Summer Nights frekventantům sliboval, že se účastní procesu nastudování operní inscenace ve Stavovském divadle, tak nešlo o klamavou reklamu. Obě Mozartovy opery byly inscenovány prakticky se všemi hudebními čísly – Figarova svatba navíc se zřídka uváděnou árií Marcelliny ve 4. dějství Il capro e la capretta (nikoli s podobně často škrtanou Basiliovou árií In quegl’anni in cui val poco). Don Giovanni se hrál ve vídeňské verzi – ovšem zcela bez závěrečného ansámblu. Ve Figarově svatbě byly razantním škrtům podrobeny recitativy, v Donu Giovannim zůstávaly a výrazně zkrácený byl vlastně jen dialog Giovanniho a Leporella o přestátých dobrodružstvích na začátku hřbitovní scény.

Výuka v rámci workshopů a masterclassů je jedna věc. Prezentace výsledků jako profesionálního produktu divákům za vstupné, které se pohybovalo v rozpětí od 450 do 1390 Kč, druhá. Diváka zpravidla nezajímá proces vzniku inscenace, ale výsledek.

Provozní zázemí Stavovského divadla a scénickou výpravu poskytlo stejně jako v minulých letech Národní divadlo: slavnou scénu Josefa Svobody s kostýmy Theodora Pištěka pro Dona Giovanniho, tento základ byl využit i pro Figarovu svatbu.

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – Prague Summer Nights, 14. července 2022 (zdroj Prague Summer Nights)
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – Prague Summer Nights, 14. července 2022 (zdroj Prague Summer Nights)

Hudební nastudování sice svědčilo o intenzívním zkoušení, ale k mozartovské jiskřivosti mělo daleko: zatímco Timothy Long Figarově svatbě vdechl alespoň v předehře náznak energie a držel se pomalejších temp pro sólisty, John Nardolillo Donna Giovanniho spíše uspával. Dlužno ale uznat, že orchestr pod jejich vedením hrál bez větších chyb.

Figarovu svatbu režírovala Anna Rebek a Giovanniho John Major – v obou případech svůj úkol zvládli jako věrnou ilustraci libreta, uměřeně se přidrželi tradičních režijních postupů a jen drobnými, ale funkčními nápady doplňovali situace. Zuzanka tak s rukávy Almavivova kabátu na věšáku Figarovi názorně předvedla, proč není nadšená z Almavivovy „velkorysosti“, s níž jim věnoval pokoj právě v sousedství své ložnice. Veselá byla i scéna, kdy se o Figara přetahovali Zuzanka a Hraběnka s Marcellinou a Bartolem jako o řepu. A inscenaci nijak neublížilo, když se Figaro někde v zákulisí „ztratil“ a cembalista dlouhým preludováním zaplnil prodlevu, než dorazil na jeviště. Hlavně herecky si s kalhotkovou rolí Cherubína poradila alespoň Stephanie Bell a větším hlasem disponovala Kayla Stein jako Marcellina.

Podobně Giovanni plynul v intencích libreta. Oživením byla ovšem potyčka, v níž Giovanni zabije Komtura – hlavně díky obratnosti Scotta Clarca v roli Giovanniho a výraznému hereckému talentu Edvarda Sandbakkena byla příkladem toho, jak by takové akční scény měly vypadat, aby nebyly jen trapné.                    

Obsazení sólistů na představeních 14. července a 17. července bylo velmi nevyrovnané. Na některých bylo sice znát, že mají základní hlasové školení, ale přidělené role byly, a to i v základní intonaci, nad jejich síly. Několik z nich by uplatnění v našich menších operních divadlech najít mohlo.

Nakolik se poměrně značná investice do měsíčního kurzu účastníkům Prague Summer Nights vyplatila, jistě posoudí nejlépe sami. Těžko odhadovat, zda se vážná hudba opravdu při dnešní tvrdé konkurenci stane jejich zaměstnáním, které je uživí, když zájemců o účast na tomto „průmyslu“ je mnohem víc, než tento obor může vstřebat a uživit.

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – Prague Summer Nights, 14. července 2022 (zdroj Prague Summer Nights)
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – Prague Summer Nights, 14. července 2022 (zdroj Prague Summer Nights)

Na Figarovu svatbu 14. července i Donna Giovanniho 17. července v rámci Prague Summer Nights bylo ve Stavovském divadle plno. Podle vstřícných reakcí převážně mladého publika bylo zřejmé, že mnozí v hledišti účinkující znali a při děkovačkách je nadšeně odměňovali potleskem (i vstoje). Možnost zahrát si Dona Giovanniho a Figarovu svatbu na prknech právě Stavovského divadla byla jistě pro mladé lidi nezapomenutelným zážitkem. Méně užitku ale obě inscenace – nad rámec důkazu, že studenti poctivě měsíc studovali – přinesly divákům s účinkujícími nespřízněným.

Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro
Dirigent Timothy Long, režie Anna Rebek, scéna Josef Svoboda, kostýmy Theodor Pištěk, hudební příprava Jeremy Aye, Taylor Hutchinson, Reed Woodhouse, Catherine Clarke Nardolillo, Timothy Long

Produkce Národní divadlo, Classical Movements
Osoby a obsazení: hrabě Almaviva – Kyle Dunn, hraběnka Almaviva – Natascha Gesto, Zuzanka – Beatrice Kim, Figaro – Jacob Heacock, Cherubín – Stephanie Bell, Marcellina – Kayla Stein, Bartolo – Mason O´Brien, Don Basilio – Robert Samuel Powless, Don Curzio – Jack Yan, Barbarina – Catherine Creed, Antonio – Alejandro De Los Santos
Festivalový orchestr a sbor
Stavovské divadlo, premiéra 14. července 2022

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Dirigent John Nardolillo, režie John Major, scéna Josef Svoboda, kostýmy Theodor Pištěk, hudební příprava Jeremy Ays, Catherine Clarke Nardolilo, Kyung-Eun Na, Timothy Cheek, John Nardolillo

Produkce Národní divadlo, Classical Movements
Osoby a obsazení: Don Giovanni – Scott Clarc, Leporello – Edward Sandbakken, Dona Anna – Kaylee Norris, Donna Elvira – Margaret Malone, Masetto – June Dickson-Burke, Zerlina – Claire Iverson, Don Ottavio – Alexander Young, Komtur – Anthony Larson
Festivalový orchestr a sbor
Stavovské divadlo, premiéra 16. července 2022, recenzováno představení 17. července 2022

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


4 4 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments