Operní panorama, tentokrát s Helenou Havlíkovou (294)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
V sobotu 14. listopadu vyhlásila Herecká asociace Ceny Thálie za výkony v sezoně 2019/20. V opeře se laureáty stali Jana Šrejma Kačírková a Lukáš Zeman. Protože Helena Havlíková je členkou operní poroty těchto cen, zvolili jsme tentokrát pro Operní panorama formu rozhovoru.

Ceny Thálie 2020 (zdroj YT)

Jaké období letošní ceny Thálie vlastně zahrnovaly?
Období pro výběr nominací zůstávalo dlouho vymezeno kalendářním rokem, což ale bylo v případě divadla, které se u nás tradičně dělí na sezony, netypické. Loni se přešlo na sezony, jenže tehdy bylo období spíše z provozních důvodů limitované už květnem 2019. Takže letos to byl, resp. měl být, stále ještě přechodně, červen 2019 až konec června 2020. Jenže stejně jako celý svět, i tyto ceny postihly kovidové restrikce, takže se do nominací dostaly inscenace, které divadla stihla odehrát do onoho 10. března 2020, kdy vláda uprostřed rozjeté sezony rozhodla o uzavření divadel.

Ceny Thálie ovšem zasáhla i druhá vlna pandemie. V čem konkrétně?
Jednak do hlasování, které proběhlo korespondenčně pod notářským dozorem, ale hlavně do slavnostního ceremoniálu vyhlašování cen. Nekonal se tradičně v Národním divadle, odkud ho dosud vždy přenášela Česká televize, ale značně improvizovaně prostřednictvím internetového streamu. Jako členka poroty nemohu samozřejmě ovlivnit způsob předávání cen, ale mrzela mě přinejmenším mizerná technická kvalita, málo připravená koordinace těch, kteří se v průběhu večera připojovali prostřednictvím svých notebooků (připomínala mi, jak jsme překonávali jarní začátky, kdy jsme se teprve učili online meetingy), a hlavně problémy s nesrozumitelností kvůli dozvuku z notebooků do studia Channel v Olomouci, které se přitom prezentuje jako moderní multimediální centrum se službami komplexního zajištění online přenosů. Přes to všechno jsem ale přesvědčená, že je dobře, že Herecká asociace tradici od roku 1993 nepřerušila a ceny uskutečnila.

I když byl koronavirový zásah do Cen Thálie tentokrát zcela nečekaný, co všechno se v průběhu oněch 27 let měnilo „plánovaně“?
Měnily se nejen kategorie, ale i způsob rozhodování o cenách. Zůstává hlavní udělování cen za mimořádné jevištní výkony v ženských a mužských kategoriích za role nastudované v daném období na území České republiky, tedy včetně cizinců, což je zvlášť v opeře, ale i baletu důležité. Postupně se rozšiřovaly obory, takže z původních tří – činohra, pohybové divadlo (s baletem, tancem, pantomimou) a hudební divadlo – se nejprve vydělila samostatná opera vedle autonomní kategorie operety, muzikálu a dalších druhů hudebního divadla a počet stoupl na čtyři. A v předchozím ročníku přibyla pátá kategorie alternativního a loutkového divadla. Ta se letos rozdělila, takže výkony jsou oceňovány v šesti oborech.

Kdo a o jakých cenách rozhoduje?
O nominacích i laureátech za jevištní výkony v oněch šesti kategoriích rozhodují odborné poroty jmenované Prezidiem Herecké asociace, a to na základě shlédnutých představení v průběhu celého daného období. Od loňského ročníku tak odborné poroty nenavrhují pouze nominace, které byly v každém oboru rozšířeny z osmi nominovaných v jednotlivých genderech na deset ženských a deset mužských výkonů, resp. v kategorii loutkového a alternativního divadla po deseti společných genderově smíšených nominacích. Odborné poroty tedy hlasují také přímo o laureátovi, což dříve příslušelo nadoborovému Kolegiu Cen Thálie. To bylo už před loňským ročníkem zrušené. Nahradila ho s jinými kompetencemi nově zřízená Česká akademie divadelníků, jejímiž členy jsou všichni nositelé Cen Thálie a další významné osobnosti. Akademie rozhoduje o ceně za přínos českému divadelnictví (dříve tzv. zvláštní cena Kolegia), kterou může obdržet významná žijící osobnost z divadelního okruhu autorů, režisérů, scénáristů, choreografů, scénografů, dirigentů. Letos byl takto oceněn Jaroslav Vostrý. Prezidium Herecké asociace pak rozhoduje o ceně za celoživotní mistrovství, od loňska v činoherním oboru rozšířené na dvě podle genderu, o ceně pro mladého činoherce do 33 let (letos Josef Láska) a o ceně za šíření divadelního umění v televizi (letos kameraman Josef Špelda). Herecká asociace se podílí také na Rozhlasové ceně Thálie. Ta je vyhlašována v rámci mezinárodní soutěže rozhlasových pořadů Prix Bohemia Radio, jejímž pořadatelem je Český rozhlas. Rozhlasovou Thálii letos získal Ondřej Brousek a má spojitost s hudbou. Dostal ji totiž za výkon v dramatické trilogii Tomáše Molka Tři životy Dmitrije Šostakoviče, kterou v režii Lukáše Hlavici odvysílal Český rozhlas Vltava během loňského prosince. Ondřej Brousek v ní vytvořil nejen hlavní roli tohoto skladatele, ale v unikátní dvojroli herce a klavíristy zahrál všechny klavírní party Šostakovičových kompozic použitých v tomto seriálu.

W. A. Mozart: Figarova Svatba – Lukáš Zeman a Markéta Böhmová – Slezské divadlo Opava 2020 (foto Tomáš Ruta)

Když se teď zaměříme na operu – v jakém složení vaše porota pracuje?
Je nás sedm a považuji za užitečné, že pokrýváme velmi široké spektrum profesí spjatých s operou. Předseda Zbyněk Brabec je sólista, dramaturg a profesor konzervatoře. Také Magdaléna Hajóssyová a Marta Cihelníková zkušenosti sólistek rozšiřují o své pedagogické působení. Dirigentský obor zastupuje Jan Štych, režijní Tomáš Šimerda navíc s mnohaletou praxí řízení operních souborů. Operní publicistice se pak kromě mě věnuje Vojtěch Babka, redaktor Českého rozhlasu na stanici Vltava.

3 2 votes
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments