Pardubické hudební jaro

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Slavnostní závěrečný koncert- Eva Urbanová, David Švec, Filharmonie Hradec Králové – Pardubické hudební jaro 14. 5. 2017 (foto © Lada Kolesárová)

Pardubické hudební jaro nabídne v koncertních sálech, divadlech, památkových objektech i méně tradičních prostorách v Pardubicích a okolních městech celkem 24 koncertů, operních a baletních představení, včetně edukativních programů pro mládež.

Prolog festivalu

1. Bedřich Smetana: Libuše 
neděle 4. března 2018 v 19.00 hodin – Východočeské divadlo, Pardubice
Operní soubor Divadla J. K. Tyla Plzeň
Eva Urbanová – kněžna Libuše
Oliver Dohnányi – dirigent
Daniel Dvořák – scéna
Martin Otava a Tomáš Pilař – režie

Operní představení věnované stému výročí založení Československé republiky
V roce 2018 si připomínáme století české státnosti, což by mělo být podnětem k vzpomínkám na minulost i prognózám dějů budoucích. 40. ročník Pardubického hudebního jara proto symbolicky zahajuje opera Libuše Bedřicha Smetany. Libuše nás provází od své premiéry při památném slavnostním otevření Národního divadla v Praze 11. 6. 1881. Opera je koncipována jako sled poměrně statických obrazů, což ji činí inscenačně náročnou. Inscenace Divadla J. K. Tyla v Plzni v titulní roli s vynikající Evou Urbanovou umísťuje Libuši kamsi do dob staroslovanského mysticismu, pohanských věšteb i temného okultismu. Ocitáme se v tajemné atmosféře mezi posvátnými menhiry, v době, kdy souznění s okolní přírodou bylo stejně důležité jako spojení s bohy…

 

2. Giuseppe Verdi: Rigoletto
úterý 13. března 2018 v 19.00 hodin – Divadlo Karla Pippicha, Chrudim
Operní soubor divadla F. X. Šaldy Liberec
Martin Doubravský – dirigent
Oldřich Kříž – režie

Jedna z nejslavnějších italských oper z pera slavného italského skladatele se inspirovala hrou Victora Huga „Král se baví“. Již samotná Hugova hra měla v roce 1833 vážné problémy s cenzurou. Totéž o osmnáct let později postihlo rovněž Verdiho hudební zpracování, neboť děj nezakrytě obnažuje obraz vulgární, obscénní, marnivé vysoké společnosti v zářivém kontrastu s citem „obyčejných lidí“, bezvýhradným, samozřejmým. Tragická postava šaška Rigoletta, jenž se marně snaží ochránit svou dceru Gildu před lidskou zkažeností, osudné záměny, nevyhnutelnost osudu a naplnění kletby jsou silnými atributy Verdiho hudebního dramatu, mistrně vyvažujícího prvky romantické s realistickými.

 

Hlavní program festivalu

3. Smetanova Má vlast s Českou filharmonií
středa 14. března 2018 v 19.00 hodin – Tipsport arena, Pardubice
Bedřich Smetana: Má vlast
Česká filharmonie
Petr Altrichter – dirigent

Slavnostní koncert ke stému výročí založení Československé republiky
Má vlast je národním symbolem, jaký nám závidí celý svět. Těžko si lze představit jiný, lepší, vhodnější způsob, jak hudebně oslavit století naší státnosti. Vždyť Smetanův cyklus symfonických básní nás vždy spojoval v těch nejpohnutějších, nejvypjatějších dobách! Česká filharmonie byla s Mou vlastí bytostně spjata od počátků své existence. Především díky ní se dílo pravidelně hrálo u nás i ve světě. Je neuvěřitelné, že Českou filharmonii uvítáme v Pardubicích po dlouhých osmatřiceti letech! Zároveň je nanejvýš symbolické, že za dirigentským pultem tohoto provedení stane přední český dirigent Petr Altrichter, jenž v letech 1982-1989 umělecky vedl Komorní filharmonii Pardubice.

 

4. Petr Iljič Čajkovskij: Spící krasavice
pondělí 19. března 2018 v 19.00 hodin –  Východočeské divadlo, Pardubice
Baletní soubor a orchestr Divadla F. X. Šaldy Liberec
Václav Zahradník – dirigent
Daniel Záboj – choreografie, úprava libreta, režie

Poslední dílo ze slavného trojlístku Čajkovského baletů (Labutí jezero, Louskáček a Spící krasavice) bývá považováno za nejdokonalejší, avšak kompozičně, scénicky i baletně nejnáročnější. Klasická pohádka Charlese Perraulta z roku 1696 a bratří Grimmů z roku 1812 je ztvárněna v nové, inovativní formě a zasazena do současnosti. Záhadné zrození hlavní hrdinky, strach z neznáma, výchovné metody rodičů a propletenec vztahů dospívání mohou být totožné s ryze současnými problémy mladých. A jak už to v pohádkách bývá, mladou dívku, která se ocitne na hraně společnosti, může zachránit jen opravdová horoucí láska…

 

5. Telemann à Paris
čtvrtek 22. března 2018 v 19.00 hodin – Rytířský sál zámku, Pardubice
Program: G. Ph. Telemann, A. Forqueray, G. P. Guignone, M. Blavet
Les Folies Francoises (Francie)
Patrick Cohen Akénine – barokní housle
Jocelyn Daubigney – barokní příčná flétnaFrancois Polly – barokní violoncello
Béatrice Martin – cembalo

Soubor Les Folies Francoises pod vedením houslisty Patricka Cohëna-Akenina, profesora Conservatoire de Versailles, oživuje hrou na autentické hudební nástroje hudbu 17. a 18. století v duchu svobody a tvořivosti francouzského Velkého století (le Grand Siècle). Program konfrontuje tvorbu německého barokního velikána Georga Philippa Telemanna z období, kdy skladatel žil, tvořil a koncertoval v Paříži, se skladbami jeho málo známých francouzských současníků. Interpretace důsledně vycházejí z dobových rukopisů a původních tisků, převážně původem z Bibliothéque National de France.

 

6. „Impressions“ Kateřiny Englichové a Viléma Veverky
pátek 23. března 2018 v 18.00 hodin – synagoga, Heřmanův Městec
Program: M. Ravel, A. Hasselmans, C. Debussy, G. Klein
Kateřina Englichová – harfa
Vilém Veverka – hoboj

Unikátní komorní kombinace hoboje a harfy přináší doposud nevídané možnosti na poli komorní i koncertantní hudby. Oba interpreti patří k absolutní špičce svých hudebních oborů a je logické, že se dlouhodobě prosazují také individuálně jako sólisté. V roce 2017 nahráli pro Supraphon společné album „Impressions“ s hudbou francouzských impressionistů Debussyho a Ravela, jež tvoří rovněž základ dramaturgie jejich koncertu. Program v prostředí synagogy symbolicky uzavírá ukolébavka židovského skladatele Gideona Kleina, jehož život předčasně skončil v nacistickém koncentračním táboře…

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3