Piotr Beczała v Praze

Před několika týdny Piotr Beczała fascinoval operní veřejnost po celém světě jako Princ v přímém přenosu Dvořákovy Rusalky na scéně newyorské Metropolitní opery po boku Renée Fleming. Bezprostředně po Velikonocích tento proslulý polský tenorista přijíždí do Prahy, aby se zde poprvé přestavil. Během zkoušky na úterní koncert ve Smetanově síni Obecního domu si udělal čas i na Operu Plus.
Bude váš nadcházející koncert vaším prvním vystoupením v Praze, nebo už jste naše hlavní město navštívil dřív?

Byl jsem v Praze už jednou před lety, podílel jsem se na nahrávce alba Souvenirs, které zde natáčela Anna Netrebko. Měl jsem tehdy bohužel příliš málo času na to, abych si město prohlédl, ale i z toho mála, co jsem viděl, jsem byl nadšený! Proto také letos zůstaneme v Praze o den déle, abychom mohli město lépe poznat a trochu si ho užít…

Na co se mohou návštěvníci úterního koncertu ve Smetanově síni těšit?

Snažím se repertoár každého koncertu vždy více přizpůsobit konkrétnímu místu, proto v Praze zazpívám nejen árii Prince z Dvořákovy Rusalky, ale také Jeníka ze Smetanovy Prodané nevěsty. Obě role jsem zpíval už víckrát a vždy s velkou radostí! Kromě toho budou na programu árie z Verdiho Maškarního bálu a z Rigoletta a také árie Romea od Gounoda. Ve druhé části vystoupení se budu věnovat operetě, zařadil jsem árie z Lehára nebo Kálmána a samozřejmě nebude chybět ani slavná píseň Du bist die Welt für mich (Tys pro mě celý svět) z operety Zpívající sen Richarda Taubera.

Vaše poslední CD nahrávka s názvem Mein ganzes Herz je poctou právě Richardu Tauberovi. Je pro vás tento slavný zpěvák velkou inspirací?

Richarda Taubera vnímám jako velkou postavu hudební historie, byl tím, jemuž velcí skladatelé jako Lehár, Kálmán nebo Stolz psali role a písně přímo na tělo. Moje nahrávka je ale zároveň poctou i všem velkým tenorům, kteří Tauberovy písně naplnili životem – od Fritze Wunderlicha přes Nicolaie Geddu až k Renému Kollo. Tauberovu píseň Du bist die Welt für mich jsem dokonce nahrál „společně s Tauberem“. Byl to spontánní nápad, díky dnešním technickým možnostem v ní skutečně zpíváme oba, jde vlastně o nově smíchanou nahrávku z roku 1934, do níž je přidán i můj hlas. Nebylo jednoduché se při tom trefit do všech tempových změn historického snímku, ale myslím, že za tu námahu to stálo!

Jste mimořádně úspěšným operním pěvcem, ale nevyhýbáte se ani „lehčí múze“, tedy operetě, jako někteří vaši kolegové. Čím si vás opereta získala?

Operetu jsem zpíval vždycky, ale také jsem ji vždy bral i z hlasového hlediska velmi zodpovědně, podle mého názoru je to zásadní předpoklad pro dobrou interpretaci jakékoli hudby. Vzal jsem si příklad v minulosti, kdy všichni význační tenoři zpívali také v operetách. Je v nich spousta krásného repertoáru a je škoda, že až dnes musí být znovu objevován. Já to dělám s velkým zájmem a s ohromnou radostí!

V Praze vystoupíte pod vedením svého krajana, dirigenta Łukasze Borowicze. Spolupracujete s ním často?

Známe se už dlouho. Łukasz dirigoval můj první koncert v Polsku, nahráli jsme spolu už tři alba na CD – Slavic, Verdi a Mein ganzes Herz. Cením si nejen jeho muzikality, znalostí a profesionality, ale i jeho ohromného nadšení pro hudbu. To všechno jsou vlastnosti, které zpěvákovi vždy velmi pomohou v tom, aby ze sebe vydal vše. Doufám, že publikum v Praze dokáže na dvě hodiny zapomenout na starosti tohoto světa a společně se mnou se ponoří do světa nádherné hudby. Pokud se nám to společně podaří, budu velmi šťastný!

Děkuji za rozhovor a přeji hodně zdaru.

Piotr Beczała (tenor)
Dirigent: Łukasz Borowicz
Český národní symfonický orchestr
22. dubna 2014 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Giuseppe Verdi:
Di’ tu se fedele (Riccardo)
Maškarní ples, 1. dějství

Antonín Dvořák:
Slovanský tanec č. 1 B Dur, op. 72

Vidino divná, přesladká (Princ)
Rusalka, 1. dějství

Bedřich Smetana:
Předehra k Prodané nevěstě

Až uzříš, komus´ koupil nevěstu – Jak možná věřit (Jeník)
Prodaná nevěsta, 2. dějství

Pietro Mascagni:
Intermezzo
Sedlák kavalír

Giuseppe Verdi:
Parmi veder le lagrime (Vévoda)
Rigoletto, 2. dějství

Charles Gounod:
Valse des fleurs: Entrée des jeunes filles
baletní hudba
Roméo et Juliette, 4. dějství

L’amour! L‘amour!…Ah! Lève-toi, soleil! (Romeo)
Roméo et Juliette, 2. dějství

= přestávka =

Franz Lehár:
Freunde, das Leben ist lebenswert (Octavio)
Giuditta, 1. dějství

Johann Strauss II:
Cikánský baron
předehra

Emmerich Kálmán:
Wenn es Abend wird… Grüss mir mein Wien (Tassilo)
Hraběnka Marica, 1. dějství

Richard Tauber:
Du bist die Welt für mich
Zpívající sen, 2. dějství

Petr Ilji Čajkovskij:
Valčík
Spící krasavice

Franz Lehár:
Dein ist mein ganzes Herz (Sou-Chong)
Země úsměvů, 2. dějství

Foto Petr Dyrc 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat