Plachetka vzbudil na Pražském jaru nadšení

Dlouhými ovacemi vstoje skončil včerejší koncert festivalu Pražské jaro, jehož hlavním protagonistou byl basbarytonista Adam Plachetka. Jeden z nejuznávanějších českých pěvců současnosti přednesl ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina ryze český repertoár – Biblické písně od Antonína Dvořáka a výběr z operních árií od Bedřicha Smetany a vzbudil u publika nadšení. Plachetku doprovodila Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou dirigenta Roberta Jindry.Výběr ze Smetanových árií si Plachetka zkusil už při novoročním koncertu v Brně a před pár týdny ho zopakoval s filharmoniky ve Zlíně. Koncert by měl vyjít na CD. Včera přednesl árie ze svých oblíbených oper Čertova stěna, Tajemství, Dalibor a Libuše. Publikum jej několikrát odměnilo uznalým Bravo!, dlouhým potleskem často oceňovalo i výkon orchestru.

Devětadvacetiletý Plachetka patří k nejvýraznějším mladým českým pěvcům a jeho kariéra stále stoupá. Před devíti lety debutoval v Národním divadle v Praze a v následujících letech zde nastudoval několik výrazných rolí, zejména z Mozartova a Händelova repertoáru. V roce 2010 přijal angažmá v prestižní Vídeňské státní opeře, a poté začal hostovat na Salcburském festivalu a v dalších koncertních evropských síních a operních domech, mimo jiné v milánské La Scale či londýnské Královské opeře Covent Garden.

Příští rok čeká Plachetku debut v prestižní Metropolitní opeře v New Yorku. Nyní tráví více času v Praze i kvůli rodině, před několika dny se jeho manželce, sopranistce Kateřině Kněžíkové narodila dcera.

Druhý festivalový koncert byl už dopoledne v Sále Martinů v Hudební fakultě AMU na Malostranském náměstí. Na takzvaném matiné vystoupily francouzská sopranistka Céline Mellon a ruská klavíristka Jelizaveta Tuljankina. Pro posluchače si připravily díla Richarda Strausse a Clauda Debussyho, který zhudebnil texty Paula Verlaina.

Koncert zakončily výběrem z Cigánských melodií od Antonína Dvořáka. Mellon řekla, že český text se naučila díky své kamarádce z Česka, která jí text nazpívaný v češtině poslala v elektronické podobě. Obě interpretky začaly společně vystupovat po setkání na konzervatoři v Lausanne.

Vyprodaný sál jejich výkon ocenil nadšeným dlouhotrvajícím potleskem, kterým si vynutil hned tři přídavky, před posledním příspěvkem se obě mladé muzikantky dočkaly ovací vstoje. Podle některých přítomných má pětadvacetiletá Mellon, která pravidelně vystupuje v opeře v Lausanne, před sebou díky svému hlasu nadějnou budoucnost.

Foto Supraphon

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]