Premiéry v Praze a Olomouci a mnoho dalších aktualit v Týdnu s tancem

Týden s tancem (67) – od 9. do 15. dubna 2018. V dnešním vydání najdete: Co nás čeká v tanci a pohybovém divadle v dubnu: premiéry v Praze a v Olomouci, hostující soubory v Jatkách78, blížící se Mezinárodní den tance a mnoho dalšího.
Moravské divadlo Olomouc (zdroj commons.wikimedia.org/Michal Maňas)

Moravské divadlo Olomouc chystá premiéru Three4Dance
Baletní premiéru s názvem Three4Dance, naznačujícím, že půjde o oblíbenou formu večera složeného ze tří choreografií, chystá Moravské divadlo Olomouc na pátek 13. dubna. Na scéně se prostřednictvím tanečníků olomouckého baletu sejdou tři tvůrci. Maďarská choreografka Noémi Kulcsár přichází se svou verzí slavného baletu Igora Stravinského Petruška. Peter Dedinský, který teprve nedávno opustil post sólisty Baletu Slovenského národního divadla (rozhovor jsme přinesli zde), připravuje Zrcadlení na hudbu Gustava Santaolally a šéf olomouckého baletního souboru Robert Balogh se k hostům přidává se slavným Bolerem Maurice Ravela, které láká choreografy ke stále novým a novým cestám, jak jeho dynamiku převést do taneční podoby.


Národní divadlo připravuje Marnou opatrnost, diváky zve i na Hovory s choreoložkou
Že se chystá další premiéra Baletu Národního divadla, zřejmě neuniklo nikomu, kdo holduje baletu. Marná opatrnost, přesně přenesená verze, kterou vytvořil v roce 1960 britský choreograf Sir Frederick Ashton, bude mít premiéry 19. a 20. dubna v historické budově.

Předcházet jí ovšem budou opět oblíbené Hovory s…. Hostem diskuse bude tentokrát choreoložka Jane Elliott, která v Praze inscenaci nastudovala, rozprávět s ní bude umělecký šéf souboru Filip Barankiewicz. Nebude chybět ani ukázka z baletu. Hovory s… proběhnou jako obvykle na Nové scéně Národního divadla v pondělí 16. dubna v 16 hodin odpoledne a vstup je tradičně zdarma.

Louis Joseph Ferdinand Hérold: Marná opatrnost (záběr ze zkoušky) – Jane Elliott – ND Praha 2018 (zdroj ND Praha / foto Martin Divíšek)

Balet La Fille mal gardée čili Marná opatrnost aneb Dívka špatně střežená patří ještě do doby preromantismu, navazuje na éru heroických krátkých baletů ve stylu ballet d’action. Prvně se tento balet objevil na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Jeho autorem byl Jean Dauberval (1742–1806), žák slavného reformátora umění tance Jeana-Georgese Noverra, hlavní roli tančila Mademoiselle Théodore, choreografova manželka. Dauberval inscenoval dějový balet podle vzoru svého učitele, ale témata se už objevovala nová, komická nebo rustikální. Na scéně vystupují prostí lidé, již ne šlechtici, králové a bozi jako dosud, ale ještě ne nadpozemské bytosti jako v baletním romantismu. Zápletka je jednoduchá – mladí milenci Lise a Colas se snaží přechytračit Lisetinu matku, která by chtěla dceru provdat za movitějšího nápadníka. Role Matky Simone je komická a tančí ji muž. Daubervalova choreografie se stala velmi populární, již v roce 1791 byl balet uveden v Londýně a poté se rozšířil po celé Evropě, někdy pod názvem Le Ballet de la paille (Balet o slámě) nebo La Fille mal gardée, v Rusku zdomácněl jako Marná opatrnost v choreografii Maria Petipy a Lva Ivanova (1885).

Ashtonova verze bude u nás uvedena poprvé. Choreograf se v baletu vyznává z lásky k anglickému kraji Suffolk, výprava připomínající kreslený film zahrnuje pestrobarevné májky a tančící slepice. Už od dob premiéry je nepostradatelným inventářem také živý poník na scéně. Choreografie sólových partů je technicky náročná. Od premiéry v roce 1960 se Ashtonova verze La Fille mal gardée s hudbou Johna Lanchberyho stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu a byla uvedena na mnoha světových scénách včetně pařížské Opery, Velkého divadla v Moskvě, Amerického baletu, Bostonského baletu a Kanadského národního baletu.


Mezinárodní týdny tance

Připravuje se dvaatřicátý ročník festivalu Mezinárodní týdny tance 2018. První představení v programu, který je rozložen do delšího časového úseku, se koná už 15. dubna ve Vinohradském divadle. Je to Junior Gala, na kterém se představí dva domácí a jeden zahraniční soubor. Bavorský Junior Balet Mnichov přijede se třemi choreografiemi: Jardí Tancat Nacha Duata, kvartetem 3 preludie Richarda Siegala a pro domácí publikum bude novinkou choreografie Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta Car chce spát, kterou vytvořili speciálně pro tento soubor. Po boku mladých kolegů z Německa se představí zástupci pražských juniorských tanečních těles, Bohemia Balet s choreografií Hany Litterové Dům dony Bernardy Alby a Balet Praha Junior s dílem Lidie Wos (Švédsko) Pět nebeských sól a duetem Šimona Kubáně Opus 13.

Ve středu 25. dubna se ve Švandově divadle bude konat Happening tanečních konzervatoří. S ukázkami svého repertoáru vystoupí studenti z Györu, Bratislavy, Brna a Prahy. Program MTT Open Air proběhne v pátek 27. dubna od 15 hodin. Vystoupí na něm oba studentské soubory Tanečního centra Praha, Balet Praha Junior a Baby Balet Praha, a to na piazettě kostela Sv. Václava ve Štefánikově ulici přímo před radnicí Prahy 5. Soubory se zúčastní také programu v rámci Mezinárodního dne tance 29. dubna na Střeleckém ostrově. Pokud jde o festival Mezinárodní týdny tance, tak závěrečné gala se uskuteční až v neděli 20. května od 19.00 hodin opět v Divadle na Vinohradech. Máme očekávat hosty z oblasti komorního tanečního divadla, bude to Pražský komorní balet, DekkaDancers a také Balet Praha Junior.


Pohybové divadlo na Jatkách78

Ačkoli sledujeme většinou ryze taneční inscenace a projekty, občas je lákavé přesunout se i k dalším žánrům pohybového divadla. Jak jsme viděli na České taneční platformě (více o ní zde), někdy v sobě skrývají velkou dávku poetiky a tančí i v zásadě netaneční kusy. Platformou pro pohybové divadlo a nový cirkus je prostor Jatka78. Kromě svého tradičního repertoáru (projekty Cirku La Putyka a českých souborů) nabízí v dubnu několik hostujících představení.

Respire – Alessandro Maida a Maxime Pythoud – Cie Circoncentrique (zdroj jatka78.cz)

Od čtvrtka 12. do soboty 14. dubna hostuje Cie Circoncentrique. Duo akrobatů, které tvoří Alessandro MaidaMaxime Pythoud, se dalo dohromady během studií na Vysoké škole cirkusových umění v Bruselu a vytvářejí spolu projekty. Inscenace, kterou přivezou, se jmenuje Respire, slibuje humor i poetiku v rytmu nádechu a výdechu. „Představení je inspirované vztahy mezi lidmi a národy. Zkoumá vzájemný vztah mezi událostí a emocí a jejich vlivem na dýchání. Dýchání je představeno jako jemné vlákno, které spojuje umělce s divákem. Cílem je, aby divák sdílel všechny druhy emocí, překvapení a strachu, aby si užil dokonalé akrobacie, která ten dech bere,“ uvádí pořadatelé.

20. a 21. dubna se představí další duo, 100% Circus. Tvoří jej dva umělci Julien Auger ze souboru La Meute a Mikkel Hobitz Filtenborg ze Sisters. V létě roku 2015 se rozhodli spolupracovat a od té doby začala jejich intenzivní práce i souhra. Duo má své kořeny v tradiční párové cirkusové akrobacii, v živé hudbě i ve vlastní konfrontaci s dnešním světem. „Dva muži v sukních procházejí zvláštními experimenty. Občas brnkají na nervy publiku. Někdy dělají maximum, ale nestačí to, jindy naopak překvapí úspěchem v situaci, která zdánlivě spěje ke špatnému konci. Diváci neví, čemu věřit, a sledují umění z období starých bájí a pověstí.

100% Circus (zdroj jatka78.cz)

V pondělí vystoupí se sólovým představením Trygve Wakenshaw, umělec pocházející z Nového Zélandu, který vystudoval pařížskou Ecole Philippe Gauliere, pojmenovanou po světově známém klaunovi. V současné době žije a tvoří v Praze, ačkoliv se ve svém novém domově díky častým světovým turné zdržuje jen velmi zřídka. Jeho syn Phineas se narodil v červenci 2016 a v roce 2017 ve svých třinácti měsících zažil svůj debut na jevišti kultovního edinburského festivalu Fringe. Představení Trygve vs a Baby, které teď uvidí domácí publikum, bylo už nominované na prestižní Foster’s Edinburgh Comedy Awards. Klade si otázku: Kdo je zábavnější — světově proslulý mim, nebo malé dítě? „Co můžete během tohoto představení očekávat? Dvojnásobnou karikaturní komedii, v níž se Trygve mermomocí snaží o to, aby nebyl svým mladším protějškem zastíněn. Trygve je mistr tvorby podivných i okouzlujících světů zároveň, v nichž se vyjadřuje s naprostým minimem. Jeho show je plná absolutně nepravděpodobných obličejových grimas a pokrouceného těla.

Trygve Wakenshaw: Trygve vs a Baby (zdroj jatka78.cz)


Mezinárodní den tance se blíží

Neškodí připravit se v předstihu – blíží se velký dubnový taneční den, který připadá letos na neděli. Mezinárodní den tance vyhlásil v roce 1982 poprvé Taneční komitét ITI (International Theatre Institut – Mezinárodní divadelní ústav). 29. duben byl vybrán na památku narození velkého tanečního reformátora Jeana-Georgese Noverra (1727). Každý rok je vyzvána známá taneční osobnost k sepsání Poselství, které je pak šířeno po celém světě. Záměrem Mezinárodního dne tance a Poselství je spojit dohromady všechen tanec, jeho různé podoby a projevy, oslavit tuto divadelní formu a radovat se z její univerzality, rušící veškeré politické, kulturní a etnické bariéry, a spojit lidi dohromady v míru a přátelství společným jazykem – tancem.

Mezinárodní den tance v jeden den spojí tanečníky různých stylů, výrazů, žánrů. Nepůsobí tedy jen jako inspirace pro lidi, kteří doposud neměli s tancem bližší zkušenost, ale i pro tanečníky navzájem. U nás se hlavní organizace chopil před několika lety spolek Vize tance, některé hromadné akce přitahují více pozornosti – například v minulých letech hromadné tréninky baletu na piazzetě Národního divadla s televizním přemostěním do Brna. Program každého uskupení, které se rozhodne do oslav Mezinárodního dne tance zapojit, bude uveden v Taneční mapě na webu Mezinárodního dne tance (zde ).

V Praze bude hlavní organizovaný program Mezinárodního dne tance mít hlavní prostor na Střeleckém ostrově, kde bude na letní scéně Malostranské besedy probíhat Taneční GALA Art 4 People, kterého se zúčastní divadelní i nezávislé soubory a taneční konzervatoře. Na přistaveném pontonu pak proběhne tančírna pro různé styly (bollywood dance, argentinské tango, standardní i latinsko-americké tance, salsu, swing a další). Oblíbenou a již téměř neoddělitelnou součástí oslav se stal flashmob – choreografie, kterou si všichni účastníci zatancují ve stejný čas, ať už se nacházejí kdekoliv. Instruktážní video a video s celou chorografií si můžete prohlédnout níže:


Věra Ondrašíková vystoupí v dubnu ve Spojených státech

Je to jen noticka, ale pro český tanec povzbudivá. V úterý 17. dubna se ve Skirball Center for the Performing Arts v New Yorku představí tvůrčí tým Věry Ondrašíkové s inscenací Guide. Ve Spojených státech se ve dnech 19. a 20. dubna uskuteční V.4 Dance, taneční festival, na kterém se představní tvůrci z Visegrádské skupiny (V4), kulturní a politické aliance České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska. Ve dvoudenním festivalu středoevropského současného tance se představí opět Věra Ondrašíková se svým Guide, polský choreograf Paweł Sakowicz, za Slovensko Debris Company s choreografií Stanky Vlčekové a nakonec maďarští choreografové László Fülõp a Emese Cuhorka.

Další cílovou destinací inscenace Guide je New Orleans, Contemporary Arts Center 27. dubna. V roce 2017 bylo představení Guide vybráno pro prestižní přehlídku evropských choreografů Aerowaves Twenty 2017, díky které se mohou čeští tanečníci lépe prezentovat v zahraničí. Guide bude v červnu hostovat v Izraeli a vzápětí ve velké Británii na International Dance Festival Birmingham.

Věra Ondrašíková: Guide (zdroj archiv autorky / foto Martin Šandera)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat