Premiéry v Praze a Olomouci a mnoho dalších aktualit v Týdnu s tancem

  1. 1
  2. 2
Týden s tancem (67) – od 9. do 15. dubna 2018. V dnešním vydání najdete: Co nás čeká v tanci a pohybovém divadle v dubnu: premiéry v Praze a v Olomouci, hostující soubory v Jatkách78, blížící se Mezinárodní den tance a mnoho dalšího.
Moravské divadlo Olomouc (zdroj commons.wikimedia.org/Michal Maňas)

Moravské divadlo Olomouc chystá premiéru Three4Dance
Baletní premiéru s názvem Three4Dance, naznačujícím, že půjde o oblíbenou formu večera složeného ze tří choreografií, chystá Moravské divadlo Olomouc na pátek 13. dubna. Na scéně se prostřednictvím tanečníků olomouckého baletu sejdou tři tvůrci. Maďarská choreografka Noémi Kulcsár přichází se svou verzí slavného baletu Igora Stravinského Petruška. Peter Dedinský, který teprve nedávno opustil post sólisty Baletu Slovenského národního divadla (rozhovor jsme přinesli zde), připravuje Zrcadlení na hudbu Gustava Santaolally a šéf olomouckého baletního souboru Robert Balogh se k hostům přidává se slavným Bolerem Maurice Ravela, které láká choreografy ke stále novým a novým cestám, jak jeho dynamiku převést do taneční podoby.


Národní divadlo připravuje Marnou opatrnost, diváky zve i na Hovory s choreoložkou
Že se chystá další premiéra Baletu Národního divadla, zřejmě neuniklo nikomu, kdo holduje baletu. Marná opatrnost, přesně přenesená verze, kterou vytvořil v roce 1960 britský choreograf Sir Frederick Ashton, bude mít premiéry 19. a 20. dubna v historické budově.

Předcházet jí ovšem budou opět oblíbené Hovory s…. Hostem diskuse bude tentokrát choreoložka Jane Elliott, která v Praze inscenaci nastudovala, rozprávět s ní bude umělecký šéf souboru Filip Barankiewicz. Nebude chybět ani ukázka z baletu. Hovory s… proběhnou jako obvykle na Nové scéně Národního divadla v pondělí 16. dubna v 16 hodin odpoledne a vstup je tradičně zdarma.

Louis Joseph Ferdinand Hérold: Marná opatrnost (záběr ze zkoušky) – Jane Elliott – ND Praha 2018 (zdroj ND Praha / foto Martin Divíšek)

Balet La Fille mal gardée čili Marná opatrnost aneb Dívka špatně střežená patří ještě do doby preromantismu, navazuje na éru heroických krátkých baletů ve stylu ballet d’action. Prvně se tento balet objevil na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Jeho autorem byl Jean Dauberval (1742–1806), žák slavného reformátora umění tance Jeana-Georgese Noverra, hlavní roli tančila Mademoiselle Théodore, choreografova manželka. Dauberval inscenoval dějový balet podle vzoru svého učitele, ale témata se už objevovala nová, komická nebo rustikální. Na scéně vystupují prostí lidé, již ne šlechtici, králové a bozi jako dosud, ale ještě ne nadpozemské bytosti jako v baletním romantismu. Zápletka je jednoduchá – mladí milenci Lise a Colas se snaží přechytračit Lisetinu matku, která by chtěla dceru provdat za movitějšího nápadníka. Role Matky Simone je komická a tančí ji muž. Daubervalova choreografie se stala velmi populární, již v roce 1791 byl balet uveden v Londýně a poté se rozšířil po celé Evropě, někdy pod názvem Le Ballet de la paille (Balet o slámě) nebo La Fille mal gardée, v Rusku zdomácněl jako Marná opatrnost v choreografii Maria Petipy a Lva Ivanova (1885).

Ashtonova verze bude u nás uvedena poprvé. Choreograf se v baletu vyznává z lásky k anglickému kraji Suffolk, výprava připomínající kreslený film zahrnuje pestrobarevné májky a tančící slepice. Už od dob premiéry je nepostradatelným inventářem také živý poník na scéně. Choreografie sólových partů je technicky náročná. Od premiéry v roce 1960 se Ashtonova verze La Fille mal gardée s hudbou Johna Lanchberyho stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu a byla uvedena na mnoha světových scénách včetně pařížské Opery, Velkého divadla v Moskvě, Amerického baletu, Bostonského baletu a Kanadského národního baletu.


Mezinárodní týdny tance

Připravuje se dvaatřicátý ročník festivalu Mezinárodní týdny tance 2018. První představení v programu, který je rozložen do delšího časového úseku, se koná už 15. dubna ve Vinohradském divadle. Je to Junior Gala, na kterém se představí dva domácí a jeden zahraniční soubor. Bavorský Junior Balet Mnichov přijede se třemi choreografiemi: Jardí Tancat Nacha Duata, kvartetem 3 preludie Richarda Siegala a pro domácí publikum bude novinkou choreografie Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta Car chce spát, kterou vytvořili speciálně pro tento soubor. Po boku mladých kolegů z Německa se představí zástupci pražských juniorských tanečních těles, Bohemia Balet s choreografií Hany Litterové Dům dony Bernardy Alby a Balet Praha Junior s dílem Lidie Wos (Švédsko) Pět nebeských sól a duetem Šimona Kubáně Opus 13.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat