Saleem Ashkar uvede další koncert z cyklu Beethovenových klavírních sonát

Klavírista Saleem Ashkar příští týden v pondělí 6. února vystoupí v Anežském klášteře s dalším pokračováním koncertního cyklu Beethovenových klavírních sonát s názvem Saleem Ashkar Beethoven Residency. Ashkar se dílu Ludwiga van Beethovena systematicky věnuje několik let a aktuálně připravuje vydání právě Beethovenových klavírních sonát u prestižního labelu Decca.  V průběhu třetího večera beethovenovské koncertní série zazní v podání Saleema Ashkara Sonáta č. 9 E dur, op. 14, Sonáta č. 18, Es dur, op. 31 a Sonáta č. 29, B dur, op. 106 „Hammerklavier“. Se stejným programem v únoru následně Ashkar potěší posluchače v berlínském Konzerthausu a na Morgenland Festivalu v Osnabrücku. Saleem Ashkar rozezní v Anežském klášteře opět klavírní křídlo D 282, vlajkovou loď renomované firmy C. Bechstein, která cyklus Saleem Ashkar Beethoven Residency připravila ve spolupráci s Národní galerií. Závěrečný koncert cyklu v letošní sezóně proběhne 3. dubna tohoto roku.

Za interpretaci tohoto velikána sbírá Ashkar ocenění na mezinárodních scénách. O tom, že hvězda tohoto vynikajícího a přemýšlivého palestinsko-izraelského umělce z Nazaretu svítí stále jasněji, svědčí i úspěch jeho premiéry v nově otevřeném Velkém sále hamburské Elbphilarmonie, kde se před několika dny představil po boku fenomenálního violoncellisty Yo-Yo My a vynikajícího syrského klarinetisty Kinana Azmeha, se kterým ho váže přátelství z dob spolupráce v Barenboimově West-Eastern Diwan Orchestra.

Souznění s Beethovenem Ashkar chápe i v rovině filozofické, Beethoven je pro něj bojovník za svobodu a humanistické ideály. Jeho interpretace Beethovena v Nazaretu, Jeruzalémě a dalších místech v Izraeli, spjatých s dějinami lidstva, plných naděje i zmítaných násilím, ale i v německém Osnabrücku je zachycena ve filmovém dokumentu Setkání s Beethovenem, plném silných a dojemných okamžiků.

Vstupenky na jednotlivé koncerty jsou v předprodeji na webových stránkách projektu www.beethoven-residency.cz a v síti colosseumticket.cz. Pro studenty pořadatelé nabízejí cenově vstřícné vstupné za 100 Kč.

Dokument Setkáni s Beethovenem:
youtu.be/FjY4cr-UhIg
youtu.be/Bqo2KfUpxOI

Pro Ashkara je Beethoven hudebním revolucionářem a vizionářem zároveň: „Chtěl jsem vedle hraní také prozkoumat kontext, ve kterém byla díla napsána – jak byla vnímána za Beethovenových časů a jak později.“ Pro koncertní cyklus, který začal úspěšným koncertem počátkem října a pokračoval s nemenším ohlasem v prosinci. Ashkar osobně vybral celkem sedmnáct klavírních sonát Ludwiga van Beethovena.

Ludwig van Beethoven se jako jeden z prvních skladatelů vědomě společensky a politicky angažoval a svoji tvorbu a své postavení ve společnosti chápal jako společenské a politické vyjádření. Tím, že se rozhodl pro stálé místo u dvora, projevil se jako rebel, jeho hudba fascinovala a zároveň znepokojovala. Beethoven během svého života v časovém rozpětí téměř třicet let mezi lety 1793 – 1822 zkomponoval celkem třicet dva fascinujících skladeb zasvěcených klavíru, ve kterých najdeme most od klasicismu k romantismu, odraz doby i autorova pohnutého života. Plného začlenění do koncertních programů se klavírní sonáty dočkaly až po autorově smrti, po zlepšení nástrojové techniky a s novými generacemi klavírních virtuózů druhé poloviny devatenáctého století. Saleem Ashkar je důstojným pokračovatelem této tradice ve dvacátém prvním století. Cyklus Beethovenových sonát představil Saleema Ashkara loni v létě na několika koncertech v Izraeli a v aktuální sezóně s ním vedle Prahy vystupuje v Konzerthausu v Berlíně či na Morgenland Festivalu v Osnabrücku.

Izraelsko-palestinského rodáka z Nazaretu Saleema Ashkara objevil coby sedmnáctiletého talentovaného mladíka Zubin Mehta a již v pouhých dvaceti dvou letech debutoval v Carnegie Hall pod taktovkou Daniela Barenboima a zařadil se tak mezi nejvýraznější klavíristy současnosti. Respektovaný londýnský časopis Gramophone hodnotí jednoho nejosobitějších klavíristů současné světové scény slovy: „…zosobňuje podstatu umění. Jeho vystoupení patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes nabídnout.”

Saleem Ashkar je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů, jako jsou Vídeňští filharmonikové, Filarmonica de La Scala, Concertgebouw Amsterdam, Leipzig Gewandhaus, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra či Mariinsky Orchestra St. Petersburg. Pravidelně vystupuje na předních pódiích a s dirigenty zvučných jmen jako jsou Daniel Barenboim, Zubin Mehta, Christoph Eschenbach, Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Fabio Luisi, Lawrence Foster, Philippe Jordan, Nikolaj Znaider, nebo náš Jakub Hrůša. Od roku 2013 nahrává pro společnost Decca. Saleem je velvyslancem Hudebního fondu (www.musicfund.eu), který podporuje rozvoj hudebníků a hudebních škol v konfliktních oblastech a rozvojových zemích. BBC Music jeho jiskřivý talent výstižné popisuje „…v jeho vystoupení jsou v naprosté harmonii srozumitelnost, údernost, lyričnost i energický elán. Každá nota je křišťálově jasná, každé finále zážitek plný energie.”

 

C. Bechstein
Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Skladatelé a pianisté jako Richard Wagner, Claude Debussy, Richard Strauss, Alexandre Scriabin, Sergej Rachmaninov a mnozí další řadili nástroje C. Bechstein mezi své oblíbené. Později u klaviatury s korunkou a nápisem C. Bechstein často a rádi usedali také Svjatoslav Richter, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein, a také jazzové legendy Dave Brubeck či Duke Ellington. Dnešní pianisté Saleem Ashkar, Kit Armstrong, Abdel Rahman El Bacha, Michel Dalberto, Lucas Debargue, Benjamin Grosvenor, Cyprien Katsaris, Konstantin Lifschitz a mnoho dalších koncertují či nahrávají na koncertních křídlech C. Bechstein.

Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby, synergicky využívající současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein a Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř National supérieur de musique et de danse v Paříži, Academia Nazionale di Santa Cecilia v Římě či sál Berlínské filharmonie. „Koncertní křídlo C. Bechstein má všechny vlastnosti, které činí pianistu šťastným: jasnost, bohatství barev a dynamiku a také mimořádně zpěvný zvuk,“ chválí nástroj Saleem Ashkar. C. Bechstein patří dnes k nejvýznamnějším výrobcům pian.

 

Pondělí 6. února 2017, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 9 E dur, op. 14
Sonáta č. 18, Es dur, op. 31
Sonáta č. 29, B dur, op. 106 („Hammerklavier“)

Pondělí 3. dubna 2017, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 7 D dur, op. 10
Sonáta č. 8 c moll, op. 13 („Patetická“)
Sonáta č. 1 g moll, op. 49
Sonáta č. 2 G dur, op. 49
Sonáta č. 26 Es dur, op. 81a („Les adieux“)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]